Az autópótléknak tartott Velorextől mára eljutottunk oda, hogy a háromkerekűek ma már inkább menők. Meg is mutatjuk, miért.

Kezdjük ott, hogy az első autó is háromkerekű volt. A Benz Patent Motorwagen persze még inkább hasonlított egy olyan lovas kocsira, ami elől elszaladt a ló. Persze önerőből sem volt sokkal gyorsabb, 954 köbcentis, egyhengeres motorja kezdetben 0,67 lóerőt, később már 2 lóerőt teljesített, amivel 16 km/órás tempót ért el.

A háromkerekűekről persze a legtöbbünknek valamiféle autópótlék juthat eszünkbe, nem véletlenül, hiszen a legtöbben a Velorexszel találkoztunk először. Az ötvenes-hatvanas évek Csehszlovákiájában gyártott, csővázra feszített műbőr karosszériás „bőregeret” a Jawa motorkerékpárok 250 és 350 köbcentis, kétütemű motorjával szerelték, amivel maximum 85 km/órát ment a Velorex.

Tőlünk nyugatabbra sem volt jobb megítélése a háromkerekűeknek, hiszen hogy ha Mr. Bean vagy a Top Gear filmjeiben szerencsétlen lélekvesztőre volt szükség, akkor szinte egészen biztosan a Reliant Robin volt az, és nagyon valószínű, hogy fel is borult. Az 1973-tól harminc éven át gyártott, üvegszálas karosszériájú Robint 750 és 850 köbcentis négyhengeressel szerelték.

Pedig már akkoriban is próbálták menőbbé tenni a háromkerekűeket. A Reliant alapjaira épült 1970-ben a Bond Bug, ami a klasszikus magyar autós kártya egyik csodabogara volt. Ék alakú karosszériája olyan futurisztikus volt, mint egy sportkocsi-koncepcióé, és ahhoz hasonlóan a felfelé nyíló tetőn keresztül lehetett beszállni. A 120 km/órára képes Bond Bug azonban nem volt sem olcsóbb, sem gyorsabb, mint egy Mini, ez okozhatta a vesztét.

De a háromkerekűből ennél izgalmasabbat is ki lehet hozni. A klasszikus autóiról ismert Morgan a harmincas-negyvenes években már gyártott ilyet, és 2012-ben ismét visszatértek a recepthez. A kétliteres, V2-es motorkerékpár-erőforrással szerelt 3-Wheeler így 4,5 másodperc alatt gyorsul százra, és benne garantáltan egy Spitfire vadászgép pilótájának érezheted magad.

Még elektromos változata is van a Morgan háromkerekűjének, ami a steampunk stílus rajongóinak lesz kötelező darab. Az EV3 ugyan még csak prototípus, de 101 lóerős elektromotorjával és 450 kilogrammos tömegével jó mókának ígérkezik. Egy feltöltéssel 240 kilométert lehet megtenni vele, a gyártása pedig talán már 2016 végén megkezdődhet.

Aki szerint a Morgan unalmas, az vessen egy pillantást a Polaris háromkerekűjére. A Slingshot a gyártója szerint motor, de az autókból ismert kormánykereke és ülései, sőt, még hárompontos biztonsági öve is van, bár sisak ebben is ajánlott, ugyanis nemcsak teteje, de ajtaja sincs. A motorja a nálunk Opel GT-ként ismert Pontiac Solstice 2,4 literes négyhengerese.

Most pedig itt a legújabb prototípus, ami végképp menővé teheti a háromkerekűeket. A máltai Valene manufaktúra Black Mamba névre keresztelt prototípusa olyan, mint egy Ariel Atom (tudjátok, ami Jeremy Clarkson arcát fodrozta gyorsulás közben), a hátsó kerékbe épített 110 lóerős elektromotorja pedig 4,2 másodperc alatt repíti százra. Ha megvalósul.

 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hóban, sötétben, az autópálya leállósávjában szerelte fel a téli gumikat egy nem okos autós

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés