A Kia egyre nagyobb szeletet vág magának a városi terepjárók tortájából, valamint a középkategóriás kisautókban is népszerűek. De ők nem elégedtek meg ennyivel, a bivalyerős sportlimuzinok piacára is kiléptek. Egy remek modellel.

A koreaiak szerették volna demonstrálni, hogy képesek gyors, erős és sportos autót is tervezni. Egy komoly járgányt. Megcsinálták, a szériamodell a Stinger nevet kapta, és meglehetősen impozáns a megjelenése, meg az ereje is:

a kupészerű ötajtós, ún. túralimuzint egy ikerturbós V6-os motor hajtja.

A V6-os, hátsókerék-hajtású Stinger GT-t az amerikai piacra merész húzással a belépő szintű Porsche Panamera és a BMW 640i Gran Coupé ellen küldték harcba, merthogy szerintük a Stinger menetdinamikai képességei és teljesítménye erre predesztinálja. Ez persze túlzás, főszereplőnk nem felső, hanem inkább egy felső-középkategóriás sportos limuzin, viszont árban is bőven az ellenfelek alá megy. Külsőre és erőben viszont a sarkukra lép.

Merthogy a Stinger piszok dögösre sikerült,

a szép szó nem adja vissza, hogy a külleme mennyire vad és különleges.

Nem túlzok, túlnyomórészt meglepődtek az ismerősök, hogy Kia logó van az orrán, oldalról vagy épp suhanás közben egy komolyabb márkára számítottak.

Néhány trükkel pedig tényleg adtak neki egy olyan optikai tuningot, ahonnan az említett vadság és dögösség ered: a motorháztetőre helyezett kamu légbeömlők, az első kerekek mögötti álféklevegő-kilépő kopoltyúk, na meg a piros Brembo féknyergek.

És bizony a V6-os, 3,3 literes, 366 lóerős motor pedig rendesen tudja rángatni a dinamikusan lapos és hosszú kasztnit. Mondjuk Albert Biermannra bízták a Stinger tökéletesítését, a németnek a BMW-nél a 431 lóerős M4 Coupé volt a referenciája.

Ami számunkra érdekes volt, hogy egy ilyen bivaly képes-e családi autóként is funkcionálni. Vagyis egy üzletember, egy negyvenes faszi hétvégén is tolhatja-e ezzel a Kiával, amikor beül mellé anyu és a gyerekek. Ennek megfelelően teszteltem ezt az egyébként belül is letisztult, alaposan összerakott, valóban minőségi és igényes autót.

Nyugdíjasokat és gyerekeket is szállítottam vele, és jelentem, a közepesen reprezentatív minta alapján a Stinger hosszú távon is kényelmes, elöl is, hátul is. És bizony eközben a sportos autózás élménye sem veszik el.

A legnagyobb hátrányáról nem is tehet: egy ilyen lapos, nagyon peres gumival (17,69) felszerelt sportos túralimuzinra nincs felkészülve az ország. Ez nem a Kia hibája, és nem is csak őket érinti.

A magyar útviszonyokat senkinek sem kell bemutatnom, a kátyú igazi keleti kuriózum, a toldozás-foltozásra pedig háromszor annyi betont képesek elhasználni, mintha az egész útszakaszt rendesen leaszfaltoznák, de persze mégis ezt látják megoldásnak. Amiatt, hogy az utak 90%-a hitvány, képtelenség kiaknázni egy ilyen autó minden előnyét. Imádtam a Stinger Sport módját, mert elképesztően húz vele az autó, gyönyörű hangja van, de kevés helyen lehet és érdemes használni.

Ami a belsőt illeti, a koreaiak szerencsére nem mentek el egy japános, eklektikus irányba. Letisztult, innen-onnan összelopottválogatott elemekből csináltak egy kúl belsőt, amihez kényelmes, hűthető-fűthető, állítható combtámaszos és persze memóriás nappabőr borítású üléseket is kapunk.

Nehéz nem észrevenni, hogy a szellőzők a Mercedestől jöttek, de ettől még persze egy Kiában is eleganciát sugallnak. A franciákkal ellentétben ők nem mentek el űrhajós irányba a műszeregységnél, nekik nagy, hagyományos mutatós van. Viszont fölé odakerült a szélvédőre vetítő, a navigáció üzeneteit is megjelentető head-up display.

A nyolcfokozatú hagyományos automata váltó előválasztó karját kicsit talán túlméretezték, de végül is legalább kézre esik. Bár a kisebb tenyerűek szinte alig érik át, nem mintha sokat kellene fogdosni egy automatát. Viszont óriási piros pont az, hogy a fém díszbetétek a Stingerben tényleg fémből vannak.

A Kia ezzel a demonstráló modellel az Audi és BMW vevőire pályázik, viszont

az ellenfelek hasonló felszereltségű és teljesítményű modelljeihez képest listaáron átlagosan 6-7 millió forinttal olcsóbb, 17,7 millió a belépőár.

Extrában is erős a Kia, nemcsak ezzel a pazar 366 lóerővel és a dögös megjelenéssel könyököl a piacon, hanem minden elképzelhető extrával plusz összkerékhajtással is – szériában.

Ha neked mégis inkább német, akkor itt egy Merci:

A gyönge AMG is belenyom az ülésbe – Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé-teszt

Könnyű lesajnálni a C 43 AMG-t, amikor a rendes sportváltozat a C 63 és a C 63 S. Az előítéletet viszont nem nehéz megcáfolni: menni kell vele.

(Fotó: Tóth István)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hatalmas, hétszemélyes elektromos jövőkép – BYD Tang-teszt

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés