A downsizing elkerülhetetlenül magával hozta azt, hogy egyre kisebb motorok kerülnek az új modellekbe. Pedig nem is volt olyan régen, amikor még egy kompakt méretű autót is lehetett hathengeres motorral venni, emlékszel? Mutatunk egy párat.

Alfa Romeo 147 GTA

Nem kell nagyítóval keresni a V6-os motorokat az Alfa Romeónál, de az ezredfordulón bemutatott, európai év autója díjat nyert 147-es volt az utolsó kompaktjuk, amit hat henger hajtott. 2002-ben jött ki a 156-osból származó 3,2 literes V6-os motorral a 147 GTA, ami

250 lóerős teljesítményével, 6,3 másodperces gyorsulásával, de mindenekelőtt könnyfakasztóan szép hangjával hódított.

A fronthajtású, orrnehéz autó kezelhetősége ugyan nem volt a legjobb, de a kiszélesített karosszériájával meglágyította a szíveket. Csak alig több mint ötezer példánya készült, ebből ezret Selespeed váltóval szereltek, ezért egyre értékesebb ritkaságnak számít.

BMW 3-as Compact

A BMW óvatos belépője volt az alsó-középkategóriába a 3-as sorozatból alkotott Compact, míg később az 1-es sorozat meg nem érkezett. Az E36-osból készült szériája még jobban hasonlított a lépcsőshátúra, az E46-nál azonban egyedi orrot kapott a csapott hátú kivitel, és az E30-ból származó hátsó futóművet is újabbra cserélték a modellváltással. Ami ennél is fontosabb:

a hathengeres motorokat is megörökölte a 3-as Compact, ami a hátsókerék-hajtással együtt elég sikeres receptnek számított.

A 323ti-ben 170 lóerős volt a 2,5 literes motor, míg az ezredfordulón bemutatott utódja, a 325ti már 192 lóerőre volt képes.

BMW 1-es sorozat

A 3-as Compact kifutásával nem kellett búcsúzni a hathengeres motoroktól, a BMW az utódjaként bemutatott 1-esnél is megtartotta a nagyobb erőforrásokat, és szerencsére a hátsókerék-hajtású felépítést is.

A 130i-ben a háromliteres hathengeres motor 260 lóerőre volt képes, hatfokozatú kézi vagy automata váltóval lehetett választani,

míg a kétajtós kupéhoz kínált 135i-ben turbóval már 306 lóerőre nőtt a teljesítmény. Hat hengert kínált a 2012-ben megjelent utódja is, mindenképpen turbóval, az M135i-ben 320, majd az M140i-ben 340 lóerővel, de a jelenleg kapható harmadik generációnál meg kell elégednünk három vagy négy hengerrel.

Mazda 323 F

A Mazda már azelőtt feltalálta a kupéformájú kompakt autót, hogy divatba jött volna, és a bukólámpás széria utódjaként a szűkre szabott fényszóróval bemutatott, áramvonalas 323 F-nek igazi kuriózuma volt a kínálatának csúcsán álló hathengeres motor. A kétliteres V6-os 147 lóerős teljesítményre volt képes, 208 km/h volt a végsebessége, és

nem elsősorban a nyers erejével, hanem a kifinomultságával emelkedett ki a riválisok közül.

Az ötajtós 323 F-en kívül ez az erőforrás került a Mazda korabeli prémiummodelljeibe, a Xedos 6-ba és Xedos 9-be, valamint a nálunk kevésbé ismert túrakupéba, az MX-6-ba is.

Mazda MX-3

Még a kilencvenes évek aranykorában sem tudott teljesen átállni a Wankel-motorokra a Mazda, de nem adta fel, hogy szembe menjen a trendekkel. A kompakt sportkupéjához

megalkotta a világ legkisebb sorozatgyártású V6-osát, ami a japán adózási szabályok miatt mindössze 1,8 literes volt,

és 133 lóerőt adott le. A pörgős motorral szerelt MX-3-at a karaktere miatt nagyon lehetett szeretni, de nem sokat adtak el belőle, mert az árából olyan nagyobb sportkupék is kijöttek, mint a Calibra és a Corrado. A V6-ost, amivel a Mazda sportkupéja 8,5 másodperc alatt gyorsult százra, és 210 km/h volt a végsebessége, az MX-5 nem kaphatta meg.

Renault Clio V6

Nem is kompakt, hanem valójában kisautó a Renault aszfalttorpedója, aminek középmotoros felépítése a legendás Renault 5 Turbót idézte fel.

A kilencvenes évek végén versenyautónak született, majd egy őrült ötlettől vezérelve kis sorozatban gyártásba került a hátsókerék-hajtású élménygép.

A Clio V6 első szériájában a háromliteres V6-os motor 230 lóerőt adott le, 2003-tól a ráncfelvarrott változata már 255 lóerőre volt képes. A kétüléses Clio bár nehezen kezelhető volt a furcsa súlyelosztása miatt, minden idők egyik legizgalmasabb kisautójának tartják. Kevesebb, mint háromezer példánya készült, ezért egyre értékesebb ritkaság.

Volkswagen Golf VR6

A kilencvenes években mutatta be a VR6-os motorját a Volkswagen, egy olyan V6-ost, amiben a 15 fokos hengerszögnek köszönhetően egy hengerfej alá kerülhetett mind a hat henger.

A Corrado után a hármas Golf is megkapta a 2,8 literes, 174 lóerős motort, amivel elég jól ment, 7,8 másodperc alatt rajtolt százra, és 224 km/h volt a végsebessége.

Az idők során változott a hengerűrtartalma, 3,2 literes változata is volt, a Golfon kívül az Audi A3, a Seat Leon, a New Beetle és a Bora is készült vele. Az utolsó Golf, amit ezzel szereltek, az ötödik széria R32-ese volt, 250 lóerővel, 6,2 másodperces gyorsulással és 250 km/órás végsebességgel.

A hathengeres kompaktok közül melyik a kedvenced?

(Az összeállításhoz az ötletet az AutoWeek egy korábbi cikke adta.)

Ez is érdekelhet:

A legelképesztőbb autókat szerelték 16 hengeres motorral

Akik mertek nagyobbat álmodni a V12-nél.

11 autó, ami a legáramvonalasabb volt a maga korában

Minden kornak megvoltak a maga áramvonalas rekorderei, néha egészen meglepő formában.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

További cikkeink a témában
Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!
Hirdetés