Csak két példányban épült a 300 SLR különleges kupéváltozata, és a Mercedes mind a kettőt megtartotta magának. Most azonban állítólag egy tehetős gyűjtő megvásárolhatta a ritkaságot, ami ezzel a világ legdrágábban eladott autója lett.

A világ legdrágábban eladott autói nem feltétlenül publikus aukciókon cserélnek gazdát, hanem privát adásvétel során találnak új tulajdonosra, ezért nem tudhatunk biztosat az értékükről. A legtöbb pénzért eladott autó rekordját eddig mindenesetre az a Ferrari 250 GTO tartotta, amiért 48 millió dollárt fizettek 2018-ban, és állítólag ugyanebben az évben egy másik példánya is gazdát cserélt 70 millió dollárért, ami a nem hivatalos rekordnak számít.

Most alaposan túlszárnyalhatta ezt a rekordot az a 300 SLR, ami eddig a Mercedes tulajdonában volt, és amit egy tehetős gyűjtő vásárolhatott meg. A nagy értékű autók eladásával foglalkozó neves Hagerty megbízható információi szerint az eladást teljes titokban szervezték meg május elején, amikor az előre gondosan kiválasztott tíz autógyűjtőt Stuttgartba hívták, még a Mercedes gyári múzeumát is lezárták erre az alkalomra.

Mindent nyert a pályákon

A szóban forgó modell a Mercedes történelmének egyik legjelentősebb versenyautójának számít. Az ezüstnyilak fejlesztését még a Harmadik Birodalom mozdította elő a második világháború előtt, majd 1954-ben ennek alapján a Mercedes visszatért a Formula–1-be az áramvonalas versenyautójával, 12-ből 9 futamot megnyert, és nemcsak ’54-ben, hanem ’55-ben is Juan Manuel Fangio szerezte meg vele a Formula–1-es pilóták világbajnokságát.

Stirling Moss és Juan Manuel Fangio a Mercedes két versenyautójával, a 300 SLR-rel és az F1-es W 196 R-rel 1991-ben
Stirling Moss és Denis Jenkinson a Mille Miglia rajtjánál Bresciában a 300 SLR-rel 1955-ben
10 óra és 7 perc 48 másodperc alatt tették meg az 1597 kilométeres távot a 722-es rajtszámú Mercedesszel

A Mercedes a sportautók között is uralta a terepet, és Stirling Moss minden idők egyik leghíresebb győzelmét aratta 1955-ben, amikor 160 km/órás átlagsebességgel nyerte meg a Mille Migliát egy 300 SLR-rel csapattársa, Fangio előtt. A Mercedes két autója egy hónappal később a 24 órás Le Mans-i futamot is vezette, amikor halálos tömegbaleset történt, és ennek következtében a Mercedes három évtizedre kivonult a motorsportból.

Céges autó kevés kilométerrel

A 300 SLR áramvonalas kupétetős változatából két példányt építettek, és ezeket Uhlenhaut-kupénak nevezték Rudolf Uhlenhaut, a Mercedes fejlesztési osztályának vezetője után, aki céges autónak használta az egyiket. Az Uhlenhaut-kupé eredetileg a mexikói Carrera Panamericana futamára készült, de a Le Mans-i tragédia miatt sosem állt rajthoz. A Mercedes mostanáig megtartotta, és csak különleges eseményekre vette elő.

Rudolf Uhlenhaut egy 300 SL versenyautóval 1953-ban
Az áramvonalasított Uhlenhaut-kupé a Mercedes untertürkheimi tesztpályáján
A 300 SL különböző változatai között hátul az Uhlenhaut-kupé

A Mercedesnél korábban megesküdtek, hogy sosem válnak meg az autóktól, de nagyon úgy tűnik, hogy az egyik Uhlenhaut-kupé most gazdára talált. Az eladásról hivatalosan semmit sem árultak el, ezért azt is csak a hírekből lehet tudni, hogy

142 millió dollárért, azaz több mint 52 milliárd forintnak megfelelő összegért állította a kollekciójába

a 300 SLR-t a gyűjtő. A vevő kiléte nem derült ki, de állítólag a brit autóipar egyik ismert szereplőjéről van szó.

(Képek: Mercedes-Benz, Getty Images)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Stílusosan búcsúzik az első villany-BMW – i3s Unique Forever-teszt