Megint egy melyik kocsi zöldebb-kutatás.
Egyes térségekben közvetve több szén-dioxid származik az elektromos autók közlekedéséből, mint a belső égésű motorosok használata során – állapította meg a Radiant Energy Group. Európában – ahol a leggyorsabban nőnek a villanyautó-eladások – például Lengyelországban és Koszovóban, mert az elektromos energia nagyobb részét szénfűtésű erőművekből nyerik. A szénmegtakarítás attól függ, mivel fűtik az erőműveket, illetve attól is, hogy a nap mely időszakában töltik az elektromos autókat.
A legjobb a helyzet Svájcban, ahol atom- és vízierőművek biztosítják az elektromos áramot, ott 100 százalék a szénmegtakarítás, utána következik Norvégia 98, Franciaország 96, Svédország 95 és Ausztria 93 százalék szénmegtakarítással a benzinmotoros gépkocsikhoz képest.
Az utolsó helyen áll Ciprus négy százalékkal, a villanyautó-ipari nagyhatalom, Németország 55 százalékos megtakarítást ért el a REG tanulmánya szerint.
Németországban és Spanyolországban azonban – ahol a nap- és a szélenergia-termelésbe hatalmas összegeket fektettek –, a megújuló energiaforrások tárolásának hiánya azt jelenti, hogy a közlekedésből fakadó szénmegtakarítás erősen függ attól, a nap mely időszakában töltik fel ezen gépkocsikat. Ha délután, amikor a napsugárzás és a szél erőteljes, 16-18 százalékkal több szenet lehet megtakarítani, mint éjszaka, amikor az elektromos hálózatokat gáz- vagy szénerőmű működteti.
A kutatás érdekes és valós szempontokat vizsgált, de messze nem lehet ennyiből eldönteni a kérdést, hogy melyik hajtásmód zöldebb. A teljes képhez többek között az akkumulátorokhoz szükséges ritkaföldfémek végtelenül szennyező kitermelését, az elhasznált akkuk okozta környezeti terhelést is figyelembe kellene venni, ahogy például a benzines és dízelautóknál a motor kopásából eredő károsanyag-kibocsátás növekedést, vagy a nagyobb alkatrész- és karbantartási igény miatti plusz energiafelhasználást. Biztosan lesznek még újabb és újabb statisztikák a témában.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: MTI)