A Škoda guruló mobiltelefont csinál az autódból, ha te is úgy akarod. Akarod?
Lassan vége annak a világnak, amikor a krumplileves krumplileves volt, az autó meg autó. Az autógyártók sorra alakulnak át „mobilitási szolgáltatókká”, az autók pedig négykerekű adatközponttá, informatikai végponttá, szolgáltatóhellyé, pénztárcává, energiatárolóvá és még ki tudja, mivé. A Škodánál ennek az átalakulásnak még összefoglaló nevet is adtak, igaz, nem túl fantáziadúsat: Škoda X.
Tapicskoljunk egy kicsit a bullshitben, jó? „Škoda X: Új digitális szolgáltatási és mobilitási központ”: ezzel a címmel indul a sajtóközlemény, majd azt is megtudjuk, miért pont X. „Az X ereje: az X betű az Exponenciálist, az Explorationt (Felfedezés) és Expansiont (Terjeszkedés) jelenti”. Hú, milyen kellemesen megborzongtunk, ugye? Szerencsére Martin Jahn, a Škoda Auto értékesítési és marketingigazgatója mindezt kevésbé emocionálisan is összefoglalta nekünk, miszerint „Új márkaként a Škoda X önállóan kezeli az ügyfelek visszajelzései alapján fejlesztett digitális szolgáltatásainkat. Ezzel a megközelítéssel képesek leszünk valóban megérteni és kiszolgálni az ügyféligényeket, és olyan szolgáltatásokat nyújtani nekik, amire vágynak.”
És akkor most összefoglalom én is, amit láttam a prágai bemutatón. Valójában arról van szó, hogy az új autókba ma már szinte rutinszerűen beépített folyamatos mobilnetkapcsolatot kihasználva a Škoda néhány új online szolgáltatással kedveskedik az autótulajdonosoknak felhasználóknak. Ezek a Pay to Fuel, a Pay to Park, az Offers, a HoppyGo, a Citymove, a DigiCert. Szintén az X márka alá rendelték, de egész másról szól a Charging Hub nevű cucc. Nézzük, mik is ezek a dolgok!
Pay to Park, Pay to Fuel
Az ötlet: miért ne lehetne a kocsi infotainmentrendszerében fizetni a parkolásért és a tankolásért? Lehetne, persze, ehhez csak le kell szerződni egy nagy európai parkolási aggregátorszolgáltatóval (a Parkimeter, ha jól emlékszem), és szép sorjában a benzinkúthálózatokkal. Ha ez megvan, jöhet a škodások bankkártyájának összekötése az autóval, és innentől a kocsi a GPS-adatok alapján azonosítja, hol tankolsz vagy parkolsz, a telepített appokkal pedig lebonyolítja a fizetést is. A parkolást persze később a kocsidtól távol is meghosszabbíthatod immár a tényleges mobiloddal (a Škoda MyEssentials appal), ha arra van szükség.
Ebben a szolgáltatáscsomagban a legnagyobb innováció, hogy nem kell kivárnod a fizetéssel a sorban, amíg az előtted tankoló megkapja a szerencsétlen egy szem kasszástól a chilis-sajtos kolbászos hotdogját meg a koffeinmentes vegán lattéjét öt cukorral, hanem minden, a Škodával leszerződött kúthálózat kvázi automata benzinkúttá változik, te pedig tankolhatsz, és rögtön mehetsz is tovább a dolgodra.
A Pay to Park hamarosan Magyarországon is elérhető lesz, a Pay to Fuel egyelőre pilotprogramként Németországban, Dániában, Luxemburgban fut, és egyelőre nem tudni, mikor ér el hozzánk.
DigiCert
A Škodák majdani továbbértékesítését segíti a Škoda Digital Certificate, röviden DigiCert rendszer, egy bárhonnan elérhető, valós idejű műszaki adatlap, szervizelőélet- és futásteljesítmény-igazolás. A DigiCerttel a gyártó gyakorlatilag egy folyamatosan élő, mindenre kiterjedő apróhirdetést ad a škodások kezébe, amihez már csak az árat kell hozzátenni. Természetesen nem lehet nem észrevenni a szándékot a Škoda-tulajdonosok minél hosszabb időn át tartó márkaszervizhez kötésére és a folyamatos adatkapcsolati előfizetésre a megszakítatlan, teljes DigiCert előélet biztosításához, de nincs is ezzel semmi baj. A DigiCert az összes európai piacon elérhető.
Offers
Az akciós hírlevelek rajongóinak szól az Offers, vagyis Ajánlatok szolgáltatás, mellyel a škodások jártukban-keltükben folyamatosan kapják az autó érintőképernyőjére a közelben elérhető, a škodásoknak szóló kedvezményes ajánlatokról szóló üzeneteket. Olcsóbb üzemanyag, kávé féláron a benzinkúti shopban, akciós fej nélküli rózsaszín plüssmalacka Lalinál az Üvegtigrisben: amit csak akarsz.
A sajtóbemutató után megkérdeztem, mennyire biztonságos pop-up reklámüzeneteket küldeni egy forgalomban haladó autó képernyőjére. Állítólag biztonságos: nagyon alaposan tesztelték, hogyan hat a vezető figyelmére az olcsóbb lángos híre az útmenti büfében, és természetesen nem színes-szagos, üvöltő reklámok jönnek a kijelzőre, hanem rövid értesítések, amelyekre rá kell bökni ahhoz, hogy részleteiben is kiderüljön, mit is akarnak nekünk épp eladni. Ez a szolgáltatás egyelőre nem elérhető a magyar utakon.
HoppyGo
Gyári szolgáltatás tesztvezetések szervezéséhez, jelenleg a márkakereskedések számára. Aki Škodát akar venni, nem kell annak szalonba menni, hanem online leszervezheti a tesztet, aztán, ha tetszik neki a kocsi, akár meg is veheti a tesztnap vagy teszthétvége után.
Charging Hub
Egy üvöltő kakukktojás az X-projektek között, ha szabad ezzel a hülye képzavarral élnem. A Charging Hub nem egy szolgáltatás, hanem egy konténer, amibe összetört elektromos Škodák akkujait vagy elöregedett, lecsökkent kapacitású akkumulátorokat építenek, melyek aztán összekapcsolva további tizenöt évre tervezett második életet élhetnek, mint energiatároló rendszer.
Hasonló megoldásokat természetesen láttunk már nem egyszer, autógyártóknál is, áramszolgáltatóknál is. A Škoda viszont csavart egyet a dolgon, mert hozzákapcsolt egy 210 kW csúcsteljesítményű töltőberendezést is a konténerhez. A termékkoncepció tehát az, hogy azokon a helyeken, ahol nincs elég nagy áramhálózati kapacitás egy ilyen nagy teljesítményű gyorstöltéshez, a konténer szép lassan összegyűjti, puffereli az energiát (akár a hálózatról, akár napelemről, szélkerékről), hogy aztán, ha kell, gyorsan átzúdítsa egy-egy lemerült villanyautóba. A konténer ebben a méretben akár lemerült Enyaqot is fel tud tölteni 80%-ra, mielőtt maga is lemerülne.