Olyan rendezvényen jártam, ami egyszerre volt családi ünnep, céges buli, üzleti-technológiai konferencia és termékbemutató tömegközlekedési vállalatok részére.

Könnyű lenne elvinni ezt a beszámolót fensőbbségeskedő gúnyolódásba. Amikor az embert egy hazai gyártású elektromos buszok és egy hidrogéncellás robotrepülőgép bemutatójára szóló regisztráció után a Csavard fel a szőnyeget! és a Kék a szeme fogadja élőben és meglehetős hangerővel előadva reggel 11-kor egy csepeli kisváros szélén, egy családi kisüzem udvarán, akkor azért felmerül benne, hogy a Mercedes vagy a DJI ezt talán nem pont így szokta csinálni. Viszont miután körbesétáltam a telephelyen és beszélgettem az emberekkel, minden a helyére került: a Goldi Mobility ezt így csinálja és ennek meg is van az oka.

A cég tulajdonosának, Kovács Ferencnek kertelés nélkül bevallottam, hogy köszönjük szépen a meghívást, de én bizony soha nem hallottam még erről a vállalatról, és ha volna rám pár perce, tartson nekem egy rövid orientációs tréninget: hol is vagyok, ki is a vendéglátóm, mik ezek a buszok és egyáltalán, mi történik itt körülöttem. Nos tehát: a története 1976-ban kezdődött, amikor a még egyáltalán nem vállalkozásbarát környezetben egy család Ráckevén elkezdett fémipari szolgáltatásokkal foglalkozni.

Elektromos buszok és hozzájuk való gyorstöltők készülnek Ráckevén, egy családi vállalkozásnál
Kovács Ferenc, a Goldi Mobility tulajdonosa
A cég fő profilja hosszú időn át a BKV villamosainak karbantartása, javítása volt, így tévedhetett ki ez a Ganz villamos Ráckevére

Az igazi fejlődés, növekedés 1982-ben indult meg, amikor rátaláltak egy fontos piaci résre: a budapesti Tatra T5C5 villamosok alkatrész-utángyártásának illetve javításának lehetőségére. A BKK villamosparkjában a mai napig ebből a típusból fut a legtöbb: a cég hatszáz villamosának több mint a fele Tatra. Ez a stabil üzlet adta, adja az alapokat az új ötletek megvalósításához. Érdekes, hogy a név egész máshonnan jön. A család egy Goldi-Módi Kft. nevű divatcéget is alapított valamikor, ez alakult át az idők során azzá a mai vállalkozássá, amely Goldion néven már saját márkás buszokat és saját fejlesztésű hidrogéncellás profi drónt mutat be Ráckevén.

Ez pedig annyira nagy dolog, hogy érdemes megünnepelni. A bemutató tehát messze több volt egyszerű sajtótájékoztatónál: valójában családi ünnepnek és helyi fesztiválnak is szánták. A Goldi meghívott erre a parádéra mindenkit, aki része életüknek, sikerüknek. Nem csak az elektromos mobilitás iránt érdeklődő szakújságírók voltak tehát ott, de ott volt a polgármester, a kormány delegáltjai, a cég dolgozói, a dolgozók családtagjai, ott volt a postás, a rendőr, a villanyszerelő, a szomszéd, a gázos és a díjbeszedő... És így lett zenés-zajos fiesta a dologból száraz szakmai bemutató helyett.

Kissé szürreális volt, ahogy keveredett a lakodalmas hangulat a high tech-hel Ráckevén. Zenél: a Sláger Duó

A buszok

A 8,5 méteres Goldion E9 és a 12 méteres Goldion E12, nem titok, valójában kínai gyártású járművek - most még. A terv viszont az, hogy a ráckevei telephelyen akár tucatszám szerelik majd össze őket, nagyrészt már az EU-ban, akár itthon gyártott alkatrészek felhasználásával, a megnyert magyar tömegközlekedési tendereken vállaltak szerint. Az alumínium karosszériás buszok szemre nívós, jól összerakott terméknek tűntek.

Az akkublokkokat az egyik legismertebb gyártó, a CATL szállítja (tőlük vásárol mások mellett a Tesla is!),

a dizájn pedig kívül-belül megfelel a mai trendeknek. A Goldi annyira bízik a járművek technikájában, hogy a vevőknek 300 ezer kilométerig és négy évig terjedő garanciát nyújtanak, végig díjmentes szervizzel. Az ingyenes üzemeltetés része az összes kopóalkatrész-csere is, a fékbetéttől az ablaktörlő gumiig - a gumiabroncsokon kívül. Ez a cég számításai szerint buszonként mintegy négymillió forint árelőnyt jelent az ingyen szervizt nem biztosító konkurenciához képest. A villanybuszok egy feltöltéssel 310 km-es hatótávolságra képesek, a töltés 120 kilowattos, normál CCS gyorstöltővel történik. A Goldi töltőberendezést is gyárt, ezeket is tudja szállítani a buszok mellé, kétéves garanciával.

A 12 méteres, 30 üléses, 19 tonnás, klímás, légrugós városi elektromos buszban 375 kWh a beépített akkukapacitás. Hatótáv: 310 km, végsebesség: 70 km/h
A Goldion E12 utastere
Goldion E12
Az E9 8,5 méteres, 19 üléses, 13 tonnás gép. A kisebbik busz is légrugós, klímás
Virtuális műszeregység a kormány mögött
Magyar nyelvű a menü

 

Várja a magyar utasokat
Mint egy rack-szekrényben, úgy sorakoznak az akkublokkok egymáson
Ilyen kétmázsás CATL-modulokból áll össze a teljes akkupakk
A Goldi töltőt is szállít a buszok üzemeltetőinek, ha kérik
Az elektromos buszok nagy előnye a dízelekhez képest a minimális karbantartási költség. A Goldi ezt egészen pontosan nullára csökkenti az első négy évben

Fontos kiemelni, hogy a ráckevei cég önerőből, bárminemű állami támogatás nélkül jutott el odáig, hogy képes saját gyártású elektromos buszokkal indulni a tömegközlekedési tendereken! És a fejlesztések még nem álltak le: készül Ráckevén egy 18 méteres, csuklós hidrogéncellás busz is.

A drón

A bemutató másik főszereplője egy óriási drón volt, jókora palackkal a hátán. Ebben a palackban (dehogy palackban: 350 vagy 700 barra kalibrált, többrétegű falú tartályban) viszi magával azt a hidrogént, amelyből a multikopter hasára szerelt üzemanyagcella fejleszt elektromos áramot, amivel egy kis lítium-polimer akkut tölt a szabályzó elektronika.

A Goldi Mobility drónja nem amatőröknek szóló játékszer, sokkal inkább kutató-mentő feladatokra, határvédelemre való profi cucc
A méretek érzékeltetése végett ott ül a fején egy kis drónocska
A hidrogéndrón adatlapja

A hidrogéncellás megoldás lényege egyrészt a súlycsökkentés; az átalakított drónt a gyártó eredetileg négy darab, egyenként két és fél kilós akkuval szállítja, míg a hidrogéncellás rendszer a kis pufferakkuval ennek a tömegnek csak negyedét-harmadát teszi ki. A súlymegtakarításnál is fontosabb előny viszont, hogy a gép a pár liternyi nagynyomású hidrogénben sokkal több energiát tud magával vinni, mint akkuban tárolva tudna.

Így a repülési idő egy feltöltéssel egy pirinyót megnőtt az átalakítással: 18 percről 4 és fél órára.

Az akár öt kilométeres repülési magasságot is elérő, analóg irányítású hidrogéndrón öt kilós hasznos tömeget szállíthat. A kiállított példány 40 szeres optikai zoomos normál és infrakamerát kapott. A videojel átvitele ezer méteren belül HD-minőségű, a képet arcfelismerő szoftver is képes kezelni. A hosszú repülési idejű, nagy hatótávolságú hidrogéndrón elsősorban rendvédelmi intézmények számára izgalmas eszköz; a kutatás-mentésben és a határvédelemben egyaránt hasznos holmi lehet.

Ez pedig egy sokkal kisebb drón tesztje a Playeren:

Végre egy drón, ami már szinte tökéletes – DJI Air 2S teszt

Annyi sok tesztelt drón után végre egy, ami tényleg szinte már tökéletes! Nálunk járt a DJI Air 2S drónja.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
35% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
65% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet
Hirdetés