Gyors, remek, tágas, netán törpe, csiga, mini? Sokat agyalnak az új típusok nevén az autógyártók, és néha egészen pontosan sikerül eltalálniuk, miről is szól az adott modell. Most erre mutatunk néhány példát.
Škoda Superb
Superb, vagyis remek, nagyszerű, és a Škoda nagyautója tényleg példásra sikerült. Sokak szerint szinte már olyan, mint a német prémiumautók, de nemcsak olcsóbb, hanem tágasabb is azoknál. 1934-ben is használta a nevet a Škoda, akkor is a típus kifinomultságára és műszaki innovációira utalt vele.
Aston Martin Rapide
Rapide, azaz franciául gyors, és az Aston Martin négyajtós sportkocsija az 5,9 literes V12-esével valóban nagyon gyors tud lenni. A Porsche Panamera legádázabb ellenfele 560 lóerős motorjával 4,4 másodperc alatt gyorsul százra, és a Rapide limuzin 327 km/órás végsebességét egyszerre négyen is élvezhetik.
Renault Espace
Espace, a tér neve franciául, és a Renault egyterűjében tényleg nagyszerűen el lehet férni. Sokáig fejlesztették az első prototípust, úgy volt, hogy Talbot vagy Simca néven kerül gyártásba, végül a Renault mutatta be 1984-ben, és a Matra kezdte gyártani az akkor forradalminak számító műanyag karosszériás egyterűt, ami megalapozta a családi autó kategóriájának sikerét.
Mini
Csak véletlen lehet, hogy éppen akkor mutatták be, amikor tombolt a miniszoknya divatja, de a Mini a hatvanas években a brit popkultúra részévé is vált. A tervezője, Alec Issigonis zseniálisat alkotott, az elöl keresztben beépített motor és az elsőkerék-hajtás olyan kevés helyet foglalt, hogy a Mini alapterületének 80 százaléka az utasoknak és a csomagoknak jutott. Így bár a 3,05 méter hosszú Mini tényleg mini, de belül egész tágas.
Lamborghini Countach
Marcello Gandini remekműve az ék alakú Lamborghini, ami poszterre kívánkozó formájához passzoló extravagáns nevet kapott. A Countach, ejtsd kuntás a piemonti nyelvjárásban meglepett felkiáltást jelent, olyasmit, hogy istenem, vagy ó, egek! Pont ezek a szavak hangozhattak el, amikor a hetvenes évek elején megpillantották ezt az autót.
BAC Mono
Nem kell sokat magyarázni, hogy rájöjj, miért ez a Mono neve, hiszen egyszemélyes. A Briggs fivérek 2011-ben mutatták be a minimalista sportkocsit, amit 2,3 literes, 289 lóerős Cosworth motorral szereltek. Csak 540 kilogrammot nyom, és mivel együléses, még egy utas sem akadályozza meg, hogy 2,8 másodperc alatt gyorsuljon százra.
Lamborghini Egoista
Még egy egyszemélyes autó, ahol nincs helye utasnak, a Lamborghini megalapításának ötvenedik évfordulójára készült prototípus ezért kapta a magyarul is jól érhető Egoista nevet. Persze az együléses felépítést nem az önzés, hanem a vadászgépek inspirálták, amire a Walter da Silva által tervezett forma is utal. Egy Gallardo alapjára épült, egyetlen példányban.
Ferrari 812 Superfast
Az F12 Berlinetta utódja beszédes nevet kapott a Ferrarinál, holott már az sem volt lassú, de a 812 tényleg szupergyors. 6,3-ról 6,5 literesre növelt V12-es motorja 800 lóerős, amivel 2,9 másodperc alatt lőhet ki százra és 340 km/órával is száguldhat. A név nem új, hiszen a Ferrari már a hatvanas években is használta, és a Matchbox egyik szériáját is így hívták.
Maserati Quattroporte
Olaszul minden sokkal jobban hangzik. A törölköző asciugamano, a zsebkendő fazzoletto, a póráz guinzaglio, és még a szemét is előkelőnek tűnik, mert úgy mondják, spazzatura. Ezért ha a Maserati nevet keres a négyajtós sportautójának, elég, ha úgy hívja, hogy négyajtós, mert az olaszul olyan csodálatosan hangzik, hogy Quattroporte.
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Nem a Grand Sport miatt került fel a listára a Veyron, hanem a Vitesse miatt. Franciául a sebességet jelenti, amiben ez a Bugatti nem vall szégyent. 1200 lóerős motorjával 2,6 másodperc alatt gyorsul százra és közúton 375 km/órára korlátozzák a sebességét, de a limit nélkül a Volkswagen tesztpályáján 408,84 km/órás tempót ért el, amivel a világ leggyorsabb nyitott tetős szériaautójává vált.
LaFerrari
Furcsán hangzik a neve, pedig beszédes, hiszen ez A Ferrari, ahogyan a márka anyanyelvén jelenti. Nehéz is ennél jobbat találni manapság, hiszen a hibrid szuperautó 6,3 literes V12-ese és elektromotorja 963 lóerős teljesítményt ad le, amivel három másodperc alatt van százon és 349 km/óra a végsebessége. Már csak azt lesz nehéz kitalálni, hogyan hívják majd a mindenben felülmúló utódját.
Nissan S-Cargo
Egy japán belpiacos kisfurgon, amiről talán még nem hallottál, pedig érdekes. A készítői szerint a retró stílusú haszonjárművet a Citroën 2CV áruszállító változata ihlette, ezért kapott egyküllős kormánykereket és furcsa formájú tetőt. De a neve is sokat mondó, hiszen a Cargo a szállítási kapacitásra utal, de az S-Cargo kimondva escargot, a csiga franciául, és most már tudod, mire emlékeztet a kis Nissan formája.
Toyota Land Cruiser
Igazából nem a Toyota találta ki az egyetlen találó nevű terepjárót, hiszen már a Land Rover neve is ötletes, ahogyan a későbbi Defender és Discovery, hogy a Range Roverről ne is beszéljünk. De a Land Cruiser is mindennél jobban elmondja, mire is való ez az 1955-ben bemutatott terepjáró-széria a Toyotánál.
Smart Fortwo
Már a márka neve is eszes, hiszen a Smart az ügyes, furfangos megfelelője, de itt a típusnévről van szó. Fortwo, azaz két személynek, ennél egyszerűbben nem lehetne megfogalmazni, miről szól ez az apró városi autócska. Aminek később négyszemélyes változata is készült, és igen, az a Forfour nevet kapta a keresztségben.
Citroën DS
Biztosan tudod már, hiszen a DS nevének legendája legalább olyan ismert, mint maga a típus, de azért elmondjuk, hogy a Citroën korát megelőző típusának neve franciául betűzve Déesse, ami istennőt jelent. Ilyen stílusos vonalvezetéssel pedig aligha kaphatott volna ennél jobb nevet az 1955-ben bemutatott francia autó.
MG Midget
Ma már nem engedhetné meg magának egyik autógyártó sem, hogy így nevezze el a típusát, hiszen a Midget törpét jelent, és a törpenövésűek biztosan perre mennének a márkával. De az MG az 1961-ben bemutatott, és egészen a hetvenes évek végéig gyártott roadsterét bátran nevezhette törpének, hiszen valóban az volt, csak 3,48 méter hosszú volt, és 735 kilót nyomott.
Hyundai Coupé
Egy új típus nevét kitalálni izzasztó feladat lehet, főleg, amikor már szinte minden jól csengő név foglalt, és könnyű belefutni olyan nevekbe, mint a Getz. És amikor a random névgenerátor is bedöglik, akkor nem érdemes tovább vacakolni, csak a nevén kell nevezni az autót. Így lett a Hyundai kupéja, amit egyes piacokon Tiburon néven is forgalmaztak, egészen egyszerűen Coupé.
Ferrari Testarossa
Mondtuk már, hogy olaszul minden jobban hangzik, és ennek a Ferrarinak a neve is a tulajdonságára utal. A Testa Rossa vörös fejet jelent, utalás a vörösre festett hengerfejre. A név egy 1957-ben bemutatott versenyautón jelent meg, ami a márka történetének legsikeresebbje lett, és 1984-ben tért vissza egy utcai sportkocsin.
Tudnátok folytatni a sort?