A sportmodellek gyakran már a formájukkal is erőt sugároznak, de az autótörténelem során készült jó pár olyan típus, ami sokkal izmosabb, mint amilyennek első ránézésre tűnik. Mutatunk tízet a legjobb sleeper modellek közül.
Audi S6
Az Audi S6 harmadik szériája a sleeper tökéletes definíciója lehetne, hiszen ha nem figyelsz oda, akár egy dízel üzleti limuzinnak is nézhetnéd, pedig egy Lamborghini-motor dolgozik benne. Az Audi a kilencvenes évek óta kínál S6-ost, kezdetben soros öthengeressel, majd a típus megkapta a 4,2 literes V8-ast, de a csúcsot egyértelműen a 2006-ban bemutatott harmadik széria jelentette, amit
azzal az 5,2 literes V10-essel szereltek, mint ami az Audi R8 mellett a Lamborghini Gallardóban is zenél.
Az erőmű 435 lóerőre képes, amivel 5,2 másodperc alatt gyorsul százra, és a hangja egyszerűen felejthetetlen. Az utódja már a 4 literes biturbó V8-ast kapta, a jelenlegi szériát pedig a háromliteres turbódízellel szerelték, amíg lehetett kapni.
BMW 335d
A hathengeres motorok a 3-as sorozat korábbi generációihoz is elérhetők voltak, de a kétezres évekbeli E90-es volt az első széria, amihez igazán erős dízelmotort kínált a BMW. A 330d-ben dolgozó háromliteres is elég vonzó volt a 228 lóerős teljesítményével, amit a ráncfelvarrással 241 lóerőre növeltek, de az igazán nagy dobást a 335d jelentette, amiben a hathengeres motor 286 lóerőt adott le, és az 580 Nm maximum nyomatéka is lehengerlőnek számított. A BMW dízelmodellje ezzel
kereken 6 másodperc alatt volt százon, de aki nem nézte meg kétszer, könnyen összekeverhette egy 316i-vel.
Az izmos dízel a mai napig nem tűnt el a 3-as sorozatból, az M340d-ben már 340 lóerőnél és 700 Nm-nél jár a hathengeres.
Ford Mondeo 2.5T
A kilencvenes évek eleje óta a Mondeo már nagy elismerést vívott ki magának, mire a harmadik generációja 2007-ben bemutatkozott. Bár az elődje is lehetne sleeper a kínálatának csúcsán álló háromliteres V6-ossal, igazán a sokkal dinamikusabb formájú harmadik széria számított annak. Ezt a szériát pedig
a Volvo öthengeres motorjával is lehetett rendelni, azzal az egyedi hangú erőgéppel, amit már a Focus ST-ben is imádtunk.
A 2,5 literes, 220 lóerős motorral elég jól ment a Mondeo annak ellenére, hogy ez a változata hivatalosan nem sportmodell. A látványos könnyűfém felniken és néhány részletén kívül nem sok minden különböztette meg a céges dízelektől, amivel igazi sleepernek számít. Hát még az S-Max és a Kuga, amit szintén lehetett kapni ezzel a motorral!
Lancia Thema 8.32
Csak azért nem mondanánk báránybőrbe bújt farkasnak, mert a Thema már alapváltozatban is jól nézett ki a nyolcvanas évekre jellemző szögletességével. A Lancia csúcsmodelljéhez azonban a Ferrari adta a motort, a 2,9 literes, 32 szelepes V8-ast, aminek a 215 lóerős teljesítménye mai szemmel nem tűnik túlságosan soknak, de a maga korában izgalmas limuzinnak számított vele a Thema.
A hengerek és a szelepek számára utaló 8.32 feliraton kívül nem sokban tér el a Lancia többi változatától,
amivel akkoriban remekül lehetett rejtőzködni. Az avatott szemek azonban rögtön kiszúrhatták a csomagtérfedélből kihajtható, állítható légterelőjét a manapság keresett és értékes ritkaságnak számító Thema 8.32 hátulján.
Mazda6 MPS
Sportos autóiról ismerjük a Mazdát, és a már ránézésre is adrenalinnövelő modelljei, az MX-5 és az RX-8 mellett az idők során akadt néhány titkos tippje is a japán gyártónak. Az egyik ilyen a Mazda6 első generációjának ráncfelvarrott változatából készített MPS kivitel, amit csak pár évig lehetett kapni. 2,3 literes, négyhengeres turbómotorja 260 lóerőt adott le, és mind a négy kereket hajtotta. A domborodó motorházfedeléről és a nagyobb légbeömlős lökhárítójáról az autórajongók persze rögtön felismerik, de
az emberek többségének ez csak egy régi Mazda, ami meglepően gyorsan távolodik a lámpától.
Az izmos erőforrást a kisebb Mazda3 is megkapta, de annak MPS változatát könnyebb sportmodellnek felismerni a motorházfedélre vágott légbeömlőről.
Mercedes-Benz 500 E
A W124-es sorozat csúcsmodellje, az 1990-ben bemutatott 500 E igazi sleeper, hiszen ugyanazt az 5 literes V8-as motort kapta, mint az SL, és 326 lóerős teljesítményével
olyan gyors is volt, mint egy sportkocsi, de első ránézésre csak egy hagyományos limuzinnak tűnik.
