1939-ben építettek először autót az amerikai elnök számára, és az eltelt nyolc évtized alatt sok minden változott, luxuslimuzinból valóságos bunkerré vált az elnöki jármű.

Az amerikai elnökválasztás kapcsán érdemes visszatekinteni azokra az autókra, amelyeket az Egyesült Államok elnökei használtak a hivatali idejük alatt. Gondolhatod, hogy az első elnöki autó 1939-es bevezetése óta mennyit fejlődtek ezek a hatalmas járművek, hogy megvédjék az egyik legnagyobb hatalmú ország első emberét. Roosevelt autójának teteje sem volt, Trump limuzinja azonban kis túlzással egy aszteroida becsapódásának is ellenállna.

Lincoln K Sunshine Special (1939)

Az első hivatalos elnöki autó az 1939-ben készült Lincoln K Sunshine Special volt, amit Franklin D. Roosevelt, az Egyesült Államok harminckettedik elnöke használt, és három évig volt szolgálatban.

Ez volt az első elnöki autó, amit a titkosszolgálat alakított át, például fedélzeti rádióval szerelték fel, az extraszéles küszöbökre pedig menet közben is felpattanhattak a testőrök. 1941-ben, Pearl Harbor támadása után az elnök védelme még fontosabbá vált, ezért páncélozták és golyóálló abroncsokkal látták el az autót, amit fegyvertartó dobozokkal is felszereltek. A Lincoln elnöki autóját 150 lóerős V12-es motor hajtotta, amivel 160 km/órás sebességre volt képes.

Lincoln Custom (1942)

A következő elnöki autó 1942-ben, a második világháború alatt készült, ezért már eleve ellátták minden biztonsági felszereléssel, hogy megóvják Franklin D. Roosevelt, majd Harry Truman elnököt.

A Lincoln Custom szerepelt A keresztapa című filmben is

Az Egyesült Államok első golyóállónak tervezett elnöki autója kilencrétegű üvegezést kapott, és a páncélozás összesen 3,2 tonnát dobott rá az egyébként sem csekély tömegére, amivel egy 4,8 literes V12-es motor 130 lóerőjének kellett megbirkóznia. A jelentős tömege miatt a Lincoln fékszervót kapott, és egy plusz generátorral is ellátták.

Lincoln Cosmopolitan (1950)

A következő elnöki autót már Harry Truman választhatta ki, és ismét a Lincoln mellett döntött. Az már természetes volt, hogy az autót páncélozzák, de újításnak számított a tető megemelése, hogy kalapban is elférjenek alatta.

1954-ben a plexiből készült átlátszó tető már Eisenhower elnök ötlete volt, miután rájött, hogy esős időben, felhúzott tetővel senki sem láthatja őt a felvonulásokon. A Cosmopolitan motorja 5,8 literes V12-es volt, 156 lóerős teljesítménnyel.

Lincoln Continental SS-100-X (1961)

1961-től 1972-ig négyféle Continental szolgálta az Egyesült Államok elnökét, de ezek közül a titkosszolgálati kódja szerint SS-100-X a legismertebb, ugyanis ebben a limuzinban lőtték le John F. Kennedyt 1963. november 22-én.

Ez a 350 lóerős V8-assal hajtott Lincoln volt az utolsó nyitott tetős amerikai elnöki autó, a típus ugyanakkor a merénylet után még nyolc évig szolgálatban volt. A következő években titánium-erősítésű páncélozott karosszériával, golyóálló üvegekkel és keménytetővel látták el, további három változatát Lyndon B. Johnson, Richard Nixon, Gerald Ford, Jimmy Carter és Ronald Reagan is használta.

A hatvanas évek végén készült Continental kiszolgálta Johnson, Nixon, Ford és Carter elnököket is

Cadillac Fleetwood (1983)

Ronald Reagan volt az első amerikai elnök, akinek egy Cadillac Fleetwood volt a szolgálati autója.

Több Lincoln után most először a Cadillac építhette meg az elnöki limuzint, és nem aprózták el, a nyújtott tengelytávú autót erős páncélozással, golyóálló üvegekkel, erősebb fékekkel és nagyobb, defekttűrő abroncsokkal látták el. A motorja 6 literes V8-as, 140 lóerős teljesítménnyel, amivel 179 km/órás sebességre volt képes.

A kényelmesebb beszállás és a jobb kiszállás érdekében a tetőt megemelték, és szintszabályzós futóművel is ellátták az autót.

Az elnöki limuzint biztonsági okokból ekkor már kizárólag a szolgálati feladatokra használták.

Az elnöki limuzinok élete sem könnyű, itt éppen Reagan autóját bikázzák be 1987-ben

Lincoln Town Car (1989)

George H. W. Bush megrendelésére a Cadillac Fleetwood utódja egy Lincoln Town Car lett, az utolsó Lincoln a sorban, utána egészen mostanáig a Cadillac szállítja az amerikai elnöki autókat.

George H. W. Bush a beiktatási ceremóniájára tart 1989-ben

Idősebb Bush autójáról nagyon kevés információ érhető el, azon kívül, hogy 6,7 méter hosszú, páncélozott karosszériával és golyóálló üvegekkel szerelték, a motorját pedig a Ford F-250-ből származó 7,5 literes V8-asra cserélték.

Cadillac Fleetwood (1993)

Bill Clinton hivatalba lépése után ismét egy Cadillac Fleetwood lett az amerikai elnöki autó, amit most először nem egy szériamodellből építettek, hanem eleve erre a célra született.

A limuzint egy Chevrolet pick-upból származó 7,4 literes, 260 lóerős V8-as motorral szerelték, ezzel a végsebessége elérte a 229 km/órát. Az autó egykori sofőrjével készült interjúból kiderült, hogy a Cadillacben Clinton teljesen el volt zárva a külvilágtól, de mindenféle kommunikációs eszköz, így

telefon, internet és még műholdas elérés is a rendelkezésére állt, ami elég high-technek számított a kilencvenes években.

Cadillac DeVille (2001)

2001-ben készült el George W. Bush elnöki autója, ami csak a nevében volt Cadillac DeVille, mivel a márka akkor már nem gyártott alvázas autót, aminek az alapjára a limuzin épülhetett volna, állítólag egy SUV szolgáltatta az alapokat.

A korabeli riportok szerint az elnöki Cadillac a korának legfejlettebb autója volt, amit még infravörös éjjellátó rendszerrel is ellátták, ezt egyébként elsőként dobta piacra a szériaautóiban a márka. A 275 lóerős motorral szerelt, 180 km/órára képes, masszívan páncélozott limuzinban vészhelyzet esetére még vérkészlet is volt Bush elnök számára.

Cadillac DTS (2005)

Az amerikai elnöki autó következő generációja 2005-ben jött ki, és teljes egészében a titkosszolgálat előírásai alapján épült, csak nevében hasonlított a Cadillac szériamodelljére.

A minél nagyobb védelem érdekében az ablakokat a korábbi elnöki autóktól eltérően már egyáltalán nem lehetett lehúzni, és mivel olyan vastagok voltak, hogy egészen kevés fény jutott az utastérbe, mesterséges világításról is gondoskodni kellett.

4,6 literes, 290 lóerős V8-as motorjával, 243 km/órás végsebességével minden idők leggyorsabb elnöki autójának számított,

és a defekttűrő abroncsokkal támadás esetén sem kellett lelassítania. George W. Bush után Barack Obama is használta még egy ideig.

Cadillac „One” (2009)

A következő elnöki autót már One névre kereszteltek, mivel egyik létező Cadillac-modellhez sem köthető.

2009. január 20-án már ez a limuzin szállította Obama elnököt a beiktatására, és minden elődjénél fejlettebb védelemmel látták el, a korabeli sajtóanyag szerint a világ legbiztonságosabb autójának számított, de a tömege miatt már csak 100 km/órás sebességet ért el. A 20 centiméter vastag ajtók és a 12 centis golyóálló üvegek mellett a teljesen szigetelt utastere már a vegyi támadásnak is képes ellenállni. 2018-ig volt hivatalban az autó, amit Donald Trump is használt.

Cadillac „The Beast” (2018)

Az elődjéhez nagyon hasonló a Beast névre keresztelt elnöki autó, de már ellátták az időközben fejlesztett biztonsági felszerelésekkel.

Az abroncsokat kevlárral erősítették meg, az üzemanyagtankot habréteg védi, hogy ne lehessen felrobbantani, és saját oxigénellátó rendszerrel is rendelkezik.

Donald Trump már ezt az autót használta, amikor az Egyesült Királyságba látogatott, és akkor is, amikor Kim Dzsongunnal találkozott. A hírek szerint a Cadillac elnöki autója másfélmillió dollárba került.

Ground Force One (2011)

Az amerikai elnöki járműparknak van egy érdekessége, az Air Force One után elnevezett Ground Force One.

A titkosszolgálat korábban teljesen széria buszokat használt, amiket a biztonsági elvárások szerint erősítettek meg, de 2011-ben készült el az elnök saját busza, amit hosszabb távú utakra használnak. A buszt éppúgy páncélozzák, mint a limuzinokat, saját vérbankkal és oxigéntartalékkal is rendelkezik. A Cadillackel ellentétben az elnököt azonban nem lehet látni benne, ugyanis a sofőrén kívül az összes ablakát elsötétítették.

(Képek: Getty Images)

Melyik volt a legdrágább elnöki autó?

Azt gondolnánk, hogy a legújabb, legfejlettebb elnöki autó a legdrágább, de ez nem biztos, hogy így van. Az összeállítást készítő Vanarama kiszámolta, hogy a limuzinok eredeti ára mennyit változott az inflációval, és azt kapta, hogy Kennedy Lincolnja volt minden idők legdrágább amerikai elnöki autója. 1961-ben egy széria Continental ára 7350 dollárba volt, ehhez képest a Kennedy számára épített egyedi autó 200 ezer dollárba került, ami 1,74 millió dollárt jelentene ma. Clinton és Trump Cadillacje is 1,5 millió dollárt ért, Truman Lincolnja 540 ezer, míg Roosevelt autója mindössze 49 ezer dollárba kerülne mai áron.

Ez is érdekelhet:

Putyin már az új V12-es limuzinjában gördült be a beavatására

Saját fejlesztés, de a Google képkeresője szerint egy Rolls-Royce.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Laurin és Klement ma ezzel utazna – Škoda Superb Combi L&K-teszt

Itt van a Tesla önvezető taxija

A világ legnagyobb autógyártója visszatér az F1-be

További cikkeink a témában