A Mazda első elektromos autója nem jó mindenre, de amire kitalálták, arra nagyon kellemesen használható. A hatótávja nem az igazi, de most legalább egy kicsit gyorsabban tölthető lett az MX-30.

Jelenleg nagyon úgy tűnik, hogy az elektromos autóké a jövő, legalábbis az európai utakon, ahol 2035-től csak zéró emissziós új modelleket lehet majd eladni. Az autógyártók többsége ezért éppen rohamléptekben alakítja át a kínálatát, és már évekkel a határidő előtt teljesen átáll az elektromos autók gyártására. A több mint százéves múltra visszatekintő Mazdánál ugyanakkor azt vallják, hogy minden időben a megfelelő megoldást kell alkalmazni, ezért egyelőre nem tettek fel mindent az elektromos autózásra.

A történelme során a Mazda mindig bátran eltért a megszokottól, és olyan eredeti, izgalmas megoldásokat dobott piacra, mint a Wankel-motoros sportautói, vagy a világ legnépszerűbb roadsterének számító MX-5. Miközben minden autómárka a downsizing jegyében egyre kisebb turbómotorokat gyárt, a hirosimai márka mérnökei addig tökéletesre csiszolták a kétliteres szívómotorjuk hatékonyságát, a legutóbb pedig épp hátsókerék-hajtású alapokra építettek soros hathengeres dízellel hajtott autót.

Még az elektromos autók között is képesek voltak újat mutatni a 2020-ban bemutatott MX-30-cal.
Szeretjük a Mazdában, hogy a saját útját járja, és valóra is váltja ezeket az elképzeléseket,

amivel semmi máshoz nem fogható elektromos autót alkotott. Nem egy jövőbemutató futurisztikus kapszulát árulnak, és nem is egy meglévő modellt alakítottak át elektromos hajtásúra. Az MX-30-at már kategóriába sorolni is nehéz, hiszen egy kompakt méretű autó, a szabadidő-terepjárókra hasonlító karosszériával, mégis olyan egyedi ajtómegoldással, amivel kupészerű kétajtósnak tűnik. A lemezek alatti technikája pedig még ennél is érdekesebb.

Nem az MX-30 váltja majd meg az elektromos autók világát, és nem is jelent megoldást az összes létező igényre, de nem is ez volt a Mazda célja vele. A japán márkánál azt az alapelvet vették figyelembe, hogy egy elektromos autó akkumulátorának előállításához szükséges erőforrás és annak a környezetre gyakorolt hatása egyenes arányban áll a kapacitásával, ezért akkora akkucsomagot építettek az autóba, amivel már értékelhető a hatótáv, de más gyártókkal ellentétben még nem esnek túlzásba.

Az MX-30 nem egy újabb két és fél tonnás, sokszáz lóerős elektromos SUV, nagyon nem.

A tervezése során megelégedtek egy szerényebb kapacitású akkumulátorral, amivel az autó tömege sem szállt el, ezért a motorjának sem kellett túl erősnek lennie. Mindezt a számokra lefordítva 35,5 kilowattórás akkumulátort építettek az MX-30-ba, amivel a tömege nem sokkal haladja meg a másfél tonnát, és ehhez egy 145 lóerős elektromotort is megfelelőnek találtak az első kerekek hajtására. Hogy mindez mennyire elegendő, arról a típus bevezetésekor már meggyőződtünk, most pedig az újabb riválisok fényében ismét kipróbáltuk az MX-30-at.

A Mazdánál jól tudják, hogy a vezetés élményéhez nem kell feltétlenül nagy teljesítmény,

ezért nagy figyelmet fordítottak a kormányzás és a futómű hangolására, amelyek éppen olyan eltaláltak, mint egy Mazda3-ban vagy egy CX-30-ban. Pontosan fordíthatjuk az ívre az autót a kellemesen súlyozott kormánnyal, a futómű feszességére sem fognak panaszkodni az utasaink, miközben az autó stabilan fekszik a kanyarokban. Az elektromos motor nyomatékát pedig nem azonnal, hanem fokozatosan adja le, ezzel még természetesebb a vezetése. Nem lendül meg ész nélkül, mint a legtöbb elektromos autó, rendesen nyomni kell a pedált, hogy gyorsuljunk.

Az MX-30-at egy kicsit olyan vezetni a többi elektromos típushoz képest, mint egy szívómotoros benzines autót, ami a vezetés klasszikus élményét kereső vevőknek készült.

A menettulajdonságaival országúton vagy autópályán is megállja a helyét, mégis érdemes inkább városi autóként tekinteni rá, a hatótávja ugyanis finoman szólva is mérsékelt. Az akku kapacitása még ideális körülmények közt is csak 200 kilométer megtételére elegendő, télen pedig ennél is sokkal kevesebbel számolhatunk. Nincs mit szépíteni, ez nem valami sok.

Ha nem is jutunk vele messze egy szuszra, tölteni legalább egy kicsivel gyorsabb lett az idei modellévre aktualizált MX-30-at.

Az eddigi 6,6 kilowattos tölthetőség már egy plug-in hibrid autónál is kevésnek számítana, ezért a Mazda végre megkapta a 11 kilowattos, háromfázisú töltés lehetőségét. Gyorsabb lett az egyenáramú tölthetőség is, 40-ről 50 kilowattórára növelték a töltés teljesítményét, ezért tíz perccel kevesebbet kell várakoznunk, 26 perc is elegendő a 80 százalékos töltöttség eléréséhez. Okostelefon-alkalmazás is van hozzá, amivel a távolból felügyelhetjük vagy programozhatjuk a töltést, de fel is fűthetjük vagy le is hűthetjük indulás előtt az utasteret.

Menő, karakteres formájú autó az MX-30, ez a megállapításunk nem változott a bemutatása óta eltelt három évben.

Az tetszik benne, hogy nem akar mindenáron elektromos autónak látszani, szűkre szabott fényszórói közt megtartotta a hagyományos hűtőmaszkját, az alakja pedig egy ugrásra kész állatra emlékeztet, ezért jóval sportosabb a kiállása, mint amennyire valójában sportos. Más Mazdák után idén ehhez a modellhez is elérhetővé vált a homokszínű fényezés, amit a képeken láthattok, és  szokásos piros helyett ez nagyon jól áll neki.

Az RX-8-ról lehetnek ismerősek a hátrafelé nyíló hátsó ajtók, amelyek praktikusabbnak tűnnek, mint amennyire valójában azok,

a gyerekülést betenni és a gyereket bekötni például nem volt gyerekjáték. Persze minden csak nézőpont kérdése, még így is jobb a helyzet, mintha az MX-30 háromajtós lett volna. A hátsó ülések térkínálata és a csomagtartó mérete sem kicsi, de egy 4,4 méteres autónál ennél azért többre számítottunk volna. A pakolóhelyek viszont praktikusak, és még 230 voltos aljzat is van az autóban.

A belső tér hangulata azonban mindent feledtet, akár a vintázs hatású barna bőrrel, akár az otthoni kanapék anyagát idéző világos, puha szövetkárpittal kérjük az autót. A tesztelt modellt a harmadik, újonnan megjelent opcióval rendelték meg, fekete színű, farmerszerű szövetkárpittal, fehér kontúrokkal.

A parafabetétek nemcsak fenntarthatók, mert nem kell miattuk kivágni a fákat, hanem arra is emlékeztetnek, hogy száz éve éppen parafadugók gyártásával indult a Mazda története.

Az MX-30 minőségérzete jónak számít, és a használhatósága is rendben van, a 8,8 colos képernyőt például az ülések közti forgókapcsolóval is kezelhetjük, a klíma állítására szánt érintőképernyő mellé pedig a biztonság kedvéért fizikai gombokat is tettek ezek a derék japánok, hogy mindenki azt használja, ami jobban kézre áll neki. Jó ötlet, hogy az ablaktörlőlapátba épített mosó nem pazarolja a folyadékot, de csalódást kelthet, hogy a légkondi csak egyzónás, és a hátul ülőknek nem jutott szellőzőnyílás.

13 250 000 forintos alapárával az elérhetőbb elektromos autók közé tartozik az MX-30, aminek már az alapfelszereltségében olyan tételek szerepelnek, mint az adaptív tempomat, a holttérfigyelő, a navigáció és a head-up display. A további extrákat előre összeállított csomagokkal adhatjuk hozzá, például 360 fokos kamerarendszer, napfénytető és Bose hifi is kerülhet az autóba. Akinek pedig nem elég ekkora hatótáv, hamarosan a Wankel-motorral szerelt range extenderes kivitelt is választhatja majd, amivel végképp igazi szerethető csodabogár lesz a Mazda elektromos autója.

Ez is érdekelhet:

Wankel-motorral lett plug-in hibrid a Mazda MX-30

A Mazda elektromos autója Wankel-motorral képes növelni a hatótávját.

Hathengeres dízelmotorral lett igazán jó autó a Mazda CX-60

200 lóerős dízelmotorral és hátsókerék-hajtással olyan jó autó a Mazda CX-60, hogy le se lehet tenni.

Igazi kincseket rejt a hirosimai Mazda-múzeum

Mutatjuk a nemrég felújított Mazda-múzeum érdekességeit.

Mazda MX-30 (2023)

  • Teljesítmény 145 LE
  • Nyomaték 270 Nm
  • Gyorsulás, 0–100 km/óra 9,7 s
  • Végsebesség 140 km/h
  • Akkukapacitás, hatótáv 35,5 kWh, 200 km
  • Hossz/szélesség/magasság 4395/1795/1555 mm
  • Tengelytávolság 2655 mm
  • Csomagtér 366/1171 l
  • Saját/össztömeg 1645/2108 kg
  • Tesztfogyasztás 21,1 kWh/100 km
  • Alapár 13 250 000 Ft
  • Különleges a formája
  • Minőségi az utastere
  • Természetesen vezethető
  • Elektromos autókhoz képest nem drága
  • Szűk és kevésbé praktikus hátul
  • Nem elég a hatótávja
Player-méter
7
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Még a Ford Mustang GTD is lehet durvább!

Egyszerre új és régi az ötajtós MINI Cooper

A világ leggyorsabb elektromos autója annál is gyorsabb, mint gondolnád

További cikkeink a témában