Vezettünk egy csomó Seatot és Cuprákat, amik már nem Seatok. Végre megvolt a Formentor is!

A SEAT hetven éve jött létre, még bőven a Franco diktátor vezette Spanyolországban. A név eredetileg az állami autógyártó vállalat nevének rövidítése volt: Sociedad Española de Automóviles de Turismo. A SEAT-nál tulajdonképpen egészen a '80-as évekig nem is gyártottak mást, mint Fiat-klónokat illetve egyes Fiat-modellekhez nagyon hasonló típusokat. Aztán jött a kocka-Ibiza, Giugiaro jól sikerült dizájnjával (és a Porsche bevonásával fejlesztett benzinmotorral. Ekkor állt igazán a saját lábára a brand, innentől kezdett a Seat Európa-szerte kiteljesedni, önálló rajongótábort építeni.

A Volkswagen-csoport 1986-ban felvásárolta a céget, de nagy szabad teret engedtek az új spanyol leányvállalatnál a formatervezői kreativitásnak.

A felállás tulajdonképpen a mai napig ez: a VW adja a technikát, a Seat egy kis latinos izgalmat, másságot visz a dizájnnal a termékbe,

a marketing pedig beárazza az egészet egy kellemes szintre, amit szívesen kifizetnek a kocsikért a vevők. A koncepció néha kicsit megbotlik (kacsaseggű 2004-es Toledo: never forget!), de általában azért jól működik.

A legújabb és a legelső Seat: 2020-as Leon és 1953-as Seat 1400

Ez a "jólműködés" valami egészen elképesztő dologra adott lehetőséget a Seatnak. Az autóipar folyamatos egyneműsödése, klasszikus márkák pusztulása mellett tavalyelőtt végre született is valami az európai autóiparban: létrejött a Cupra. A korábbi sportos változatok megjelöléséből önálló márka lett, az önálló márka pedig az idei modellévre az átemblémázott, sportosabbra hangolt Seat modellváltozatok után bemutatta első valóban teljesen saját modelljét, a Formentort.

Melyik a legjobb mai Seat?

A márkák hazai importőre, a Porsche Hungária úgy döntött, összeszed mindent a háza tájáról, amit csak talál és elviszi az autós szakújságírókat egy ki-beugrálós próbaútra mindenféle Seatokkal és Cuprákkal. A Seatokkal nagy meglepetés nem ért bennünket, ismerjük valamennyi aktuális modellt, egészen az új Leonnal bezárólag. Egyvalamit viszont újra leszögezhetünk: a SUV-mániába nem érdemes belebolondulni, ha az ember szeret autót vezetni.

Az idén frissített Ateca
A 2018-as Tarraco

Az Ateca és a Tarraco divatos, jól összerakott, praktikus autók, de ahogy az autópályán a Balaton felé döngetve, a benzinkutaknál kocsit cserélve váltottuk a lovakat, csodálatosan kijött, mennyivel stabilabb, csendesebb, irányíthatóbb nagy tempónál egy hagyományos, alacsony építésű normális ötajtós vagy kombi. A Leon a maga alacsony üléspozíciójával, érezhetően kisebb légellenállásával ugyanazokkal a motorokkal bem csak hatékonyabb, de jobban is vezethető, mint a hasonló méretű, de magasabb súlypontjuk miatt billegősebb, ügyetlenebbül mozgó szabadidőautók. Jó, ha kell a hét ülés, muszáj lesz Tarracót venni, de ha elég a nagy raktér, egy Leon kombi bizony jobb választásnak tűnik, mint a divatosabb SUV-ok.

A másfél literes benzinmotor és a DSG automata váltó kettőse ebben a kocsiban is képes összehozni a hihetetlen fogyasztást és a jó dinamikát. Seat Leon Kombi 1.5 TSI DSG: ez ma az én kedvenc Seatom, ha hétköznapi családi autókról van szó. Ennél csak egy jobbat tudok elképzelni: a plug-in hibrid változatot, de ezt a kocsit még nem próbálhattuk ki.

Egy csodás családi kombi: az új Leon

Az érintőképernyős új VW-kezelőrendszer logikája, pontosabban logikátlansága viszont időnként a Leonban is hajmeresztő. Szinte felüdülés volt visszamenni az időben a Leontól, ahogy az Ateca már kicsit túl divatos, de még csavargató klímakonzolos HMI-je, majd a Tarraco jól bevált, VII-es Golf-eredetű, sokgombos, soktárcsás középkonzolja mögé ültem. Drukkolunk az autóiparnak, hogy találjon vissza a színes, látványos, de vezetés közben hasznavehetetlen tabletek sötét, veszélyes ösvényéről a jól átgondolt, ügyesen kialakított kezelőszervek szépen kivilágított, biztonságos sztrádájára! Nem is kell messzire visszamenni, elég lenne a nagyjából tökéletes ergonómiájú előző Leon műszerfalát beépíteni ebbe az újba és kész is a családi álomautó.

Megéri ezt venni Golf vagy Octavia helyett? – Seat Leon FR 1.5 TSI-teszt

Ez eddig a kedvenc új kompakt Golf-variációnk, leginkább azért, mert automata váltót is kaptunk a másfél literes turbómotorhoz.

Formentor és Ateca: egy motor, két karakter

A Cupra jelenleg négy modellt kínál: Leon, Leon kombi, Ateca és Formentor. (Hamarosan várható még az elektromos Cupra, az el-Born érkezése, illetve az elektromos mobilitási hullám hoz egy konnektoros hibrid verziót a Leonokból és a Formentorból.) A menetpróbán az Atecát és a vadiúj Formentort próbálhattuk ki, melegváltásban.

Erős, kiélezett, sportos utcai autók ezek, de mégiscsak utcai autók, kellő komforttal és praktikummal a hétköznapi használathoz. A két autó lemezei alatt ugyanazt a Volkswagen-technikát találjuk: kétliteres TSI-motor 300 illetve 310 lóerővel, hétfokozatú DSG váltó, állandó összkerékhajtás. A tesztvezetések tanulsága megint csak az volt, hogy minél kevésbé SUV az autó, annál jobban fekszik az úton. Az Atecánál hét centivel rövidebb de 11-gyel alacsonyabb és hajszállal keskenyebb a Formentor. Tengelytávja öt centivel nagyobb, a szemre sokkal testesebb kocsi az Atecánál csupán 30 kilóval súlyosabb. A Formentor egyértelműen precízebben, feszesebben mozog az úton, a kormányzásra gyorsabban, érzékibben reagál. Kisebbeket dől hirtelen irányváltásnál, kevesebb elmozdulással döccen át úthibákon, stabilabban, tudatosabban tartja az íveket, mint a magasabb Ateca.

Cupra Ateca: még a régi váltókar, elkülönített klímakonzol
Cupra Formentor: kis pöcök a váltókar helyén, óriási tablet minden helyett

A katalógusban minimális a különbség a menetteljesítmények között. A Formentor 4,9, az Ateca 5,2 másodperc alatt van százon, előbbinek 250, utóbbinak 247 km/h a végsebessége. Élőben viszont sokkal jobb a Formentorral autózni. Ha tetszik: ez a Cuprább Cupra.

Viszont az Ateca a családbarátabb. Csomagtere 485 literes, a Formentoré csak 420. Az Ateca magasabb üléseire könnyebb becsüccsenni, a térérzet is jobb benne, különösen a hátsó traktusban. Hát persze, ezért is veszik a SUV-okat az emberek. Hiszen jellemzően még egy családi modell sportváltozatával is gyakrabban kell gyereket vinni a suliba vagy hazahordani a bevásárlást a boltból, mint határon bevenni egy kanyart a szerpentinen.

Az utastér hangulatában a Formentor előnye a frissebb, technósabb dizájn, az Atecáé az eggyel korábbi divat szerinti HMI, önálló klímakonzollal, amely összességében sokkal jobban kezelhető az új, érintőképernyős, érintősávos cuccnál. Az Ateca árlistája 17,8 millió forinttal indul, a Formentor áraira még várnia kell a magyar piacnak, de a német árak alapján valószínűleg nagyjából ugyanennyibe kerül majd ez a kocsi is. Hacsak nem kerül fel a magyar katalógusba az 1,5 literes motoros, 150 lóerős verzió is, ami a német piacon kétharmadnyi árat jelent a feleakkora teljesítmény mellé.

Egyelőre ennyi, az immár beárazott Formentor talán az év vége felé kerülhet hozzánk alaposabb tesztre, akkor újra jelentkezünk! A Cupra Ateca viszont már járt nálunk, íme a beszámolónk - jó szórakozást!

Egy egyedinek tűnő, önálló spanyol bika – Cupra Ateca-teszt

A Cupra lényege, hogy a sima Seat kapott egy szigorú logót, néhány sportosabb dizájnt meg egy 300 lovas motort.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Villeneuve odaszólt a McLarennek: Ilyet azok a csapatok mondanak, amelyek nem nyernek

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés