1986 óta pedig mennyi izgalmas eseménynek adott helyet a mogyoródi pálya! Összeszedtünk néhány tudnivalót róla.

Nyolc hónap alatt megépíteni egy négy kilométeres nemzetközi versenypályát a kiszolgáló létesítményekkel, elképesztő teljesítmény – már ez is joggal a Hungaroringre vonhatta volna a világ figyelmét 1986-ban, ha nem lett volna még hihetetlenebb, hogy a keleti blokkban Formula–1-futamot rendezzenek. Bernie Ecclestone – aki akkor még nem a jogtulajdonos volt, de a konstruktőrök szövetségének vezetőjeként és a Brabham csapat tulajdonosaként a versenysorozat egyik legnagyobb hatalmú urának számított – először a Szovjetunióban, majd Jugoszláviában képzelte el az első, vasfüggönyön túli (nekünk vasfüggönyön inneni) versenyét, amikor pedig végül Magyarország lett a befutó, a Városligetről, majd a Népligetről volt szó lehetséges helyszínként.

A pálya felülnézetből, 2018-ban (Forrás: Wikimedia)

A Hungaroringet annak köszönhetjük, hogy Budapesten már akkoriban is óriási felfordulást keltett volna egy ekkora nemzetközi autóverseny, ezért inkább a városon kívüli, de a logisztika miatt ahhoz közeli területet kellett keresni, és ott megépíteni egy pályát. Így került be Mogyoród a motorsportéletbe, ahol 1986 óta a Formula–1 mellett számos más futamot is rendeztek.

Grid girls, 1986 (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)

Nem feltétlenül koncepció volt, hogy a Hungaroring ennyire technikás lett: így fért el a dombok között a szükséges bukóterekkel együtt a négy kilométeres aszfaltcsík, Ecclestone ugyanis ilyen hosszúságút akart. Azt is a szükség hozta, hogy a 4-es kanyar az emelkedő miatt nem látható előre: egy gázvezeték fut a pálya alatt, ezért nem lehetett másképp megoldani.

A Hungaroring 1986 tavaszára készült el, 4014 méteres lett. Tervezői, Gulácsi Ferenc és Papp István annak ellenére kitűnő munkát végeztek, hogy előtte soha nem láttak élőben nemzetközi versenypályát, a tudnivalókat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) évkönyvéből nézték ki. Azóta alig alakítottak a pálya vonalvezetésén, utoljára 2003-ban hosszabbították meg a célegyenest, ma 4381 méteres a teljes hossz, a szélesség tíz-tizenöt méter. Lehetett hallani alaposabb átépítés tervéről is, de ebből nem lett semmi.

Az első Magyar Nagydíj 1986-ban, előtérben a korabeli safety carral (Forrás: Fortepan/Urbán Tamás)

Tizennégy kanyar van a pályán, ezeknek hivatalosan nincs nevük, csak számozásuk, ám a 4-es kanyart Mansellnek szokás hívni – 1987-ben ott esett le Nigel Mansell Williams–Hondájának kerékrögzítő anyája –, a 11-es pedig Alesinek, mert Jean Alesi ott szenvedett balesetet a ’95-ös szabadedzésen. A magyar gyorsasági versenyzők még a 12-es kanyart is elnevezték: az akkor még versenyzőként teljesen kezdő Palik László 1994-ben ott borult fel az Opel Astra márkakupa VIP-pilótájaként – ezért hívják azt Palik-kanyarnak, de biztosan nem ezért lett Palik később a Hungaroring vezérigazgatója.

Rajtol a Magyar Nagydíj 1986. augusztus 10-én. A pole positionben Ayrton Senna, mellette Nelson Piquet (Fotó: Getty Images/Paul-Henri Cahier)

Felvetődött egyébként többször, hogy más nemzetközi pályákhoz hasonlóan a Hungaroring kanyarjainak is legyen hivatalos nevük, a kétezres években konkrét javaslatok is születtek. A Mansell és az Alesi nevét meghagyták volna, a többire ez volt a terv: 1. – Szisz Ferenc, 2. – Ayrton Senna, 3. – Forrás vagy M3, 5. – Mogyoród, 6–7. – Rubik-S, 8–9. – Buda és Pest, 10. – Népliget, 12. – Lotus, 13. – Hartmann László, 14. – Drapál János.

Pályamunkások az első Magyar Nagydíjon, 1986-ban (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)

Előzni nehéz: leginkább a célegyenesben és a célegyenes végi 1-es kanyarban szokás, a Formula–1-pilóták csak nagyjából a kör felénél nyomják padlóig a gázt, ami alacsony aránynak számít a többi versenypályához képest.

A célegyenes előtti visszafordítóban Vettel, 2017-ben (Forrás: Getty Images/Mark Thompson)

Valószínűleg soha nem fog megdőlni az 1986-os nézőcsúcs: akkor a hétvégén 300 ezren látogattak ki, augusztus 10-én, a futamon pedig 200 ezren láthatták, ahogy Nelson Piquet (Williams–Honda) nyer Ayrton Senna (Lotus–Renault) és Nigel Mansell (Williams–Honda) előtt.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Többször is előfordult már, hogy hárman harcolnak a vb-címért az utolsó futamon

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
37% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés