Mindig is úgy voltunk vele, hogy a Mercedes Marco Polót egyszer az életben ki kell próbálni. A Westfalia olyan impozáns négyfős lakóautót rakott össze a V osztályból, ami látványnak sem utolsó. A Frankfurti Autószalont jártuk meg vele. Beszámoló jön az autóról, mint lakószobáról, élettérről és utazódobozról, meg a német kempingekről.
Az maga a csoda, amit a V osztállyal a lakóautókra specializálódott Westfalia művelt. Ha meglepődsz azon, hogy a BMW milyen tágas belsőt képes kihozni az i3-ból, akkor készítsd fel az álladat a földöncsattanásra, ha a Marco Polóba lépsz be. Hiába keresed a trükkös kiszögeléseket, ez bizony egy széria V osztály alapterülete.
A konyha (!!!) szekcióban szépen sorakozik egymás után a mosdó, a két főzőlapos gáztűzhely, és a végtelen sörmennyiséget befogadó hűtőláda. A bal oldali tolóajtóról le kell mondani, a konyha miatt értelme se lenne. De ugye te sem hiszed, hogy a Merci lakóautó attól lesz a világ legnagyobb betyárja, hogy magadnak hűtöd a söröd és a reggeli rántottáért is csak fél métert kell nyújtóznod?
A Westfalia és a Mercedes közös műve bebizonyítja, hogy ügyes megoldásokkal kicsi terekből is mennyi mindent ki lehet hozni.
Ha utaztál már vitorláshajó kabinjában, akkor ismerős lesz az érzés: itt bizony minden szeglet, luk és zug ki van használva. Naná, hogy a kulcskérdés az éjszaka, mert hiába vezetsz le Frankfurtig egyhuzamban kényelmesen, ha nem alszol jól. Az alsó szinten (mert van felső is, de erről később) a hátsó ülések lefektetésével lehet komfortos alvózónát elővarázsolni. Mondjuk első alkalommal két órán át tartott a művelet, de harmadikra nem kellett hozzá 10 percnél több. Az oldaltartást garantáló párnákat motorosan tudjuk leengedni, így alvás közben nem lesz olyan érzésed, mint sátrazáskor, amikor pont a te matracod alatt kezd el nyomni a fa gyökere. Annyi szerkesztőségi komment azért lenne, hogy a képeken látható matrac nem gyári, de rendelhető és erősen ajánlott.
És ami a legnagyobb truváj, hogy a tetősátor egy motoros megoldással felemelkedik, az első üléseket ugróbázisként használva közelíthető meg a kétfős fenti fekhely. Úgy érdemes hálótársat választani, hogy a 225 kilós maximális terhelhetőségen belül maradjunk. Ez a pozíció hosszabb és valamivel kényelmesebb, mint a lenti. De tulajdonképpen mindkét hálószoba többet ad egy átlagos motel kényelménél. A németeknél az indiánnyár fogalma teljesen ismeretlen, hálózsák nélkül a hajnali 15 fok már biztosan csípett volna, a meleg bunda alatt azonban simán szundikáltunk reggel 8-ig.
A németek profi módon űzik a kempingezést.
Maga a kempingbérlet nem vészes összeg (70 euró két éjszaka három fővel), de külön kérnek két eurót az internetért, és egy eurót az ötperces zuhanyzásért. Ezért cserébe tiszta privát öltözőfülkét és forró vizet adnak. És természetesen minden kempingező barátságos kulturlényként viselkedik. Nincsenek megszégyenítve magukra maradt mellékhelyiségek és szanaszét hajigált sörösüvegek. Hazafele a fotózást egy Majna-parti kisvárosban képzeltük el, ahol egy klasszul kiépített lakóautó-parkoló fogadott. Itt már gyengébb az infrastruktúra (nincs zuhanyzó, csak wc), de végig térképen jelölik, hol lehet lakóautóval áramot és vizet vételezni.
A tökélyre vitt lakóautózás mellett ez a Mercedes az autópályán igazi utazólimuzin.
Az érzés, amit hiába keresel, az a vezetési élmény. De a komfort és stabilitás, amit helyette kapsz, más lakóautónál elképzelhetetlen fogalmak. A 170-es utazósebesség teljesen normális, ijedtség nélkül tartósan alkalmazható. A tetősátor ilyenkor olyan ügyesen bújik meg a tetőn, hogy a menetszélnek esélye sincs belekapaszkodni.
Ha a kempingezésre úgy gondolsz, mint olcsó megúszós nyaralásra, akkor most jöjjön a kijózanító felismerés. Ezek a pazar lakóautók még használtan sem számítanak olcsónak, a V osztály Marco Polo felszereltségtől függően 15 és 25 millió között vihető el. Szokták mondani, hogy egy kisebb lakás árán autót venni hülyeség. Na ja, csak ebben az autóban simán laknánk is.