A Lotus történetének egyik kevésbé ismert autója az Etna, ez a Giugiaro által tervezett tanulmányautó, amit a nyolcvanas években az Esprit utódjának szántak.

A Lotus nevéről biztosan az ikonikus sportautók jutnak eszedbe, amelyek neve kivétel nélkül E-vel kezdődik, mint az Elan, az Esprit vagy az Elise. Az Etna nevét azonban inkább a tűzhányó kapcsán hallhattad, pedig ezen a néven is bemutattak egy Lotust, ami a nyolcvanas évek egyik álomautója lehetett volna, de sosem vált valóra.

A képeken látható sportautó Giorgetto Giugiaro munkája, az Italdesign alapítója tervezte az Esprit formáját is 1972-ben. A neves dizájner a nyolcvanas évekre úgy gondolta, itt az ideje utódot tervezni az Esprit számára. A koncepcióhoz megtartotta ugyan az Esprit ékalakját, de a letisztultabb, áramvonalasabb forma már a nyolcvanas évek stílusában készült.

Szupersportautó lehetett volna

Az Etna azért is érdekes, mert nyolchengeres motorral tervezték, amikor az Espritet még négyhengeresek hajtották, a Lotus ugyanis csak a kilencvenes évek közepén, húsz évvel a bemutatója után szerelt bele V8-ast. Bár a tanulmányautó nem volt működőképes, a Lotus által évek óta fejlesztett motor prototípusa elég ígéretesnek hangzott.

A 4 literes V8-as szívómotor a Lotus szerint 335 lóerőre és 400 Nm nyomatékra volt képes,  ezzel az Etna egy kicsivel több, mint négy másodperc alatt gyorsult volna százra, és 290 km/órás sebességet ért volna el.

A váltója ötfokozatú kézi, míg a kipörgésgátló elektronikát és az aktív futóművet a Lotus Formula–1-es csapata fejlesztette.

Kerekekre állított álmok

1984-ben a birminghami autószalonon állították ki a tanulmányautót, és bár az Etnát jól fogadták, az alapító Colin Chapman halála utáni években a Lotus éppen hullámvölgyben volt, ezért nem állt rendelkezésre a háttér a gyártáshoz. A koncepcióautó két évtizedre egy raktárba került, ahonnan a Lotus egyik nagy gyűjtője szabadította ki.

A márkarajongó elhatározta, hogy járóképessé teszi az üvegszálas anyaggal borított tanulmányautót,

és ezzel elérte, amit a Lotus és az Italdesign nem tudott a nyolcvanas években. Az Etna ugyan továbbra sem vezethető a közúton, a műszerfala és a kapcsolók nagy része nem működik, de saját erőből képes mozogni, amit egy márkatalálkozón bizonyított is.

A Lotus Etna tanulmányautó létére jól vészelte át az évtizedeket, és ma is csaknem olyan kitűnő formában van, mint amikor bemutatták csaknem negyven évvel ezelőtt. Jelenleg a hollandiai Metropole Classics kínálja 125 ezer euróért, azaz 45 millió forintnak megfelelő összegért lehet megszerezni a Lotus történelmének ezt az érdekes darabját.

(Képek: Italdesign, Bonhams, Metropole Classics)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Szuperáramvonalas szedán lett a Hyundai Ioniq 6
Egyetlen stílusos teraszról sem hiányozhat ez a kiegészítő