Már akár elektromos hajtással, csendben, tisztán is átmehetsz árkon-bokron-sziklán-patakon az új Jeep Grand Cherokee-val.

Az első teljesen elektromos Jeep, az Avenger bemutatóján az új Grand Cherokee-val is autózhattunk egyet. A típus második generációja a magyar köznép ajakán Grandcsirke néven emlegetve a 90-es évek végén a mi kis, már csendesülő vadkapitalizmusunk egyik négykerekű jelképévé, sikeresvállalkozó-álommá vált, de az új generációs modell egyelőre nem jelenhet meg nálunk, mint stílusos X-BMW-, GL-Merci-alternatíva; az importőr egyelőre nem tervezi a hazai értékesítést.

Az ötödik generációs Grand Cherokee dizájnja hibátlan. Megjeleníti a márka- és modelltradíciókat (szögletes kerékjáratok, hétosztatú hűtőmaszk, jó térkihasználású doboztest), ügyesen elegyíti a konzervatív eleganciát (egyenes övvonal, morcos, meredek, gazdagon krómozott front, rendes, megmarkolható, igazi kilincsek) divatmotívumokkal (szép LED-mintázatok, csapott, sportos hatást keltő króm ablakkeretezés, nagy, de könnyed hatású felnik).

Az autó természetesen óriási: az alapváltozat tengelytávja is kevesebb mint öt centivel rövidebb három méternél, teljes hossza 4,915 méter, a hosszított, hét üléssel is készülő verzió pedig öt méter húsz centi, hosszabb, mint egy BMW X7-es. De ilyen hosszú Grand-grand Csirkét mi most nem láttunk a Dél-Spanyolországban tartott bemutatón; csak a rövid, konnektoros hibrid hajtáslánccal szerelt európai modellt vezettük.

Országúton, autópályán kényelmes, csendes családi tank az új Grand Cherokee. Az ülések széles, csekély oldaltartású fotelek, pont, amilyet várunk egy valódi amerikai SUV-tól. A vezetés élményét aszfalton leginkább a nehéz test békés ringatózása és nyugodt, megfontolt mozgása adja, az utazás élményéhez pedig nagyban hozzájárul a 17 csatotnás erősítővel, 950 wattal tomboló McIntosh audiorendszer.

Bár a Jeep is a Stellantis gigakonszern tagja, az új Grandcsirke kezelőszerveinek rendszere egyáltalán nem hasonlít az Opelek, Peugeot-k, vagy akár a kisebb Jeepek érintőképernyő-centrikus műszerfalára.

Ebben a kocsiban még bőven vannak gombok, olyan lehetetlen helyeken is, mint a középkonzol teteje, vagy akár a plafon; átlátni őket, megszokni és megérteni a rendszer logikáját időigényes, de szórakoztató, izgalmas feladat.

A Wranglerből már ismert 4xe Plug-in Hybrid nevű hajtásláncban egy 272 lóerős kétliteres benzinmotor és egy 145 lovas elektromos motor dolgozik össze. Egyesített erejükből érzésre elég sokat felzabál a nyolcfokozatú automata váltó. Ami az üresen is majdnem két és fél tonnás test mozgatására marad, bőven elég ugyan, de messze nem hoz olyan dinamikát, mint amit a 380 lóerős maximum teljesítmény és 637 Nm csúcsnyomaték szép, nagy számai a katalógust lapozgatva ígérnek. 210 km/h a végsebesség, 6,3 másodperc a 0-100.

A bruttó 17,3 kWh-s akku tisztán elektromos hajtás mellett ekkora autóban nem sokáig tart ki, a töltés pedig időigényes: 7,4 kW a maximális töltési teljesítmény. No de sebaj: a plug-in viszonylatban hatalmas, 72 literes benzintartállyal sokáig el lehet gurulni hibrid üzemmódban is. A hosszú országúti hatótáv javítása érdekében a 4xe hajtáslánc nyugis krúzolás idején képes fizikailag lekapcsolni az első hajtást, így csökkennek a veszteségek, takarékosabb a kocsi.

Azért nem baj, ha tartalékolunk egy kis villanyt az igazi dzsipes mókákra is. Hatalmas élmény az irdatlan vassal könnyű terepen csendben lopakodni, és motorzúgás, kipufogóhörgés helyett a madárcsicsergést hallgatni. De a Grand Cherokee képességei nem csak könnyed erdei autókázásra terjednek ki! Húszcentis hasmagasságukkal, 610 mm-es gázlómélységgel, nagy terepszögekkel (35,5, 29,8, 22,2 fok), masszív összkerékhajtásukkal, elektronikus hátsó diffizárukkal, szintszabályzós légrugójukkal és ügyes elektronikus terep-alrendszereikkel a civil- vagy akár luxusverziók is komoly terepjárók. A TrailHawk változat kicsit tovább emeli a tétet: gombnyomásra szétkapcsolható első stabilizátorával tisztán elektromos hajtással csinálta végig a Rubicon Trailt.

Aki egy Jeepben is a kütyüket keresi, a fullos változatban három darab 10,1 col képátlójú kijelzőt is bámulhat a műszerfalon, plusz megkapja a 10 colos vetített HUD-képet is fölötte. Kevés? Akkor tessék csak lebillenteni a belső visszapillantó tükröt, és az a hátsó kamera képét megjelenítő kijelzővé változik. Az új Grand Cherokee összesen 110 elektronikus biztonsági alrendszerrel veti bele magát a ma zajló autóipari számháborúba; még éjjellátó kamerát és vadfelismerő szoftvert is bevet a vásárlók meggyőzése érdekében.

Elképesztő terepképességeivel, egyedülálló kevert luxus-strapa hangulatával az új Grand Cherokee üdítő alternatívája Európában a GLE-X5-Q7 szentháromságnak. A német piacon már kapható a kocsi, az Overland alapmodell induló ára 79 500 euró (29,5 millió forint), a Summit Reserve csúcsmodellé 99 900 (37 millió). A plug-in hibrid BMW X5 jelenleg 37,7 millióról indul a magyar piacon – úgy gondolom, bőven lesz érdeklődő itthon a Grandcsirkére, ha újra elkezd kapirgálni mifelénk is egyszer.

A kis, tisztán elektromos Jeepet láttad már?

Ja, hát ezért lett a Jeep Avenger az év autója!

Az első villany-Jeep nem kőkemény terepjáró, viszont rettenetesen szerethető és élhető mindennapi kiskocsi.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés