Nagyon érdekes típust kínál a Nissan azoknak, akik szívesen váltanának elektromos hajtású autóra, de tartanak a mérsékelt hatótávtól, és nem akarnak vesződni a töltögetéssel sem. A hibrideket jól ismerőknek is tartogat meglepetéseket a Qashqai e-POWER.
Mostanra annyira elterjedtek az elektromos autók, hogy szinte nincs olyan márka, amelynek a választékában ne találnánk konnektorról tölthető modellt. A Nissan az elsők között kínált elektromos autót, és a Leaf nemcsak abban volt úttörő, hogy sokakkal ismertette meg az emissziómentes autózás előnyeit, hanem abban is, hogy nagy szerepe volt az elektromos autózás fejlődésében. A japán márka legújabb elektromos autója, az Ariya pedig minden téren magasabbra emeli a mércét.
Az elektromos autózás előszobája
Ma már többen váltanának szívesen elektromos autóra, de még annak ellenére is tartanak a lemerüléstől, hogy az Ariya például már 500 kilométert is képes megtenni egy feltöltéssel, és egy megfelelő töltőnél 30 perc alatt 300 kilométerre elegendő energiával lehet feltankolni. Hiába bővül, még van hová fejlődnie a töltőhálózatnak, és elektromos autót használni egyébként is úgy a legjobb, ha otthon is tudjuk tölteni. Akinek erre nincs lehetősége, annak is kínál megoldást a Nissan.
A hibrid autókról azt tartják, hogy tökéletes átmenetet jelentenek a benzines és az elektromos autók között, arra az időszakra, amíg a zéró emissziós elektromos hajtás nem lesz mindenki számára megfelelő megoldás. A hibrid autó lényege, hogy a benzines és az elektromos motorja úgy dolgozik össze, hogy a lehető legkisebb legyen a fogyasztása, ezt pedig különféle módszerrel érik el. Még a Nissan kínálatában is találunk többféle megoldást belőle.
Mild vagy full hibrid?
A legegyszerűbb és egyben legolcsóbban elérhető rendszer a mild hibrid, aminél az elektromotor még nem képes az autó önálló hajtására, de ahol csak tud, besegít a benzinesnek. Az önindító helyett finoman kelti életre az 1,3 literes turbómotort, lassításkor pedig egy 12 voltos akkumulátort tölt, amivel leveszi a terhet a benzines válláról. A Qashqai teljes kínálata mild hibrid, akár a 140 vagy a 158 lóerős változatot választjuk, manuális vagy automata váltóval, összkerékhajtással is.
Még érdekesebb az újonnan bevezetett e-POWER változat, amihez a Nissan újra feltalálta a hibrid rendszert.
Az első kerekeket itt mindenképpen az elektromotor hajtja, az 1,5 literes, 158 lóerős turbós háromhengeres benzines pedig kizárólag az ehhez szükséges energiát állítja elő generátorként. A rendszer paraméterei elég ígéretesek, hiszen az elektromotor 190 lóerős és 330 Nm a nyomatéka, amivel rögtön a Qashqai csúcsmodelljévé lépett elő az e-POWER.
Csupa előny, hátrány nélkül
Használat közben kiderül, hogy a Nissan újszerű hibridje nagyon jól sikerült, hiszen a Qashqai e-POWER az elektromos autók előnyeit kínálja, azok hátrányai nélkül. Az elektromotor maximum nyomatéka azonnal, már indításnál elérhető, és mivel nincs sebességváltója, ezért a teljes sebességtartományban megszakítás nélkül, egyenletesen gyorsul. 7,9 másodperc alatt van százon a Qashqai, amit vezetve nem nehéz megszeretni az elektromos autózást.
A hatótáv és a töltés miatt pedig nem kell aggódnunk, hiszen ott a fedélzeten az áramfejlesztő benzinmotor, aminek a tankját éppen olyan rövid idő alatt lehet megtankolni, mint bármely hagyományos autóét. Az e-POWER pedig takarékosabb is náluk, hiszen míg a mild hibrid 6,5 litert fogyaszt, de városban 8-9 liter között, addig a full hibrid fogyasztása 5,4 liter száz kilométeren, városban pedig a gyakori rekuperációnak köszönhetően egy pár deciliterrel kedvezőbb is.
Többet ad egy hibrid árán
A Qashqai a legsokoldalúbb modellje a Nissannak, a kategóriateremtő crossover legújabb generációja 4,43 méteres hosszával sokak igényeit képes teljesíteni. Mivel az e-POWER változat 1,97 kilowattórás lítiumion akkumulátorát a hátsó ülések alá építették be, ezért a csomagtér mérete sem lett kisebb, felszereltségtől függően 455-504 literes, ahová elfér a babakocsi vagy a kutyahordozó is. A kedvencünk a csomagteret felosztó kétrészes raktérpadló.
A felszereltsége rendben van, a 13 999 000 forinttól elérhető alapmodellhez is jár az adaptív tempomat és a sávtartó rendszer, a kétzónás automata klíma, a tolatókamera és a kulcsnélküli rendszer. A jobban felszerelt változatokhoz 2-es szintű önvezetésre és önálló parkolásra képes asszisztens, 360 fokos kamerarendszer, tízhangszórós Bose hifi, nappabőr ülések, panorámatető, mátrixfényszóró, fűthető kormánykerék és vezeték nélküli telefontöltő is elérhető.
A Qashqai e-POWER próbája után úgy tűnik, hogy a Nissan kitalálta azt a fából vaskarikát, ami működik is: az elektromos autót, amit nem tölteni kell, hanem tankolni, de azt sem sokat. A kompakt crossover ezzel megoldást jelenthet annak, akinek már mozgatja a fantáziáját az elektromos autózás, de még nem készült fel arra, hogy a töltéssel kelljen bajlódnia. Még csak drágának sem mondható: a Qashqai e-POWER olcsóbb a legtöbb elektromos autónál, de még néhány a hibridnél is.
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Nissan magyarországi importőre, a Grand Automotive Central Europe.