6,1 másodperc alatt gyorsult százra, miközben kívülről szinte csak a finoman szélesített sárvédők és a 16 colos könnyűfém kerekek árulták el a különbséget. A típus érdekessége, hogy a Porschével együttműködésben készült, a végső összeszerelés is Zuffenhausenben történt. A későbbi évjáratokat hivatalosan E 500-nak hívták, és mivel a típusnak 1995-ig csak alig több mint 10 ezer példánya készült, ezért egyre értékesebb ritkaságnak számít.
Seat Exeo 2.0 TSI
A rövid ideig gyártott Exeo számunkra nemcsak a jól titkolt teljesítménye miatt lehet érdekes, hanem azért is, mert tulajdonképpen egy átmárkázott Audinak számít. Az újrahasznosítás kiváló példája volt, hogy a kifutó A4-es gyártósorát szétszerelték Ingolstadtban, és a spanyolországi Martorellbe szállították, ahol a Seatra jellemző külsejű autókat gyártották rajta tovább.
Az Audi-alapoknak köszönhető, hogy az Exeo egy masszív, dinamikus, jól vezethető limuzin lett,
ami ugyan a quattro hajtást nem kapta meg, de a többek közt a Golf GTI-ből is ismerős kétliteres turbómotorral elég jól ment. Ha szeretnél egy prémiumautót, a márkanévvel járó negatív megítélés nélkül, akkor a piacon elég ritkán felbukkanó Exeo neked való.
Škoda Superb V6
Sokszor mondják, hogy a Škoda egyes típusai túl jól sikerültek, és ez a megállapítás igaz a márka csúcsmodelljére is.
A Superb minden szériája nagy népszerűségre tett szert, amit az elegáns külsején és a minőségi kidolgozásán kívül a széles kínálatának is köszönhet. A választékban nemcsak erős turbómotorok és összkerékhajtásos kivitelek vannak, hanem a 2008-ban bemutatott második generációnál a 3,6 literes V6-os is, ami 260 lóerővel elég izmosnak számít, 6,4 másodperc alatt gyorsul százra, és ezt aligha mondanád meg róla. A Superb jelenlegi szériáját is sorolhatjuk a sleeperek közé, hiszen az első évjáratok csúcsmodelljét 280 lóerős turbós benzinmotor hajtotta, amivel még gyorsabb is volt a V6-osnál, 5,8 másodperc alatt volt százon.
Volkswagen Passat W8
A kilencvenes évek végén bemutatott Passat-széria 2001-ben a ráncfelvarrásával kapta meg a 4 literes W8-as motort, amit két szűk hengerszögű VR4-esből alkotott a Volkswagen. A 275 lóerős teljesítményével igazi rejtőzködőnek számított, hiszen szinte csak a rajta lévő W8-as embléma árulta el, milyen erőmű rejtőzik benne, mégis 6,5 másodperc alatt rajtolt százra.
Az eladásai nem mentek túl jól, három év alatt összesen csak 11 ezer példánya készült el,
de a W8-as motorral szerzett tapasztalatokat a Volkswagennél később az Audi A8 és a VW Phaeton W12-es, illetve a Bugatti Veyron W16-os motorja tervezésénél hasznosították. A Passat utódja keresztmotoros felépítésre váltott, ezért annak a szériának a csúcsmotorja már a 3,6 literes VR6-os lett.
Volvo V70 R
A Volvo már a 850-ből is kínált R változatot, ami azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy kombiként indult a túrakocsi-bajnokságok futamain. Az utódjának szánt V70 ott folytatta, ahol a 850-es abbahagyta: ebből is elkészült az R kivitel.
A legtöbben egy kocka Volvo kombinak látják, pedig a 2,3 literes, öthengeres motorja 250 lóerőre képes.
A későbbi modellek egy új 2,4 literes motort kaptak 265 lóerővel, a V70 R utódja pedig már kereken 300 lóerőre volt képes, amivel 5,9 másodperc alatt rajtolt százra a családi kombi. A teljesítményét tekintve a jelenlegi V90 csúcsmodellje, a T8 Recharge ennél is sokkal izmosabb, 455 lóerős, és 4,8 másodperc alatt van százon, de nem mondanánk olyan sportosnak, mint annak idején a V70 R-t.
De miért sleeper?
Az autórajongók jól tudják, hogy a sleeper azt a fajta modellt jelenti, aminek a szerény megjelenése nem árulja el, milyen teljesítmény szunnyad a lemezek alatt. De honnan ered a kifejezés? Az amerikaiak által használt sleeper car kifejezés az alvóügynökökről kapta a nevét, azokról a titkosügynökökről, akik csak akcióban fedik fel kilétüket. Az angolok ellenben Q-car néven emlegetik a titkon erősebb autókat, méghozzá a brit királyi haditengerészet által használt Q-hajók után, amelyek rejtett fegyverekkel szerelt hajók voltak, hogy felszíni támadásra csábítsák, majd kilőjék a tengeralattjárókat.
Még folytathatnánk a felsorolást. Nektek mi a kedvenc sleeper autótok? Írjátok meg Facebookon kommentben!
Ez is érdekelhet: