Minden, amit a világ leghíresebb autóversenyéről tudni érdemes.

Az Indianapolis 500 a világ legkultikusabb autóversenye. Nincs olyan pilóta a világon, aki ne ezt a futamot szeretné megnyerni. „Ez az egész nem csak egy verseny. Ez egy színdarab. A maga nemében művészet” – mondta Baski Dávid a Network4 csoport IndyCar-szakkommentátora, aki öt pontban foglalta össze, hogy mit érdemes feltétlenül tudni az Indy500-ról. Idén 34 autó száguld az áhított címért betonfalak között 350 km/órás átlagtempóval.

112 éve nézzük csodálattal a gladiátorokat

Az Indy500 a legnagyobb hagyományokkal rendelkező autóverseny a világon. 1911 óta (!) – a világháború miatt pár év kihagyással – évente megrendezik a viadalt. A mai napig élvezhetjük/nézhetjük, ahogy 33 bátor ember, nő és férfi nekivág a 200 körnek, 500 mérföldnek, vagy 805 km-nek. „Magyarország két legtávolabbi települése között légvonalban 525 kilométer van, közúton bő 600, tehát még ennél is többet tesznek meg három óra leforgása alatt, átlagosan 350 km/h-s sebességgel” – mondta Baski Dávid.

Eddig egyetlen ember szerezte meg a tripla koronát – Alonso még esélyes

Sokan szeretnék megszerezni az autósportok tripla koronáját és bekerülni a történelemkönyvekbe. Ehhez meg kell nyerni a Forma-1-es monacói nagydíjat (1929 óta létezik), a 24 órás Le Mans-i versenyt (1923) és az Indianapolis 500-at. Eddig ez egyetlen embernek sikerült: Graham Hillnek. A világ aktív versenyzői közül jelenleg Juan Pablo Montoyának és Fernando Alonsónak van esélye megszerezni a címet. Montoyának a Le Mans-i, Alonsónak az indianapolisi győzelem hiányzik. Utóbbinak 41 évesen még van esélye. Hélio Castroneves 45 évesen nyert és 48 évesen most újra próbálkozik.

Különleges lebonyolítás

Indianapolisi különlegesség, hogy a csapatok már 12 nappal a futam előtt a pályán tesztelhetnek. Órákon keresztül köröznek, hogy megtalálják a tökéletes beállításokat. Az időmérő is speciális, egy héttel a futam előtt tartják, így van idejük a csapatoknak a versenybeállítás mellett az időmérős beállítással is foglalkozni. Az időmérő két napon keresztül tart. A pályán egyszerre csak egy autó haladhat, és nem egy kör számít, hanem négy kör átlagsebessége. Aki nem elégedett az idejével, az újra próbálkozhat a végén, ezért tart 6-7 órán át a szombati időmérős nap.

Ha bukás van, az mindig nagy

Érdemes figyelemmel kísérni az edzéseket, mert rengeteg hasznos információval gazdagodhat a néző. Sőt, hatalmas bukások is történnek, amelyek akár a versenyre is kihathatnak. Tavaly az utolsó edzés napon törte össze magát Colton Herta, és utána már nem is tudott versenyképes lenni. Ha itt baleset van, az általában nagy: 350-es tempónál nem is lehet másként.

Háromórás eszeveszett száguldás, tejivással a végén

A zöld zászló belengetése, vagyis a start előtt is rengeteg minden történik. A versenyzők kijönnek a pódiumra, majd következik a zászlós felvonulás, az istentisztelet, a katonai tiszteletadás, felcsendül a God Bless America, az amerikai himnusz és amikor már a versenyzők az autóikban ülnek, a Back Home Again in Indiana, amitől mindenkinek könnybe lábad a szeme. Aztán jön a háromórás eszeveszett száguldás, amelynek végén a hagyományokhoz híven egy jó nagyot kortyol az általa előre kiválasztott tejből a győztes.

Az Indianapolis 500 minden eseményét élőben közvetíti az ARENA4 csatorna és a NET4+ streaming felület. A futam közvetítése május 28-án 18:30-kor kezdődik.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában