Az európai autóvezetők fele rendszeresen megsérti a KRESZ-t.

Mert nincs közlekedési kultúra! – válaszolta egyszer egy rendőr, aki épp ott állt a kocsimtól két méterre, miközben már a harmadik zöld lámpára sem tudtam megmozdulni, mert mindig beszorultak a kereszteződésbe azok, akik a KRESZ szerint be se mehettek volna oda, mivel nem volt biztosított az áthaladásuk. Szerintem mondjuk az is a közlekedési kultúra része lenne, hogy ilyenkor az ott lévő rendőr segít egy kicsit, és nem filozofál, amikor udvariasan megkérdezem, nem tudna-e esetleg tenni valamit – de mivel szerinte nincs is közlekedési kultúra, tulajdonképpen kerek a történet.

A rendőr és én nagyon kicsi minta vagyunk, a Magyar Suzuki és az Ipsos viszont a válaszadók nemére, korára és lakhelyére vonatkozóan reprezentatív felmérést készített Felelős gondolkozás és magatartás a volán mögött címmel a 18–60 közötti népesség körében. Ebből kiderült: a magyarok

  • 84%-a éretlennek tartja a hazai közlekedési kultúrát;
  • 21%-a nagyon rossznak, amit leginkább a szabályok nem megfelelő betartásával, a közlekedők türelmetlenségével és figyelmetlenségével indokolnak;
  • 75%-a szerint a közlekedés során elengedhetetlen a szabályok maradéktalan betartása, 73%-úgy véli, sok baleset a KRESZ figyelmen kívül hagyása miatt következik be.

Mindez arra enged következtetni, hogy a felelős gondolkodás és viselkedés között rejlik bizonyos fokú ellentmondás.

Minek vannak a szabályok?

A magyar és egy tizenegy európai országban végzett, szintén reprezentatív kutatás eredményei szerint a KRESZ sokak számára csak irányadó, nem kötelező. Az európai autóvezetők

  • 52%-a azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert azokat nem mindig érzi koherensnek vagy az adott helyzethez megfelelőnek;
  • 29%-uk szerint bizonyos szabályok csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki miattuk;
  • 22%-uk annyira ébernek tartja magát, hogy szerintük nekik nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat;
  • 10%-uk úgy gondolja, mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, betartja-e a KRESZ előírásait;
  • 9%-uk saját tapasztaltságával indokolta a szabályszegéseket.

Megváltozik a viselkedünk vezetés közben?

Az európai megkérdezettek

  • 66%-a gondolja úgy, valószínűtlen, hogy az ő viselkedése miatt történhet baleset, csak 34% tekinti elképzelhetőnek, hogy ő lehet a hibás
  • 76%-a figyelmesnek, 58%-uk nyugodtnak, 28% pedig udvariasnak tartja magát vezetés közben

A többség úgy vélte – akár a magyar sofőrök –, hogy a többi sofőr felelőtlen (46%), stresszes (32%), agresszív (27%) vagy veszélyes (26%), ha beül a kormány mögé.

A fentiek tanulsága, hogy általában mindig mások a hibásak. Kár, hogy a sajátunkén kívül minden más nézőpontból mi is a mások csoportjába tartozunk.

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában