Vezettünk egy csomó Seatot és Cuprákat, amik már nem Seatok. Végre megvolt a Formentor is!

A SEAT hetven éve jött létre, még bőven a Franco diktátor vezette Spanyolországban. A név eredetileg az állami autógyártó vállalat nevének rövidítése volt: Sociedad Española de Automóviles de Turismo. A SEAT-nál tulajdonképpen egészen a '80-as évekig nem is gyártottak mást, mint Fiat-klónokat illetve egyes Fiat-modellekhez nagyon hasonló típusokat. Aztán jött a kocka-Ibiza, Giugiaro jól sikerült dizájnjával (és a Porsche bevonásával fejlesztett benzinmotorral. Ekkor állt igazán a saját lábára a brand, innentől kezdett a Seat Európa-szerte kiteljesedni, önálló rajongótábort építeni.

A Volkswagen-csoport 1986-ban felvásárolta a céget, de nagy szabad teret engedtek az új spanyol leányvállalatnál a formatervezői kreativitásnak.

A felállás tulajdonképpen a mai napig ez: a VW adja a technikát, a Seat egy kis latinos izgalmat, másságot visz a dizájnnal a termékbe,

a marketing pedig beárazza az egészet egy kellemes szintre, amit szívesen kifizetnek a kocsikért a vevők. A koncepció néha kicsit megbotlik (kacsaseggű 2004-es Toledo: never forget!), de általában azért jól működik.

A legújabb és a legelső Seat: 2020-as Leon és 1953-as Seat 1400

Ez a "jólműködés" valami egészen elképesztő dologra adott lehetőséget a Seatnak. Az autóipar folyamatos egyneműsödése, klasszikus márkák pusztulása mellett tavalyelőtt végre született is valami az európai autóiparban: létrejött a Cupra. A korábbi sportos változatok megjelöléséből önálló márka lett, az önálló márka pedig az idei modellévre az átemblémázott, sportosabbra hangolt Seat modellváltozatok után bemutatta első valóban teljesen saját modelljét, a Formentort.

Melyik a legjobb mai Seat?

A márkák hazai importőre, a Porsche Hungária úgy döntött, összeszed mindent a háza tájáról, amit csak talál és elviszi az autós szakújságírókat egy ki-beugrálós próbaútra mindenféle Seatokkal és Cuprákkal. A Seatokkal nagy meglepetés nem ért bennünket, ismerjük valamennyi aktuális modellt, egészen az új Leonnal bezárólag. Egyvalamit viszont újra leszögezhetünk: a SUV-mániába nem érdemes belebolondulni, ha az ember szeret autót vezetni.

Az idén frissített Ateca
A 2018-as Tarraco

Az Ateca és a Tarraco divatos, jól összerakott, praktikus autók, de ahogy az autópályán a Balaton felé döngetve, a benzinkutaknál kocsit cserélve váltottuk a lovakat, csodálatosan kijött, mennyivel stabilabb, csendesebb, irányíthatóbb nagy tempónál egy hagyományos, alacsony építésű normális ötajtós vagy kombi. A Leon a maga alacsony üléspozíciójával, érezhetően kisebb légellenállásával ugyanazokkal a motorokkal bem csak hatékonyabb, de jobban is vezethető, mint a hasonló méretű, de magasabb súlypontjuk miatt billegősebb, ügyetlenebbül mozgó szabadidőautók. Jó, ha kell a hét ülés, muszáj lesz Tarracót venni, de ha elég a nagy raktér, egy Leon kombi bizony jobb választásnak tűnik, mint a divatosabb SUV-ok.

A másfél literes benzinmotor és a DSG automata váltó kettőse ebben a kocsiban is képes összehozni a hihetetlen fogyasztást és a jó dinamikát. Seat Leon Kombi 1.5 TSI DSG: ez ma az én kedvenc Seatom, ha hétköznapi családi autókról van szó. Ennél csak egy jobbat tudok elképzelni: a plug-in hibrid változatot, de ezt a kocsit még nem próbálhattuk ki.

Egy csodás családi kombi: az új Leon

Az érintőképernyős új VW-kezelőrendszer logikája, pontosabban logikátlansága viszont időnként a Leonban is hajmeresztő. Szinte felüdülés volt visszamenni az időben a Leontól, ahogy az Ateca már kicsit túl divatos, de még csavargató klímakonzolos HMI-je, majd a Tarraco jól bevált, VII-es Golf-eredetű, sokgombos, soktárcsás középkonzolja mögé ültem. Drukkolunk az autóiparnak, hogy találjon vissza a színes, látványos, de vezetés közben hasznavehetetlen tabletek sötét, veszélyes ösvényéről a jól átgondolt, ügyesen kialakított kezelőszervek szépen kivilágított, biztonságos sztrádájára! Nem is kell messzire visszamenni, elég lenne a nagyjából tökéletes ergonómiájú előző Leon műszerfalát beépíteni ebbe az újba és kész is a családi álomautó.

Megéri ezt venni Golf vagy Octavia helyett? – Seat Leon FR 1.5 TSI-teszt

Ez eddig a kedvenc új kompakt Golf-variációnk, leginkább azért, mert automata váltót is kaptunk a másfél literes turbómotorhoz.

Formentor és Ateca: egy motor, két karakter

A Cupra jelenleg négy modellt kínál: Leon, Leon kombi, Ateca és Formentor. (Hamarosan várható még az elektromos Cupra, az el-Born érkezése, illetve az elektromos mobilitási hullám hoz egy konnektoros hibrid verziót a Leonokból és a Formentorból.) A menetpróbán az Atecát és a vadiúj Formentort próbálhattuk ki, melegváltásban.

Erős, kiélezett, sportos utcai autók ezek, de mégiscsak utcai autók, kellő komforttal és praktikummal a hétköznapi használathoz. A két autó lemezei alatt ugyanazt a Volkswagen-technikát találjuk: kétliteres TSI-motor 300 illetve 310 lóerővel, hétfokozatú DSG váltó, állandó összkerékhajtás. A tesztvezetések tanulsága megint csak az volt, hogy minél kevésbé SUV az autó, annál jobban fekszik az úton. Az Atecánál hét centivel rövidebb de 11-gyel alacsonyabb és hajszállal keskenyebb a Formentor. Tengelytávja öt centivel nagyobb, a szemre sokkal testesebb kocsi az Atecánál csupán 30 kilóval súlyosabb. A Formentor egyértelműen precízebben, feszesebben mozog az úton, a kormányzásra gyorsabban, érzékibben reagál. Kisebbeket dől hirtelen irányváltásnál, kevesebb elmozdulással döccen át úthibákon, stabilabban, tudatosabban tartja az íveket, mint a magasabb Ateca.

Cupra Ateca: még a régi váltókar, elkülönített klímakonzol
Cupra Formentor: kis pöcök a váltókar helyén, óriási tablet minden helyett

A katalógusban minimális a különbség a menetteljesítmények között. A Formentor 4,9, az Ateca 5,2 másodperc alatt van százon, előbbinek 250, utóbbinak 247 km/h a végsebessége. Élőben viszont sokkal jobb a Formentorral autózni. Ha tetszik: ez a Cuprább Cupra.

Viszont az Ateca a családbarátabb. Csomagtere 485 literes, a Formentoré csak 420. Az Ateca magasabb üléseire könnyebb becsüccsenni, a térérzet is jobb benne, különösen a hátsó traktusban. Hát persze, ezért is veszik a SUV-okat az emberek. Hiszen jellemzően még egy családi modell sportváltozatával is gyakrabban kell gyereket vinni a suliba vagy hazahordani a bevásárlást a boltból, mint határon bevenni egy kanyart a szerpentinen.

Az utastér hangulatában a Formentor előnye a frissebb, technósabb dizájn, az Atecáé az eggyel korábbi divat szerinti HMI, önálló klímakonzollal, amely összességében sokkal jobban kezelhető az új, érintőképernyős, érintősávos cuccnál. Az Ateca árlistája 17,8 millió forinttal indul, a Formentor áraira még várnia kell a magyar piacnak, de a német árak alapján valószínűleg nagyjából ugyanennyibe kerül majd ez a kocsi is. Hacsak nem kerül fel a magyar katalógusba az 1,5 literes motoros, 150 lóerős verzió is, ami a német piacon kétharmadnyi árat jelent a feleakkora teljesítmény mellé.

Egyelőre ennyi, az immár beárazott Formentor talán az év vége felé kerülhet hozzánk alaposabb tesztre, akkor újra jelentkezünk! A Cupra Ateca viszont már járt nálunk, íme a beszámolónk - jó szórakozást!

Egy egyedinek tűnő, önálló spanyol bika – Cupra Ateca-teszt

A Cupra lényege, hogy a sima Seat kapott egy szigorú logót, néhány sportosabb dizájnt meg egy 300 lovas motort.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Félelem és reszketés kíséri a Szabó család útját ebben az 1983-as közlekedési oktatófilmben

További cikkeink a témában