Nem bonyolult, de mindenképp érdemes azzal kezdeni, hogy segítséget kérünk a benzinkutastól, mert vannak kisebb buktatók.

Ping: kifogyóban az AdBlue, már csak 1400 kilométerre elég, tessék utántölteni, ugrott fel a figyelmeztető jelzés a dízelmotoros mildhibrid Ford Tourneo Custom tesztautó műszerfalán. És akkor megértettem, hogy bár én még soha-soha-soha nem tankoltam AdBlue-t, most bizony fogok, mert hamarosan megyünk a tengerhez a családdal, és oda-vissza több lesz az út, mint 1400 kilométer. Így hát Apa elindult AdBlue-t vadászni.

Az AdBlue egy urea nevű nitrogénvegyület vizes oldata, amely a dízelmotoros autók kipufogórendszerében az úgynevezett SCR-katalizátorban segít csökkenteni a dízelmotor nitrogén-oxid-kibocsátását. Az (NH2)2CO összegképletű urea a kipufogógáz hője hatására illetve a vízpárával reagálva ammóniává és szén-dioxiddá alakul, az ammónia pedig a katalizátorban semlegesíti, kvázi elemi nitrogénné alakítja a nitrogén-oxidot és nitrogén-dioxidot, amiből amúgy salétromsav keletkezne a légkörben, ami nem kellemes dolog.

Személyautóval inkább ne a kamionos töltőoszlop mellé álljunk, mint először én tettem a magam tudatlanságában
Az AdBlue-oszlopot ennél a kútnál a kezelővel be kellett kapcsoltatni töltés előtt, szóval ha nagyon nem jön semmi a pisztoly nyomkodására, ne restelljünk segítséget kérni
Egy dologra kell figyelni: ne a gázolajba nyomjuk az AdBlue-t, mert ezzel voltaképpen vízzel töltjük fel a tankot. A kis kék sapkát érdemes keresni

Ez az elmélet. Na de hogy kerül a kocsiba az AdBlue a gyakorlatban? Úgy, hogy az AdBlue-t igénylő dízelautók tanksapka-fedele alatt a gázolaj nagy betöltőnyílása melletti kis kék (ez fontos: tehát nem a fekete, hanem a KÉK!!!) betöltőnyíláson át beönti az ember. Ez lehet szó szerinti beöntés is; az AdBlue minden benzinkúton kapható kannás kiszerelésben. Egyszerűbb és olcsóbb viszont, ha inkább a nagyobb vagy a kamionokra specializálódott kutakon található töltőoszlopokról tankoljuk a tartályba az anyagot, ugyanúgy, mint a gázolajat.

A folyadék nem veszélyes, nem mérgező, még a ruhára kerülve sem okoz kárt, csak egy kis fehéres folt marad utána, ami vízzel simán kijön. A töltőpisztolyon kivált fehér, mosóporszerű anyagtól sem félni, még ha szárazon ragadós, kicsit gusztustalan is lesz tőle a pisztoly markolata. Egy kézmosás töltés után és kész is.

Kicsit undi a fehér, mosópor-szerű száraz izé a pisztolyon, de bajunk nem lesz tőle
Az autó valahol a menüben kijelzi, mennyi anyag van a tankban, mennyit kell tölteni - a Ford kismenüjében egész könnyen megtaláltam az AdBlue-infókat
Virtuális AdBlue-szintjelző a Ford Tourneo Customban

Az én AdBlue-szüzességem elvesztése azért kicsit körülményesre sikeredett. Az elsősorban kamionokra specializálódott kúton előadott börleszkem során először beálltam a kamionoknak való, nagy teljesítményű töltő mellé, amiből szerencsére a pisztoly levétele után nem indult el a nagy nyomású AdBlue-áradat, mert a töltőt először a kutassal be kellett kapcsoltatni tankolás előtt. Átálltam hát a személyautós oszlophoz (bármilyen méretes is a személyautók között a nyolcszemélyes Tourneo Custom, azért mégiscsak személyautó) - ahol viszont újabb probléma merült fel: nem volt a kúton kijelző. A kutas lány pedig azt mondta, hogy ő majd csak akkor fogja látni, mennyit tankoltam, amikor befejeztem a töltést.

Márpedig a kocsi kifejezetten azt kérte a kismenüben, hogy minimum 5, maximum 16,3 litert töltsek a tartályba, én pedig nem mertem túl sokat tölteni - nem a literenkénti 200 forint fájt, csak hirtelen elbizonytalanodtam, nincs-e valami spéci igénye a Fordnak az AdBlue-val kapcsolatban, így inkább a minimumra akartam szorítkozni.

Végül rájöttem: ha a kúton nincs is mérőműszer, a kocsiban van! Így adagonként spriccelgettem a folyadékot a tankba és ellenőrizgettem a gyújtás ráadásával, hogy kábé mennyi került bele. Pont, amikor úgy döntöttem, ez már úgy öt-hat liter lesz, kikiabált a kutas lány az ablakon, hogy HAT ÉS FÉL, mert mégiscsak látta a számot. Szóval befejeztem, bementem, pironkodva röhigcséltem kicsit, fizettem, csináltam pár fotót és eljöttem.

Kár volt amúgy aggódnom, mint kiderült, amikor később utánanéztem a dolgoknak. Az AdBlue mindenütt ugyanaz: 32,5% urea, 67,5% víz. Nyugodtan nyomhattam volna kattanásig is. És van még pár gyakorlati érdekesség az AdBlue-val kapcsolatban.

Kannában is kapható - ennél a kútnál két és félszer annyiért literenként, mint a pisztolyból
510 forint kannában, 199 kimérve literenként

Az európai autók az EU-s szabályozás szerint kötelezően elkezdenek szólni a sofőrnek, amikor már csak 2400 kilométerre elég a folyadék, hogy ideje utántölteni. A személyautókban általában 8-25 literes az AdBlue-tartály, amiből 100 liter gázolaj elégetése mellé fogy el kb. másfél liter folyadék. Az AdBlue -11 fokon megfagy, ezért az autók AdBlue tartályában szintén EU-s előírás szerint vagy a motor hőjével, vagy elektromosan működő fűtőberendezésnek kell lennie, amelynek garantálnia kell, hogy minimum a motor beindítása után 20 perccel már folyékony AdBlue kerül a kipufogórendszerbe.

A motor amúgy AdBlue nélkül is működik, csak nem szabad neki, ezért ha kiürül a tartály, a vezérlés vagy jelentősen lekorlátozza a teljesítményt, vagy akár a beindítást is tilthatja, amíg újra fel nem töltik a tartályt. Szóval ha szól a kocsi, tankoljunk és tankoljunk bátran; ha sikerül elkerülni, hogy a kis kék helyett véletlenül a nagy fekete lyukba öntsük az adalékot, nem fogunk hibázni!

Majdnem olyan jópofa autós apakaland volt ez az AdBlue-akció is, mint az olajkútnézés:

Unatkozol? Menj, nézz meg egy olajkutat!

Hipnotikus nyugalom, természetközeliség és a közelítő világvége különös keveréke, amit érzel, amikor megbámulsz egy ilyen ördögi masinát Zalában.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés