A 2022-ben felújított hirosimai Mazda-múzeum a városba látogató turisták nagy kedvence, és ha nem is tudsz eljutni Japánba, a következő képeken te is bepillanthatsz a Mazda csodás gyári gyűjteményébe.
Nemrég ünnepelte alapításának századik évfordulóját a Mazda. Persze akkoriban, a húszas években még nem autókat gyártottak, hanem parafadugókat készítettek, és talán nem tudtad, de az eredeti Toyo Kogyo helyett csak 1984-től lett hivatalosan is Mazda a cég neve. A hirosimai vállalat több mint százéves történelmét ikonikus modellek, innovációk és sportsikerek övezték, és a gyári múzeumban bárki bepillanthat a Mazda gazdag örökségébe. A 2022-ben felújított tárlat újjászületéséről már olvashattál, most pedig a gyűjtemény legérdekesebb részeit mutatjuk meg neked.
Hirosima újjáépítése
Jujiro Macuda indította útjára Oszakában a Mazdát, és az egyik legkorábbi, legkülönlegesebb modell, a háromkerekű kisteherautó is hozzá köthető. Az aprócska haszonjármű 400 kilogramm terhet tudott szállítani, és a japánok elszántságát mutatja, hogy mindössze négy hónappal a második világháború vége után indították újra a gyártását, 1946-ban pedig már a piac élére került a Mazda triciklije.
A Soul Red őse
A márka egyik legismertebb veterán modellje a csodás Cosmo Sport, aminek valaha gyártott 1200 példányából 480 még ma is az utakat rója. Az 1975-ben bevezetett második generációs Cosmo érdekessége pedig, hogy elsőként kínálták piros színben akkor, amikor a csúcskategóriás autókat még jellemzően feketében, fehérben vagy ezüstben gyártották.
Így indult a Mazda kapcsolata a színekkel, ami ma is a márka egyik védjegyének számít.
Le Mans bajnoka
A múzeum egyik legizgalmasabb darabja a kilencvenes évek elejéről a 787B,
az a versenyautó, amivel a Mazda behúzta a kíméletlen 24 órás Le Mans-i futam győzelmét.
A győztes gépet egy bokszhoz hasonló környezetben mutatják be, így a látogatók is szemtanúi lehetnek a verseny emlékezetes pillanatainak, amikor 1991-ben Johnny Herbert, Volker Weidler és Bertrand Gachot történelmi győzelemre vitte a Mazda csapatát.
V12-es motor
A Mazdánál mindig is keresték a kihívásokat, ezért a nyolcvanas években két V6-os összekapcsolásával a világ legjobb motorját akarták megalkotni. A márka egyetlen V12-ese négyezer köbcentis volt, 1992-ig fejlesztették, és bár gyártásba sosem került, a bolygódugattyús Wankel-motorokkal és napjaink Skyactiv-motorjaival bőven akad műszaki csemege a Mazda palettáján.
A mozgás lelke
2012-ben a CX-5 volt az első Mazda, ami bevezette a márka Kodo névre keresztelt dizájnfilozófiáját. A gyáriak magyarázata szerint az autó karcsú, sportos sziluettjét egy prédájára lecsapni készülő, ugrásra kész gepárd ihlette, amihez jól illik az egyszerre dinamikus és hatékony Skyactiv hajtás. A CX-5-ön kívül a jelenlegi Mazda6 és az MX-5 is a Kodo dizájn jegyében született.
Szándékos roncsolás
A Mazda nemcsak azt mutatja meg a múzeumában, hogyan készülnek az autói, hanem azt is, hogyan törnek. A törésteszten átesett CX-30-as elég szemléletesen láttatja, hogy a gyűrődőzóna mögött az utascella menyire egyben marad. A múzeum érdekessége, hogy ezen a részén át lehet sétálni a Mazda gyártósora felett, ahonnan naponta ezer autó kerül ki, egyenként 15 óra alatt készül el egy.
A Mazda jövője
A múzeum utolsó zónáját a jövőnek szentelték, többek közt a Vision Coupé és RX-Vision tanulmányautókat is itt lehet megcsodálni. A Kodo dizájn jegyében fogant kerékpár, kanapé és szobor mellett pedig a Gran Turismo játékához készült versenyautó életnagyságú modellje is itt áll. Ha ennél többet látnál, akkor már érdemes is tervezgetni a hirosimai utazást.
Ez is érdekelhet: