Új autómárka érkezik a magyar piacra: a brit-kínai LEVC.
Csaknem fél évszázada meghatározó eleme a brit főváros utcaképének a sajátos megjelenésű, furcsa arányaival minden más kocsitól különböző jármű, a fekete londoni taxi. Az 1976-os Austin FX4 óta több gyártó is próbálta valami más dizájnnal lebontani ezt az intézményt, kevés sikerrel. 2010-ben, az LTI TX4 típus nyugalomba vonulása után úgy tűnt, a vizuális hagyományokat máshol (New York, Tokió) sikeresen romba döntő Nissan NV200 végül Londont is meghódítja a klasszikus londoni taxikra nem emlékeztető formájával. Vagy ami még rosszabb: annak karikatúrájával:
Az NV200-ak és később az elektromos e-NV200-ak szépen szivárogtak is befelé a londoni taxiállományba (szerencsére az eredeti, jellegtelen, de legalább nem rémisztő dizájnnal), de aztán 2017-ben ismét visszatért a klasszikus forma. A brit London Electric Vehicle Company (LEVC), amelyet a kínai Geely félmilliárd fontos tőkeinjekcióval keltett újra életre, új gyáregységet épített Coventry-ben. Az LEVC három éve készíti itt a világ egyetlen, célirányosan tervezett, hatótávnövelővel ellátott elektromos taxiját (TX és Shuttle) valamint a haszongépjármű-változatot, a VN5-öt.
Az LEVC az új londoni taxival folyamatosan próbálkozik kitörni Nagy-Britanniából. A Közel-Kelet, Új-Zéland és Ausztrália piait is célba vették és Európában is terjeszkedni próbálnak. Központi értékesítési irodát nyitottak Frankfurtban, most pedig a magyar piacra is elhozták járműveiket.
Új márka a Gablininél
A Gablini már több mint 30 éve játszik stabil szereplője a hazai autókereskedelemnek, A 170 embert foglalkoztató vállalat jelenleg öt márkát forgalmaz (Aston Martin, Nissan, Peugeot, Hyundai, Kia), emellett hivatalos márkaszervizeket működtet az Infiniti és a Citroën számára. Velük kötött most megállapodást az LEVC, a TX és a Shuttle, valamint 2021 tavaszától a VN5 elektromos kisteherautó forgalmazására.
A hatótávnövelő benzines segédmotorral is ellátott LEVC-modellek alapvetően soros hibridautók, melyeket elsősorban elektromos üzemre terveztek. A Volvónál készülő másfél literes, háromhengeres, 81 lóerős turbómotor a kerekeket közvetlenül nem hajtja, az akkut tölti – így igazából arra való, hogy a kocsi akkor is biztonsággal továbbhaladhasson, ha lemerült a 31 kWh-s, egy töltéssel 101 városi kilométer megtételét biztosító lítium-ion akkumulátor. Az akku váltóárammal 22 kW-os teljesítménnyel tölthető, ami kiemelkedően gyors újratöltést tesz lehetővé a leggyakoribb típusú utcai töltőkről. Az egyenáramú gyorstöltés 50 kW-tal mehet a villámtöltőkön.
A 150 lóerős villanymotorral a 2,2 tonnás LEVC-taxik a városban kielégítő dinamikájú autók. A londoni taxiknál elvárt szűk fordulókör is megvan: a hátsókerék-hajtású LEVC TX 10,1 méteren fordul, pedig 4,86 méter hosszú, a tengelytávolsága pedig 2,99 méter.
A jövő tavasszal érkező LEVC VN5 tisztán elektromos hatótávja 98 kilométer, teljes hatótávja pedig a benzines rásegítéssel 489 kilométer. A legnagyobb változat 5,5 köbméteres rakterében elfér két Euro raklap is, összesen 830 kilogrammos terheléssel.