A Hachirokun (amely japánul 8-6-ot jelent) már 1983-as megjelenésekor látszott, hogy a Nissan 200SX mellett az utolsó mohikánok egyike lesz kategóriájában. Nem mintha nem lett volna jó autó, csak éppen szembement az aktuális trendekkel. A Corolla akkori összes többi verziója is elsőkerék-hajtású volt, és hogy efelé tartott az iparág, a konkurens gyártmányokon is látszott. Ennek a konfigurációnak több előnye volt, mint hátránya, hiszen tágasabbá tette az autók belterét, miközben nehezebb volt vele leesni az útról. Az élményautózás járulékos veszteség lett.

A Hachiroku azért vált legendává, mert a mai napig sallang nélkül tudja, amit egy jó autónak tudnia kell: könnyű, mindössze ezer kiló, így nincs szüksége nagy motorra. Ha kell, takarékos. A pörgős, dupla vezérműtengelyes, tizenhat szelepes injektoros egyhatos ugyanaz, mint az első generációs Toyota MR2-ben. Amellett, hogy megbízható és könnyen tuningolható, már gyárilag is 130 lóerős, és a T-VIS rendszernek köszönhetően még nyomatékos is. A T-VIS lényege, hogy alacsony fordulaton leszűkíti a szívósort, így felgyorsítva az gázáramlást.

Ehhez a motorhoz egy pontos ötfokozatú manuális váltót társítottak, az opciók listáján pedig az önzáró differenciálmű volt az első. A legtöbben kérték is. A határozott lassulásért négy hűtött tárcsafék felelt, elöl MacPherson, hátul merev tengely került a karosszéria alá. Apropó, karosszéria: kétféle AE86 létezik, melyeket egyszerre forgalmaztak. Bár Európában mindegyiket Corollának hívják, a japánoknál a bukólámpás Trueno (mennydörgés), a fixlámpás pedig Levin (villám) néven futott. Truenóból csak ferdehátú, míg Levinből kétajtós kupé is készült, szigorúan élére vasalt acéllemezek felhasználásával. A legenda szerint a kupé karosszériája egy kicsivel merevebb. A hatchback-tulajdonosokat vigasztalhatja, hogy az meg sokkal jobban néz ki, az esetleges merevedési problémák pedig két toronymerevítővel simán megolhatók.

Bár a Hachirokuval minden gond nélkül el lehetett menni akár tejért, akár a gyerekért az oviba, arra hamar rájött mindenki, hogy az autó igazi arcát csak a hátsó üléssor mellőzése után mutatja meg. Először a ralisok és pályaversenyzők, később az illegális utcai és hegyi szlalomversenyek bajnokai, végül a drifterek fedezték fel maguknak. A Hachiroku olcsó alapot nyújtott akár az amatőr, akár a profi versenyzéshez. A kultstátusz eléréséhez maga a drift királya, a műfaj úttörője, Kejcsi Csucsija segítette hozzá, aki még ma is egy erősen átalakított ’86-os AE86-tal csúszik kanyarból kanyarba.

Az új GT 86-nak tehát nagyon jónak kell lennie ahhoz, hogy megfeleljen az elvárásoknak. Az alapok stimmelnek. A Toyobaru csak 250 kilóval nehezebb, mint az AE86, cserébe hetven lóerővel erősebb. Sokkal komolyabb futóművet kapott, és ami még fontosabb, boxermotorjának köszönhetően csupán másfél centivel van magasabban a súlypontja, mint a Lexus LFA-nak. Súlyelosztása 53/47% az első tengely javára, pont egy hajszálnyira a tökéletestől. A 215/45-ös Michelinekbe csomagolt 17 colos felnik mögött elöl két-, hátul egydugattyús hűtött tárcsák várják a hőterhelést. A csomagot a gyári sperr differenciálmű és a hatfokozatú manuális váltó teszik teljessé (opciós a Lexus IS-F-ből ismert automata két fokozattal szegényebb változata). Az első tesztek biztatóak…

Európai alapára tízmillió forint körül várható. Jó árnak tűnik, amíg el nem mondom, hogy a japán belpiacra mind a Toyota, mind a Subaru gyárt fapados verziót, 86 RC és BRZ RA néven. Az egyszerűsített modellek fényezetlen lökhárítókkal, 16 colos acélfelnikkel és puritán beltérrel öt és fél millió forintnak megfelelő jenbe kerülnek. Mivel negyven kilóval könnyebb is, ideális versenyautó-alap, bár én az utcán sem szégyellném. Nem szép a japánoktól, hogy ide nem küldenek belőle.

Ami az elődöt illeti, aki itthon szeretné átélni a Hachiroku-élményt, olcsóbban is megússza, de kemény fába vágja a fejszéjét. A nyolcvanas évek japán autói hajlamosak voltak a rozsdásodásra, és ez alól az AE86 sem kivétel. Ennek, és az autó hírnevének köszönhetően kevés az eladó példány, a jó állapotú, nem széthajtott pedig fehérholló-kategória. Ám ha valaki kitartó, előbb utóbb belefut egybe, bár a nemes cél érdekében érdemes összebarátkozni az AE86.hu népes táborával, vagy egy ismert tévés majommal. A jelszó Hacsirokü, mert állítólag így kell ejteni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában