Nagy lendülettel kezdte el a márka építeni a sportos sorozatát, de úgy alakult, hogy az első ilyen típusa egyben az egyetlen is lesz. Kipróbáltuk, amíg lehet.
„A PSE-sorozat nagyszerűen indult, hiszen az 508-asnál keresve sem lehetett volna jobb gépet találni nagyteljesítményű, sportos változat készítéséhez. Az autóépítés hagyományos elvei szerint készülő 508 PSE ugyanis áramvonalas, kis homlokfelületű autó – akár a négyajtós szedán, akár az ötajtós kombi verziót nézzük. Jól állnak neki a nagy könnyűfém felnik, az ezekre húzott széles abroncsok pedig fokozzák a kanyarstabilitást és fékteljesítményt.
Maga a hajtáslánc plug-in hibrid, ahol a villanymotorok azonnali nagy nyomatéka minden helyzetben képes a horizont felé katapultálni az autót. Mindezt a sportosan kis átmérőjű volán, a sportülések és a minőségi utastér teszik teljessé. Az 1,6 literes turbómotor mellett az 508 PSE-ben két villanymotor dolgozik, a rendszer összkerékhajtású, teljesítménye pedig 360 lóerő. A Peugeot 2020-ban nem véletlenül döntött úgy, hogy a csúcsmodellel indítja útjára a PSE-sorozatot, az 508 PSE a mai napig a legerősebb autó a Peugeot kínálatában.”
Nem véletlenül ennyire pozitív hangulatú ez a két bekezdés: a Peugeot sajtóanyagából idéztem. Csak sajnos nem ennyi a közlemény.
„Linda Jackson, a Peugeot márkaigazgatója ugyanis nemrégiben arról beszélt, hogy a gazdasági szükségszerűségek és a Peugeot intenzív elektrifikációs programja miatt nem lesz több ilyen sportos teljesítményű típus a Peugeot palettáján. Legalább is olyan nem, amelyben belső égésű motor dolgozik. Pedig három évvel ezelőtt a Peugeot-nál még azt tervezték, hogy minden modelljükből készül majd PSE-verzió. Ez logikusnak is tűnt, hiszen a Peugeot több autója esetében lenne teljesen természetes egy nagy teljesítményű változat. A vagány 208-as vagy a kompakt 308-as egyaránt remek donor lenne egy fürge és fordulékony sportváltozat kifejlesztéséhez.”
A képeken látható Peugeot 508 PSE tehát a nagy reményű PSE (Peugeot Sport Engineered), vagyis a gyári sportváltozat-széria első, és úgy néz ki, egyetlen tagja. Lehet, hogy valamelyik erősebb villanyautójukra rábiggyesztik majd a neonzöld csíkocskákat, de mindannyian tudjuk majd, hogy ennél sokkal komolyabb terveik voltak a PSE névvel. Így viszont még különlegesebb ez autó, pedig amúgy sem tucat.
Ahogy a kommünikében is dicsekedtek vele: 360 lóerő a rendszerteljesítménye, ami ugyan a 200 lóerős, 1,6-os benzines turbómotor, és az első 110, illetve a hátsó 113 lóerős villanymotor teljesítményéből adódik össze számítódik, de így is messze ez a márka legkomolyabban motorizált típusa, minden idők legerősebb utcai Peugeot-ja, az pedig külön öröm, hogy nem egy SUV.
Azért is fájdalmas, hogy utód nélkül búcsúzik az alig négy éve bemutatott 508 PSE, mert látszik rajta, hogy tényleg odatették magukat a fejlesztésnél. Feltűnőek, sőt, ezen a Selenium szürke fényezésen feltűnően jól mutatnak a PSE-jellemző neonzöld elemek, de egyáltalán nem elégedtek meg ennyivel. Szélesebb a nyomtáv, alacsonyabb a hasmagasság, spéci az első-hátsó lökhárító és a maszk, egyediek az oldalsó légterelőtoldatok és a 20-as felnik Michelin Pilot Sport 4S gumikkal, elöl 380 mm-es féktárcsákkal és Peugeot Sport feliratú nyergekkel – az 508-as alapváltozatában is jó formájú és arányú, vonzó kocsi, ez viszont egy felsőbb liga, vezetési és birtoklási vágyat keltő, igazi autó.
A Peugeot bátor emberekre bízza mostanában a műszerfal megtervezését, az 508-as i-Cockpitjét se lehet összetéveszteni másik márkáéval, a PSE változatnak kifejezetten jól áll a kicsi, lapított kormány a három csíkkal, a karakteres, modern dizájn, a neonzöld varrások, a fémes billenőkapcsolók, és a ha nem is versenyautósan, de nagyautóhoz képest szűkös tér.
Utóbbi persze hátrány, ha az 508 PSE-t nem márkatörténeti különlegességnek, hanem használati eszköznek tekintjük: a viszonylag lapos forma és a döntött szélvédő miatti fejteret a kevés feláras extra legdrágábbja, a 400 ezer forintos nyitható napfénytető tovább csökkenti, az elöl ülő, 180 centinél magasabbra nőtt embereket csak az vigasztalhatja, hogy hátul rosszabb a helyzet, mert oda még beszállni is nehéz, és a kilátás is rosszabb, pedig az alacsony üléspozíció és a magas műszerfal miatt elöl sincs körpanoráma.
Biztos sokan olvasnának még a tesztelő térfogatának és az 508 PSE űrtartalmának viszonyáról, de talán még többeket érdekel, milyen egy 360 lóerős csúcs-Peugeot menet közben. Ha a teljesítménye, az 5,2 másodperces gyorsulás és a Peugeot Sport Engineered név alapján képzeljük el, akkor csalódást keltő. Persze, hogy gyors, a szükségesnél és legálisnál sokkal gyorsabb, de érzésre sokkal gyengébbnek tűnik, mert mindennek klappolnia kell, hogy a benzines és a két villanymotor is mindent beleadjon. Egy sportlimuzin nem ilyen.
Egy jó túraautó viszont ilyen: bőven elég a dinamikája, kényelmes, jó úton a kemény futóműve sem olyan zavaró, stabil, összkerékmeghajtású. Ha pedig a túra a mindennapi közlekedést és ügyintézést jelenti, akkor jól jön, hogy kb. harminc kilométer a valós elektromos hatótávja, és ha rendszeres töltjük a 12,4 kilowattórás aksit, akkor néhány literes benzinfogyasztás is kijön – ha nem, akkor úgy hét-nyolc literrel számolhatunk.
Ha már számolás: a Peugeot az árazással is kifejezi az 508 PSE különlegességét. Igaz, hogy gyakorlatilag full extrás, és ha úgy vesszük, kisszériás különlegesség néhány ezer darab legyártott példánnyal, de a 28 millió forint körüli ár kifizetéséhez tényleg nagyon kell értékelni a stílusát.
(Fotó: Csepreghy Dániel)
- jó alapforma igényes PSE-kiegészítőkkel
- erős, dinamikus
- karakteres, minőségi utastér
- tisztán elektromos módban is tud menni bő 30 kilométert
- összkerékmeghajtású, stabil
- majdnem full extrás alapfelszereltség
- ideális túraautó
- kis ideig még jogosult a zöld rendszámra
- passzentos utastér
- jóval gyengébbnek érződik, mint amilyen
- drága