Az egyre gyakoribb plug-in hibrid modellek nem feltétlenül olyan tiszták, mint amilyennek a szabvány szerinti mérés mutatja őket, ezért az Európai Unió a rendszer megváltoztatását fontolgatja.

Az Európai Unió szigorítaná a konnektorról tölthető hibrid autók szén-dioxid-kibocsátásának mérési módszerét, miután egyre több bírálat éri a rendszert, hogy a jelenlegi tesztek a valósnál akár négyszer kedvezőbb emissziós értékeket adnak ki – írja a Reuters. A környezetvédelmi csoportok és a szabályozó hatóságok is egyre inkább egyetértenek abban, hogy a plug-in hibridek nem olyan zöldek, mint korábban gondolták, és nem szabad az elektromos autókkal egyenlően kezelni őket a környezetkímélő autókat ösztönző rendszerek kialakításakor – nálunk ilyen az adómentesség és a zöld rendszám.

Nem 1-2 litert fogyaszt a plug-in hibrid? Nahát!

Az autók fogyasztásának és emissziójának tesztelésére kidolgozott WLTP módszert úgy tervezték meg, hogy jobban alkalmazkodjon az emberek valós autózási szokásaihoz, ezért jelentős előrelépésnek számít a korábbi NEDC méréshez képest, ami kizárólag az elméleten alapult. De az International Council for Clean Transportation (ICCT) szakértői kimutatták, hogy a WLTP tesztje is távol áll a valóságtól a plug-in hibrid autóknál, mivel azok jóval gyakrabban használják a belsőégésű motorjaikat, mint az eredmény sejtetné.

A 462 lóerős Audi Q8 60 TFSI e háromliteres V6-osának szabvány szerinti fogyasztása 2,7 l/100 km, a szén-dioxid-kibocsátása 62 g/km

A szervezet tanulmánya több mint százezer plug-in hibrid autó tényleges kibocsátását vizsgálta olyan forrásokból, mint a céges autók adatbázisai, vagy a fogyasztást naplózó honlapok. Az eredmény magyarázata, hogy

a plug-in hibrideket ritkábban töltik, és kisebb is az elektromos hatótávjuk, mint azt a teszt feltételezi.

A céges autóknál még nagyobb az eltérés, valószínűleg azért, mert a vezetője kevésbé érzi ösztönözve magát az autó akkumulátorának feltöltésére, ha nem saját maga fizeti az üzemanyag költségét.

Új mérési módszer tenne igazságot

A plug-in hibrid autók szabvány szerinti fogyasztása azért is szokott annyira kedvező lenni, mert a mérés teljesen feltöltött akkumulátort feltételez, a valóságban viszont nem mindig feltöltve indul útnak az autó. A kedvező értékek azonban kapóra jönnek, amikor az átlagos károsanyag-kibocsátást kell leszorítani, ezért tart egyre több gyártó a kínálatában plug-in hibrid modelleket. A 2021-re kitűzött célértéket – ami a típusok tömegétől függően változó, de átlagosan 95 g/km körüli – a legtöbb autógyártó sikeresen teljesítette ezzel a módszerrel.

Jó dolog a tölthető hibrid, ha rendszeresen töltik, de erre nem mindenki hajlandó

Az Európai Uniónál most azt szeretnék elérni, hogy szigorítsák a plug-in hibrid autókra vonatkozó emissziós teszteket, és a kibocsátásukat a valósághoz közelebb álló módszerrel számítsák ki. Az új rendszer azt jelentheti, hogy azok a gyártók, amelyek a plug-in hibridek elméletben kedvező emissziójával szorították le az átlagukat, kénytelenek lennének valóban tisztább modelleket fejleszteni. Az ügyben még idén döntés születhet, de a megváltoztatott mérési módszer a szakértők szerint a legkorábban csak 2025-ben léphet életbe.

(Forrás: Reuters, kép: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Mitől jó egy plug-in hibrid?

Lassan minden márka elér a villamosításnak arra a fokára, hogy már konnektoros hibrid modellt is kínál a vásárlóknak. De mit nézzenek a vásárlók ezeken a kocsikon, mi a fontos egy plug-inben?

Így cselezi ki a Volkswagen az emissziós szabályokat

A német autógyártó három villanyautós céggel is leszerződik, hogy ne kelljen büntetéseket fizetnie a hagyományos autói után.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

Hoztunk egy újabb haladó szintű kvízt az autórajongóknak

Shaquille O'Neal kupét építtetett magának ebből az autóból

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés