A Lotus történetének egyik kevésbé ismert autója az Etna, ez a Giugiaro által tervezett tanulmányautó, amit a nyolcvanas években az Esprit utódjának szántak.

A Lotus nevéről biztosan az ikonikus sportautók jutnak eszedbe, amelyek neve kivétel nélkül E-vel kezdődik, mint az Elan, az Esprit vagy az Elise. Az Etna nevét azonban inkább a tűzhányó kapcsán hallhattad, pedig ezen a néven is bemutattak egy Lotust, ami a nyolcvanas évek egyik álomautója lehetett volna, de sosem vált valóra.

A képeken látható sportautó Giorgetto Giugiaro munkája, az Italdesign alapítója tervezte az Esprit formáját is 1972-ben. A neves dizájner a nyolcvanas évekre úgy gondolta, itt az ideje utódot tervezni az Esprit számára. A koncepcióhoz megtartotta ugyan az Esprit ékalakját, de a letisztultabb, áramvonalasabb forma már a nyolcvanas évek stílusában készült.

Szupersportautó lehetett volna

Az Etna azért is érdekes, mert nyolchengeres motorral tervezték, amikor az Espritet még négyhengeresek hajtották, a Lotus ugyanis csak a kilencvenes évek közepén, húsz évvel a bemutatója után szerelt bele V8-ast. Bár a tanulmányautó nem volt működőképes, a Lotus által évek óta fejlesztett motor prototípusa elég ígéretesnek hangzott.

A 4 literes V8-as szívómotor a Lotus szerint 335 lóerőre és 400 Nm nyomatékra volt képes,  ezzel az Etna egy kicsivel több, mint négy másodperc alatt gyorsult volna százra, és 290 km/órás sebességet ért volna el.

A váltója ötfokozatú kézi, míg a kipörgésgátló elektronikát és az aktív futóművet a Lotus Formula–1-es csapata fejlesztette.

Kerekekre állított álmok

1984-ben a birminghami autószalonon állították ki a tanulmányautót, és bár az Etnát jól fogadták, az alapító Colin Chapman halála utáni években a Lotus éppen hullámvölgyben volt, ezért nem állt rendelkezésre a háttér a gyártáshoz. A koncepcióautó két évtizedre egy raktárba került, ahonnan a Lotus egyik nagy gyűjtője szabadította ki.

A márkarajongó elhatározta, hogy járóképessé teszi az üvegszálas anyaggal borított tanulmányautót,

és ezzel elérte, amit a Lotus és az Italdesign nem tudott a nyolcvanas években. Az Etna ugyan továbbra sem vezethető a közúton, a műszerfala és a kapcsolók nagy része nem működik, de saját erőből képes mozogni, amit egy márkatalálkozón bizonyított is.

A Lotus Etna tanulmányautó létére jól vészelte át az évtizedeket, és ma is csaknem olyan kitűnő formában van, mint amikor bemutatták csaknem negyven évvel ezelőtt. Jelenleg a hollandiai Metropole Classics kínálja 125 ezer euróért, azaz 45 millió forintnak megfelelő összegért lehet megszerezni a Lotus történelmének ezt az érdekes darabját.

(Képek: Italdesign, Bonhams, Metropole Classics)

Ez is érdekelhet:

A Lotus történetében véget ért egy fontos korszak

25 év után búcsúzik az Elise, és vele együtt minden Lotus, amit eddig ismertünk.

Jönnek az egy példányban készülő egyedi Lotusok

Mostantól bármilyen Lotust legyártanak annak, akinek telik rá. Te mit rendelnél tőlük?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Miért látjuk mostanában kevesebbszer a biztonsági autót az F1-ben?

Laurin és Klement ma ezzel utazna – Škoda Superb Combi L&K-teszt

Itt van a Tesla önvezető taxija

További cikkeink a témában