Még éppen csak elkezdődött a Tesla legkisebb modelljének gyártása, és most tudtuk csak meg a főbb adatokat és árakat, máris kiderült, hogy miért nem olyan jó üzlet a 35 ezer dolláros Model 3-at választani. Mert ilyen opciók mellett egyszerűen nincs értelme.
Nagyot ütött a Tesla azzal, amikor bejelentette, hogy a legkisebb modelljének ára 35 ezer dollárról indul. Miután a Model S minden létező sportkocsit legyorsult, és mindenki erre az elektromos limuzinra vágyott, a Tesla kaszálhat azzal, hogy megcsinálta ugyanazt kisebb méretben, elérhetőbb áron.
Mennyire elérhető?
Elég, ha annyit mondunk, hogy a szintén villanymotoros Ford Focus Electric és a Volkswagen e-Golf is 29 ezer dollárba kerül az USA-ban, egy Nissan Leaf 30 680 dollár, a Chevrolet Bolt, amit mi Opel Ampera-e néven kapunk meg, 36 600 dollár, a BMW i3 ára pedig 42 400-tól indul.
Mégsem fogja senki megvenni a 35 ezer dolláros alapváltozatot.
Például azért, mert ha nem feketét akarsz, akkor a fényezés felára már megdobja az árat egy ezressel. Ott van még a belső prémium csomag, amihez elektromosan állítható és fűthető ülések, jobb hangú hifi, valamint a képeken olyan jól mutató üvegtető és fabetét is tartozik, 5000 dollárért nem lehet otthagyni. Máris 41 ezernél tartunk, és a legfontosabb még hátravan.
Mert nincs Tesla önvezető mód nélkül, és erre a Model 3 vásárlói is vágyni fognak.
Persze a kisebb modell nem kapja meg a Model S minden funkcióját, de azért a szériában adott autonóm vészfékező rendszer mellé elérhető a sávtartó dugóasszisztens, az autópálya-lehajtó asszisztens és az önállóan parkoló rendszer még 5000 dollárért. Ha azt akarod, hogy a Model 3 a jövőben, amikor engedélyezik, teljesen önvezető legyen, még 3000-rel kell megtoldani az árat.
49 ezer dollárnál járunk, és ez még csak a gyengébb, kisebb hatótávú Model 3 ára.
Az alapmodellt sem tartanád lomhának, hiszen 5,6 másodperc alatt gyorsul százra, és 350 kilométert megy el egy feltöltéssel. De miért ne választanád az erősebb modellt, aminek már 5,1 másodperc is elég a százra gyorsításhoz, 209 helyett 225 km/óra a végsebessége, és ami fontosabb, 500 kilométert is mehet két töltés között? A 35 ezres alapmodellhez képest ennek az ára 44 ezer dollárról indul, természetesen a fent felsorolt opciók nélkül.
58 ezer dollár lesz tehát a Model 3 ára, ha azt akarod, hogy olyan legyen, amilyennek megálmodtad.
Mint minden prémiummárkánál, úgy a Teslánál sem fognak kapkodni az alapmodell után. Jól hangzik a belépőár, de csak irányadóként szolgál, hiszen ezen a szinten már kevésbé számít, hogy hozzátegyünk-e még egy kicsit azért, hogy szebb belsejű, jobban gyorsuló, tovább tartó Model 3-at kapjunk. Mi egy percig sem gondolkodnánk rajta.
A helyzet az, hogy egyelőre nincs is más választásunk.
A Model 3 gyártása még csak most kezdődött, a premier idején harminc autóval készültek el, a termelés fokozatosan fut fel. Persze, hogy a legjobban felszerelt, nagyobb hatótávú kivitelekkel kezdték a gyártást, az alapváltozat csak az év végén csatlakozik, amikor már havi 20 ezer Model 3 is kigördülhet a gyárból. Aminek a nagyobb része nem 35 ezer dollárba fog kerülni.
Összegzés
Egyre inkább látszik, miért fog nagyot menni a Model 3. Már az alapára is a konkurenseké között van (olcsóbb, mint egy i3!), miközben a hatótávja az alapmodellnek is nagyobb a legtöbb konkurensénél. De az extrákat semmiképpen sem hagynánk ki belőle, hiszen nem kerülnek olyan sokba, és azoktól lesz igazi a Tesla, amire mindenki vágyik. Nagyot szól a Model 3 alapára, de szerintünk az extrázott változat éri meg igazán, és várhatóan ezzel a vevők többsége is így lesz.
Utóirat.
Bár az amerikai árak átszámításának nincs sok értelme, hiszen a tengerentúlon egy Ford Mustang ára 25 ezer dollárról indul, ami 6,5 millió forint, de hogy legyen mihez viszonyítanod, a 35 ezer dollár 9 millió forintnak, az 58 ezer dollár pedig 15 millió forintnak felel meg. Jó közelítés lehet, ha megnézed az e-Golf és az i3 hazai árait, mert a Model 3 ára valahol a kettő közötti összegről indul majd.
(via)