A teljesen elektromos MX-30-as egyetlen súlyos hibáját hivatott orvosolni a hatótávnövelős változat, így még egyedibb lesz az amúgy is karakteres crossover. Azért nála is van több igen, de…

Csordi kolléga nemcsak hozzáértő autós szakújságíró, hanem kulturált fiatalember is. Nem szokott káromkodni, választékosan fogalmaz, nem szeret megbántani senkit és szétkritizálni semmit. Ő tesztelte a Mazda villanyautóját, az MX-30-ast. Tetszett is neki, csak hát…

A pont jó elektromos autó – Mazda MX-30-teszt

A Mazda első elektromos autója nem jó mindenre, de amire kitalálták, arra nagyon kellemesen használható. A hatótávja nem az igazi, de most legalább egy kicsit gyorsabban tölthető lett az MX-30.

„A hatótávja nem az igazi”, „finoman szólva is mérsékelt”, „nincs mit szépíteni, ez nem valami sok” – írta, ügyesen elkerülve, hogy azokat a kifejezéseket használja, mint az emberek többsége, akik megnézik, mennyi a mai villanyautók átlagos hatótávja, aztán meghallják, hogy a Mazdáé 200 kilométer. Ha ideálisak a körülmények, és nincs mondjuk hideg vagy autópálya-szakasz útközben.

Jó és életképes koncepció lenne egy olcsó, kicsi villanyautó, amely kisebb, ezáltal könnyebb akkupakkal is képes tisztességen haladni, a városi használathoz pedig nem kell félezer kilométeres hatótáv, amit csak nagyobb aksival lehetne elérni, amitől viszont nőne a tömeg, a méret, a fogyasztás, és odalenne az egész értelmes elv. Az MX-30-as viszont nem olyan kicsi és nem olyan olcsó, hogy városi rohangászós kocsinak tekintsük, akkor viszont a 200 vagy jóval kevesebb kilométer tényleg „nem valami sok”, hanem iszonyúan kevés.

Mit lehet tenni? Például másik autót választani, ami a vásárlóknak reális lehetőség, érthető okokból viszont a Mazdának kevésbé tetsző megoldás. Akkor lehetne nagyobb akkucsomagot tenni bele, hogy – tömeg- és árnövekedésért cserébe – nagyobb legyen a hatótáv, vagy lehet hatótávnövelő belsőégésű motorral kiegészíteni az elektromos hajtást, többszörözve ezzel az egy tankolással megtehető távolságot, és egy utazásnál percekre csökkenteni a tankolási időt.

A Mazda ez utóbbi megoldást választotta, de egyáltalán nem a könnyebb utat. Csodálatra méltó a cég ragaszkodása a Wankel-motorokhoz, és a problémák ellenére bele sem pusztultak, mint az NSU a Ro 80 okozta válságba, bár egy tizenéves RX-8-as is inkább különlegesség, mint tuti használtpiaci vétel. Merész gondolat volt megint egy bolygódugattyús motor ötlete, amikor felvetődött a hatótávnövelés szükségessége, és még sokkal bátrabb, hogy meg is valósították: az MX-30 R-EV-ben egy Wankel dolgozik.

Az autót nem képes hajtani, ezért nem számít, hogy csak 74 lóerős, mert áramfejlesztőként működik, az elektromos változat gyári 200 kilométere helyett így hivatalosan 650 kilométer a hatótávja, ami nagyon kitolja a használhatósága határait. Pedig a teljesen villanyos MX-30-as 35,5 kilowattórás aksija helyett a wankelesben csak 17,8 kilowattórás a lítiumion-pakk, de így is képes 85 kilométert elektromos módban megtenni. Legalábbis hivatalosan; a valóság úgy negyven-ötven kilométer, ami még mindig kb. a negyede a csak elektromos változatnak, ez is mutatja, az mennyire kevésre képes.

Pontosan tudjuk, mikor kapcsol be a 830 köbcentis Wankel-motor, mert kifejezetten zavaró a hangja, más az orgánuma, mint egy hagyományos benzinmotoré: a megnövelt hatótáv jelentette nyugalomért a csönddel kell fizetni. Azelőtt beindul, hogy teljesen lemerülne az aksi – ha mégsem jön ki a lépés, akkor egy teknősbéka-piktogram jelenik meg a műszerfalon, ami nem páncélozottságra vagy százéves élethosszra utal, hanem a sebességre, ilyenkor ugyanis durván csökken a teljesítmény, amíg a benzint sikerül árammá változtatni, és visszaáll a rend. Az akkumulátor árammal is tölthető, a hasonlóan kisakkus plug-in hibridek nagy részétől eltérően akár egyenárammal is, gyorsabban.

A wankeles változat erősebb a csak villanyosnál, 170 lóerős, a végsebessége ugyanúgy 140 km/óra, álló helyzetből 9,1 másodperc alatt gyorsul százra, bár ilyesmit elektromotoros járművek vezetői nem szeretnek próbálgatni. A hanghatást leszámítva jó vezetni, a kormányzás és a futómű is a – nem teknősbékás értelemben – nyugodt haladást szolgálja. A mindig hurráoptimista gyári fogyasztásérték sem túl alacsony, 17,5 kWh/100 km, ez teljesíthető is, de inkább 20-szal számoljunk, vagy ha az ötvenliteres tankból benzint is égetünk, akkor úgy hat-hét literrel, ami szintén nem extra kevés.

Rengeteg mai autóra mondhatjuk joggal, hogy ha letakarjuk az emblémáit, sok másik márka valamelyik típusa is lehetne. Az MX-30 ebben is jó értelemben különc, nemcsak – a normál ötajtósánál rosszabb, a háromajtósnál viszont praktikusabb – hátsóajtó-kialakítása miatt, a fara a leginkább karakteres, ám a kocsi egésze egy harmonikus, vonzó tárgy, minőségi anyaghasználattal, egyedi, de nem öncélú utastérmegoldásokkal, mint a parafabetétek vagy a középkonzolból kiemelkedő sziget, amelyen a központi kijelző funkcióit vezérlőtárcsa is található. Számomra továbbra is rejtély, miért biztonságosabb az érintőképernyőre bökésnél az, hogy az út helyett hosszú másodperceken át a monitort nézzük, hogy mikor érjük el a kívánt elemet a tekeréssel, de a Mazda valamiért esküszik erre, mint a Wankelre. A klímakonzol legalább saját érintőképernyőt kapott.

Megértem, ha valaki egy divatos, de nem tucat crossovert keres ebben a méretkategóriában, és megtetszik neki az MX-30-as. A hatótávnövelős-wankeles változat hosszabb utazásokhoz nyilvánvalóan jobb, mint az elektromos, és akkor is, ha valaki nem tudja vagy nem akarja olyan gyakran hálózatról tölteni az aksit, ahogy a megtenni kívánt táv alapján indokolt lenne.

E sorok írásakor nem lehet MX-30-ast konfigurálni a Mazda oldalán, de az elektromos változat 13,5 millió forintos indulóáránál korábban 100 ezerrel volt drágább a plug-in hibrid. Aki a kettő között vacillál, vegye figyelembe, hogy a tervek szerint zöld rendszám használatára szeptembertől már csak a benzinmotor nélküli lesz jogosult, az ingyen parkolással és egyéb ösztönzőkkel pedig sokat kompenzálhat a kis hatótávon a csak elektromos MX-30-as.

(Fotó: Bodor Tamás)

Mazda MX-30 R-EV

  • Teljesítmény, nyomaték: 125 kW (170 LE), 260 Nm / Wankel-motor: 55 kW (74 LE), 116 Nm
  • Akkumulátor: 17,8 kWh lítium-ion
  • Gyorsulás (0–100 km/óra): 9,1 mp
  • Végsebesség: 140 km/óra
  • Hosszúság/teljes szélesség/magasság: 4395/2035/1566 mm
  • Tengelytáv: 2655 mm
  • Csomagtartó: 350–1155 liter
  • Saját tömeg: 1778 kg
  • Alapár: kb. 13 600 000 Ft
  • Tesztfogyasztás: 20,5 kWh/100 km vagy 6,8 l/100 km
  • Szép és karakteres forma
  • Jó vezetni
  • Minőségi anyaghasználat
  • Egyedi megoldások a beltérben
  • A megnövelt hatótáv miatt lényegesen többeknek felel meg
  • A hátsó sorban szűkös a hely és rossz a kilátás
  • Viszonylag kicsi tényleges elektromos hatótáv
  • Elég sokat fogyaszt
  • A Mazda utálja az érintőképernyőt
  • Oda az ingyenes parkolás és a zöld rendszám többi előnye
Player-méter
7
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában