Újra itt a tél, megint húzhatunk sorszámot a gumisnál, de vajon tényleg szükség van még egy garnitúra abroncsra?
Az egész egy lehúzás, régen is megvoltunk nélküle
A rendszerváltás előtt valóban nem használtunk téli gumit, pörögtek is a hátsókerekesek rendesen. A trabantosok végre kinevethették a ladásokat, de megesett, hogy parkolásnál ők is elszánkáztak a járdaszegélyig. A diagonál gumik világában az úttartás is relatív fogalom volt, egy szett radiál már megváltást jelentett.
Sokan elcsomagolták az autójukat télire, a kisebb forgalom lassabban haladt, egyébként is mindent megoldottunk, mert nem volt más választásunk, de a nyugatiak már akkoriban is hevesen kampányoltak a téli gumi mellett. Ma már gyújtást sem állítunk egy balatoni túra után, megváltoztak az igények, gyorsabbak és kényelmesebbek lettünk.
Csak hóban ér valamit, tiszta aszfalton felesleges
Nem mindenkinek kell a legnagyobb hóviharban is időben célba érnie: aki ráér, kivárhatja, amíg letakarítják az utakat, de a hókotró sem tudja felmelegíteni az aszfaltot, a levegőt pláne nem, a már eleve kemény, addigra megmerevedett nyári gumi úgy viselkedik, mint Chaplin a jégen. Az első hirtelen kanyarvétel vagy elvétett féktáv fájdalmas lecke lehet.
A téli gumik lágyabb összetétele hidegben is megfelelő tapadást biztosít, jobb vízkiszorító képességével segít elkerülni a felúszást vizes aszfalton, ami a sózás miatt mindennapos lesz. Ezért ajánlott hózivatartól függetlenül is téli szettre váltani, amikor a hőmérséklet tartósan plusz hét fok alá csökken. Havon és jégen a korlátozottan használható hólánc a biztos megoldás.
Nem éri meg váltani, télen ritkán vezetek
Bár nem vagyunk minden percben potenciális életveszélyben az utakon, elég, ha a megfelelő pillanatban segít az úton maradni vagy időben megállni az átlagautósnak húzós beruházást jelentő téli garnitúra. Mégis csak látszólag ráfizetés, hiszen a két szettet felváltva használjuk majd, így csak feleannyi idő alatt kopnak el, mindkettőt később kell kicserélni.
Jogom van dönteni a saját biztonságomról
Egészen addig érzünk így, amíg féltett kocsinkat nem töri össze valaki, aki hozzánk hasonlóan spórolt a téli gumin. A megtakarítás hamar ráfizetéssé válhat, mert ma már egy kis koccanás is több százezres költség, hosszadalmas utánajárás és bosszúság. Már több környező országban büntetik a téli gumi hiányát, és a biztosítók sem fizetnek, ha gondatlanok voltunk.
Új nyári gumival nem érhet baj
Még egy kopott téli gumi is hasznosabb, mint a legújabb nyári, mert nem csak az összetétele, hanem a mintázata is eltérő. Persze a téli gumi sem garancia a biztonságra, ha már teljesen kopott. A szabályos profilmélység 4 mm felett van, ezt ellenőrizhetjük egy tolómérővel. A télit sem érdemes nyáron használni, mert a forró aszfalt csak úgy falja a futófelületét.
Elég a hajtott kerékre venni egy párat
Régi szabály, hogy gumit párban cserélünk, téli gumival azonban mind a négy kereket fel kell szerelni, mert hiába indulunk el könnyebben, ha az első kanyarban keresztbe állunk az úton. A két eltérő tapadási tulajdonságú kerék életveszélyes kombinációt alkot, a bevásárlókocsikhoz hasonló irányíthatóságra számíthatunk, ha keverjük a kettőt. Mellesleg szabálytalan, mert a KRESZ is tengelyenként azonos jellegű gumik használatát írja elő.
Képtelenség megoldani a tárolását
Emeletes házban tényleg nem szerencsés egy garnitúra gumit kerülgetni, de mindenre van megoldás. A nagyobb gumiszervizek néhány ezer forintért vállalják a szakszerű raktározást a téli és a nyári szezon alatt. Ott azt is tudják, hogy a gumit felni nélküli állítva, felnire szerelten fektetve kell tárolni.
Olcsóbb átszereltetni, mint felniket venni
Megint egy pont, ahol csak látszólag spórolunk. A rendszeres le-föl feszegetést a gumi és a felni is megsínyli, ráadásul a munkadíj is a mi zsebünkre megy. Egy plusz garnitúra költséges, de megéri, mert addig sem az eredetit áztatjuk a sós hólében. A nagyteljesítményű autók széles felnijeire széles gumi is jár, télen jobban járunk egy keskenyebb váltómérettel.
Jó lesz a legolcsóbb, mind egyforma
A német szakújságok és az ottani autóklub (ADAC) szakemberi rendszeresen hasonlítják össze a piacon kapható összes gumit, pontos méréseket végeznek, és keményen kritizálnak. Kiderül, melyikre érdemes költeni, általában nincsenek csodák, a jót többnyire meg kell fizetni. Ha valamire, akkor a gumira megéri áldozni, a biztonságos autózás alapvető feltétele.
Használom, amíg el nem kopik
Akkor sem biztosítottuk be magunkat egy életre, ha megvettük az aktuálisan legjobb típust. Hiába marad érintetlen a futófelület, öt–hat év alatt a gumi megöregszik, elpárolognak belőle a vegyszerek, amelyek a megfelelő összetételét biztosították, és hasonlóan veszélyessé válik, mint egy nyári. Egy autó fenntartása bizony drága mulatság, legfeljebb a benzinen érdemes spórolni.