Így a téligumi-szezon végén nem tűnik túl okos gondolatnak egy új generációs téli abroncs bemutatása, a Continental mégis ezt lépte meg. Ha belegondolunk, lehet, hogy nekik van igazuk.
Az északi sarkkörtől jó 100 kilométerrel feljebb, a lapföldi Kittila község havas/jeges útjain tartotta legújabb téli gumijának bemutatóját a Contitental. A helyszínválasztás nem véletlen, ritkán megy -10 fok fölé a hőmérséklet, egy átlagos téli éjszaka meg inkább -20 alatt marad. A Finnországban mért leghidegebb adat is ide köthető -51,1 Celsius-fokkal. Gatyahideg van, szügyig húzott télikabátban, tripla aláöltözővel és a gondosan bevásárolt lappföldi gyapjúzokniban is fájdalmasat csípnek a mínuszok. Kittila mégis népszerű a síelők, az autó- és gumigyártók körében.
A reptéren a Contitental mellett a Porsche és az Audi is újságírókat várt. Helyünk volt bőven, négyzetkilométerenként alig egy lakos jut a városra, de ha kimozdulunk a településről, magányos rénszarvasok, fenyőrengeteg, és befagyott tavak között vezet az út a semmibe. Ideális a helyszín egy téligumi-tesztre.
A WinterContact TS 870 elődje a kompakt autók egyik legnépszerűbb téli gumija, három legnagyobb európai piacán, Svájcban, Németországban és Ausztriában 25 millió darabot adtak el az elmúlt három évben belőle, többnyire 205, 195 vagy 185 mm-es szélességben, és sorra nyerte a teszteket. Ez az átlagautók ideális téli gumija, aminek a legfontosabb feltétele a kiegyensúlyozott viselkedés. Hóban, jégen, vizes aszfalton, de hó nélküli enyhe teleken is egyformán bolondbiztosnak kell lennie.
A téli gumiról mondunk néhány érdekes számot:
- Havon négyszeresére, jégen hétszeresre nő a fékút
- A hó és feketejég 4000 balesetet okozott 2018-ban Németországban
- Nedves úton 11-szeres a baleset valószínűsége a jeges úthoz képest
Új a futófelület mintázata
Az új, háromdimenziós, egymásba illeszkedő lamellákat úgy formázták, hogy a gumi az útfelülettől függően mindig az ideális arcát mutassa. Jégen az elődhöz képest akár tíz százalékkal több felület érintkezik a talajjal, ami javítja a fékezés biztonságát. A blokkok szélei és lamellái úgy viselkednek, akár egy ablaktörlő gumilapátjai, söprik félre a jeges latyakot, és jobb tapadást biztosítanak a belső felületeken.
Az egymásba illeszkedő lamellák ideális szögben állnak ahhoz, hogy minél mélyebbre vágjanak a hóba, aminek köszönhetően havon is javul a tapadás. Az egyik legkomolyabb kihívás a téli vezetésben az esős idő, ezért az új, speciális központi horony koncepció azt segíti elő, hogy a vízkiszorítás gyorsabban és nagyobb mennyiségben történjen meg, ezért a vízen felfutás kockázata kisebb, nagyobb sebességnél is kormányozható, fékezhető marad az autó.
Ez a legvegánabb gumi
Már ha a gumiknál lehet ilyet mondani. A korábbi ásványi eredetű olajszármazékokat cserélték növényi alapúra, ami a környezetvédelem érdekében történt. De az új gumikeverék abban is fejlődést jelent, hogy javul a futásteljesítmény, kisebb a gördülési ellenállás, amitől az autó fogyasztása csökken, és kevesebb a gördülési zaj is, ami szintén a környezetvédelemben fontos lépés.
Négy Golf, négy WinterContact-generáció
Hogy generációról generációra mennyit fejlődtek a Conti téligumijai, a kettes Golftól a hetes Golfig négy különböző gumievolúciót hasonlítottunk össze. Hogy még jobban érzékelhessük a különbséget, az új autókat kikapcsolt menetstabilizálóval használtuk, hogy fair legyen az összehasonlíthatóság. Már amennyire kiegyensúlyozott lehet a küzdelem egy '93-as Golf II GTI és egy 2020-as új Golf között.
Szemre rögtön látni a nagy különbséget a 30 év fejlődésében. A barázdák sokkal szofisztikáltabbak, aminek köszönhetően egy mai téli gumival jóval könnyebb induláskor megtalálni a tapadást. De ugyanez igaz az oldalirányú erőátvitelnél, kanyarodásnál. A kettes Golffal a román kolléga a bátor tempójú indulást egy negyedórás mentőakcióval spékelte meg, mivel nem sikerült az első kanyart bevennie, egyenesen beleszáguldott a hófalba. Ez a legfontosabb figyelmeztető jelzés, a legújabb WinterContact még az előző generációhoz mérve is érezhetően nagyobb stabilitást jelent a sebesség növekedésével.
Ha már a téli gumi is kevés
Vannak európai országok, ahol kötelező a téli gumi, az északi népeknél pedig a szöges gumit írják elő. Nálunk, és más kelet-európai országokban viszont nincs semmi előírás, sokan nyomják végig a szezon nyári garnitúrával, azzal a mondással, ha úgysem esik a hó, akkor baj nem lehet. Leteszteltük ezt az elméletet is, és bár kijelenthető, hogy a Continental nyári gumija tényleg működik téli körülmények között is, de jégen és mély hóban jön a teljes halál, a barázdák megtelnek hóval, se kanyarodni, sem megállni nem lehet egykönnyen. A jeges gumi viszont a másik véglet, szinte nincs olyan téli körülmény, ami kifogna rajta. Persze száraz aszfaltra ezek nem valók, zajosak és gyorsan kopnak.
És ha már kopott a gumi
Megvan a válasz arra is, miért fontos már most, a téligumi-szezon végén rajta tartani a szemünket a következő gumicserén. Időben kell csekkolni a gumik profilmélységét, mivel a gumi kopásával durván romlik féktávolság havas, nedves úton, mivel a kopott barázdák nem képesek olyan vízmennyiséget kiszorítani, mint új társaik. Ugyanolyan felszereltségű A3-as Audikkal végeztünk megszámlálhatatlan mennyiségű féktesztet, hogy saját lábunkban érezzük az eredményt.
A tanulság? Ideje feltenni a nyári kerekeket (persze csak biztonságos, érintésmentes környezetben), és felkészülni a következő gumicserére, ha szükséges.