Kötöttségektől mentes nyaralás ígéretével csábítanak a lakóautó-kölcsönzők. De mi a különbség a lakóautó és a lakókocsi között, és megéri-e útra kelni bármelyikkel?

Aki lakóautót vesz, egy életformára fizet be. Ezek a járművek még használtan sem olcsók, de a befektetéssel elvileg egy darab szabadságot veszünk. Meg persze belépőt egy közösségbe: a Magyar Lakóautó Klub csak egy a lelkes rajongótáborok közül, mely közös utazásokat szervez. Persze a lakóautónál akad olcsóbb alternatíva: a nem csak őrbódéként használható korosabb lakókocsik negyedmillió forintnál kezdődnek. Ezek komfortszintje és műszaki állapota még messze van az ideálistól, így ha egész évben csak két hetet használjuk, sokkal logikusabbnak tűnik bérelni egy újat, amely nem foglalja a helyet fölöslegesen az év többi napján. A harmadik kategória a magyar barkács, de ezt inkább hagyjuk...

Lakóautók bérlése

A lakóautók a szabadság illúzióját keltik, de nem árt végiggondolni, mi kell a tökéletes működésükhöz: áram, a szennyvíztartály rendszeres ürítése és friss víz. Utóbbi kettő nem gond: a legtöbb benzinkúton és autós pihenőben kiépült infrastruktúra várja a lakóautósokat. Az áram viszont fogas kérdés: az állóklíma hosszútávon igényli a 220-as kábelt, mert bár a motor is hajthatja, ez több szempontból sem praktikus. Elég hamar kiderül hát, hogy a lakóautók huzamosabb ideig a nekik szánt kempingekben érzik a legjobban magukat (az európai lista itt található). Ez viszont erősen megkérdőjelezi a létjogosultságukat, hiszen ha már fixen állunk egy ilyen helyen, akár faházat vagy szobát is kivehetnénk. Nem lenne drágább.

Meglehetősen magas ugyanis a lakóautók bérleti díja. A főszezonban a hatszemélyes, fiatal (maximum négyéves), jól felszerelt példányokért alsóhangon is elkérnek negyvenezer forintot naponta, de csendesebb időszakban, szerényebb berendezésű, esetleg két- vagy négyszemélyes modellekkel is nehéz megúszni húszezer alatt. Az alacsonyabb kategória általában azt jelenti, hogy kicsit öregebb autót kapunk, széf, házimozirendszer vagy éppen extra mélyhűtő nélkül. Mindig ellenőrizzük a felszereltségi listát, nehogy útközben hiányozzon valami!

A legtöbb cég minimum három napra adja autóit. Erre általában még rájön az egyszeri takarítási díj, és a gázpalackok töltését is magában foglaló felkészítési díj (mindkettő bő tízezres tétel), valamint azt is érdemes tudni, hogy a legtöbb kölcsönző kétszázezer forint körüli kauciót is elkér az utazás előtt. Érthető, de nem esik jól. Ehhez adódik még az üzemanyagköltség (típusfüggő, a viszonylag nagy légellenállás miatt nehezen áll meg 12–14 liter alatt), az útdíjak (a magyar autópályadíjakat sokszor tartalmazza a bérleti díj), a kilométerdíj (van korlátlan használat is, de bizonyos cégek kb. napi háromszáz kilométer fölött ötven forint körüli összeget számítanak fel extra kilométerenként, hosszabb bérlet esetén ezt el szokták engedni) és a kempingbelépők ára. Még hat főre elosztva is olyan sokba kerül egy nap, hogy az Úton rovatunkban szereplő legtöbb ajánlat simán kenterbe veri. Igaz, a szállodákkal nem lehet csak úgy odébbállni.

Lakókocsik bérlése

Ahogy a lakóautók, úgy a lakókocsik többsége is vezethető B-kategóriás jogosítvánnyal, hiába tűnik ijesztően nagynak a vontatmány. Abba viszont érdemes belegondolni, mivel akarjuk húzni a hosszú úton: a vonóhorog még nem jelenti azt, hogy a teljesítmény is adott. Egy Renault 5 például kevés lehet:

Épp az alulmotorizált lakókocsisok miatt terjed annyi poén a nyaralás ezen módját választókról, de kár csüggedni: a nehezebb parkolásáért valamint az autónk extra igénybevételéért barátságosan alacsony bérleti díjakat kapunk cserébe. Négyfős, jól felszerelt modelleket már tízezer forintért vihetünk, és bár itt is adottak a további költségek, valamint a durván százezres kaució, ez legrosszabb esetben is a fele a lakóautók árának. A felszereltség pedig ugyanaz, vagy még jobb: mivel nem kell helyet hagyni a vezetőnek, tágasabb a beltér. Jobban elfér a hűtő, a gáztűzhely, a zuhanyzó, az ágyak, a széf, az állóklíma, a biciklitartó, és talán még egy kihajtható napernyő is. Nagyjából ennyi kell ahhoz, hogy teljes értékű legyen a guruló nyaralónk. Ha pedig valamiért mégsem válik be a lakókocsis nyaralás, tudjuk, mivel csalható vissza a mosoly az arcunkra:

Az tehát biztos, egy lakókocsis kaland hátrányai ellenére is jobb üzletnek tűnik, mint egy lakóautós. De elindulnánk nyaralni bármelyikkel is? Igazából nem. A legjobb eszköznek ugyanis változatlanul a Transporter Doublebacket tartjuk, vagy olcsóbb testvérét, a gyári Transporter Californiát. Lehet, hogy nomádabbak, de ügyesebbek, szebbek, és jóval fürgébbek is. Ha pedig mindenképpen luxus kell, mi nem érjük be semmivel a Futuria Sports+Spa alatt.

Hogy miért? Mert belefér egy Gumpert Apollo!

Utaznál? Előtte egyél valamit!

(fotók: Dethleffs, Autocruise, Futuria)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés