Már akár elektromos hajtással, csendben, tisztán is átmehetsz árkon-bokron-sziklán-patakon az új Jeep Grand Cherokee-val.
Az első teljesen elektromos Jeep, az Avenger bemutatóján az új Grand Cherokee-val is autózhattunk egyet. A típus második generációja a magyar köznép ajakán Grandcsirke néven emlegetve a 90-es évek végén a mi kis, már csendesülő vadkapitalizmusunk egyik négykerekű jelképévé, sikeresvállalkozó-álommá vált, de az új generációs modell egyelőre nem jelenhet meg nálunk, mint stílusos X-BMW-, GL-Merci-alternatíva; az importőr egyelőre nem tervezi a hazai értékesítést.
Az ötödik generációs Grand Cherokee dizájnja hibátlan. Megjeleníti a márka- és modelltradíciókat (szögletes kerékjáratok, hétosztatú hűtőmaszk, jó térkihasználású doboztest), ügyesen elegyíti a konzervatív eleganciát (egyenes övvonal, morcos, meredek, gazdagon krómozott front, rendes, megmarkolható, igazi kilincsek) divatmotívumokkal (szép LED-mintázatok, csapott, sportos hatást keltő króm ablakkeretezés, nagy, de könnyed hatású felnik).
Az autó természetesen óriási: az alapváltozat tengelytávja is kevesebb mint öt centivel rövidebb három méternél, teljes hossza 4,915 méter, a hosszított, hét üléssel is készülő verzió pedig öt méter húsz centi, hosszabb, mint egy BMW X7-es. De ilyen hosszú Grand-grand Csirkét mi most nem láttunk a Dél-Spanyolországban tartott bemutatón; csak a rövid, konnektoros hibrid hajtáslánccal szerelt európai modellt vezettük.
Országúton, autópályán kényelmes, csendes családi tank az új Grand Cherokee. Az ülések széles, csekély oldaltartású fotelek, pont, amilyet várunk egy valódi amerikai SUV-tól. A vezetés élményét aszfalton leginkább a nehéz test békés ringatózása és nyugodt, megfontolt mozgása adja, az utazás élményéhez pedig nagyban hozzájárul a 17 csatotnás erősítővel, 950 wattal tomboló McIntosh audiorendszer.
Bár a Jeep is a Stellantis gigakonszern tagja, az új Grandcsirke kezelőszerveinek rendszere egyáltalán nem hasonlít az Opelek, Peugeot-k, vagy akár a kisebb Jeepek érintőképernyő-centrikus műszerfalára.
Ebben a kocsiban még bőven vannak gombok, olyan lehetetlen helyeken is, mint a középkonzol teteje, vagy akár a plafon; átlátni őket, megszokni és megérteni a rendszer logikáját időigényes, de szórakoztató, izgalmas feladat.
A Wranglerből már ismert 4xe Plug-in Hybrid nevű hajtásláncban egy 272 lóerős kétliteres benzinmotor és egy 145 lovas elektromos motor dolgozik össze. Egyesített erejükből érzésre elég sokat felzabál a nyolcfokozatú automata váltó. Ami az üresen is majdnem két és fél tonnás test mozgatására marad, bőven elég ugyan, de messze nem hoz olyan dinamikát, mint amit a 380 lóerős maximum teljesítmény és 637 Nm csúcsnyomaték szép, nagy számai a katalógust lapozgatva ígérnek. 210 km/h a végsebesség, 6,3 másodperc a 0-100.
A bruttó 17,3 kWh-s akku tisztán elektromos hajtás mellett ekkora autóban nem sokáig tart ki, a töltés pedig időigényes: 7,4 kW a maximális töltési teljesítmény. No de sebaj: a plug-in viszonylatban hatalmas, 72 literes benzintartállyal sokáig el lehet gurulni hibrid üzemmódban is. A hosszú országúti hatótáv javítása érdekében a 4xe hajtáslánc nyugis krúzolás idején képes fizikailag lekapcsolni az első hajtást, így csökkennek a veszteségek, takarékosabb a kocsi.
Azért nem baj, ha tartalékolunk egy kis villanyt az igazi dzsipes mókákra is. Hatalmas élmény az irdatlan vassal könnyű terepen csendben lopakodni, és motorzúgás, kipufogóhörgés helyett a madárcsicsergést hallgatni. De a Grand Cherokee képességei nem csak könnyed erdei autókázásra terjednek ki! Húszcentis hasmagasságukkal, 610 mm-es gázlómélységgel, nagy terepszögekkel (35,5, 29,8, 22,2 fok), masszív összkerékhajtásukkal, elektronikus hátsó diffizárukkal, szintszabályzós légrugójukkal és ügyes elektronikus terep-alrendszereikkel a civil- vagy akár luxusverziók is komoly terepjárók. A TrailHawk változat kicsit tovább emeli a tétet: gombnyomásra szétkapcsolható első stabilizátorával tisztán elektromos hajtással csinálta végig a Rubicon Trailt.
Aki egy Jeepben is a kütyüket keresi, a fullos változatban három darab 10,1 col képátlójú kijelzőt is bámulhat a műszerfalon, plusz megkapja a 10 colos vetített HUD-képet is fölötte. Kevés? Akkor tessék csak lebillenteni a belső visszapillantó tükröt, és az a hátsó kamera képét megjelenítő kijelzővé változik. Az új Grand Cherokee összesen 110 elektronikus biztonsági alrendszerrel veti bele magát a ma zajló autóipari számháborúba; még éjjellátó kamerát és vadfelismerő szoftvert is bevet a vásárlók meggyőzése érdekében.
Elképesztő terepképességeivel, egyedülálló kevert luxus-strapa hangulatával az új Grand Cherokee üdítő alternatívája Európában a GLE-X5-Q7 szentháromságnak. A német piacon már kapható a kocsi, az Overland alapmodell induló ára 79 500 euró (29,5 millió forint), a Summit Reserve csúcsmodellé 99 900 (37 millió). A plug-in hibrid BMW X5 jelenleg 37,7 millióról indul a magyar piacon – úgy gondolom, bőven lesz érdeklődő itthon a Grandcsirkére, ha újra elkezd kapirgálni mifelénk is egyszer.
A kis, tisztán elektromos Jeepet láttad már?