Fura, hogy egy tömegmodell, kategóriája egyik legnagyobb példányszámban eladott autója pont különleges stílusával hódítson, de az új Clio ezt teszi.

Nem erre számítottam, kívül csinos-belül uncsi, érdektelen kisautót vártam. Háromhengeres motor, kis városi tömegmodell egy évek óta elsősorban olcsósággal hódító márkától: mi jó sülhet ki ebből? Aztán megláttam, beleültem, körbetapogatóztam, elindultam és még most is csak pislogok. Persze hamar kiderült, hogy van egy kis csalás a dologban: ez a konkrét Clio már messze van attól, hogy olcsónak lehessen nevezni.

Kívül

Az első három szerethető, de nem különösebben attraktív Clio-generáció után az előző modell is meghökkentően érdekes, izgalmasan merész formájú kisautó volt. Még ma, hét évvel piacra dobása után sem tűnik öregnek a dizájn. De az új sokkal jobb.

A méretek csaknem ugyanazok, de az ötödik generációs új Clió pont azzal az egy centivel alacsonyabb, első túlnyúlása pedig azzal a másik centivel rövidebb, amitől végképp a helyükre kerülnek a dolgok. Az egységes mai Renault-front implementálása is jól sikerült, a szigorú pofa a nagy, de érdekesen tagolt lámpatestekkel a Talisman, a Mégane és a crossoverek után ennek a kis Renault-nak is jól áll. A gyár által C-alakúnak nevezett, de persze a tükrözés miatt helyesen inkább zárójel alakú lámpák már alapártól LED-esek, amire a bura alatti elegáns, nagyautós felirat is felhívja a figyelmet.

Pont annyival frissebb, szögletesebb, komolyabb az ötödik generációs Clio, hogy egyértelmű legyen, melyik az új modell a két szép és attraktív kiskocsi közül
Elegáns a LED-es fényszórók szignója

De nem ez az egyetlen mívesen kimunkált apróság. A finom, precíz formai részletkidolgozásra az új Clio megalkotásánál különösen nagy figyelmet fordított a Renault. Az én személyes kedvencem a ködfényszóró, de van még bőven mibe belekapaszkodni a szemnek.

A krómozott elemek, a küszöbdíszbe nyomott CLIO felirat, az A-oszlop tövébe került kis dinamikus horpasztás az első sárvédőn és az ajtólemezen, a rejtett hátsó kilincs, a trükkösen megrajzolt oldalablak-keretvonal, az ötödik ajtó elegánsan kialakított fény-árnyék élvonala: hosszú felfedezőút, amíg minden érdekességet észreveszünk az új formán. Az átgondolt dizájntól optikailag sokkal komolyabb, nagyobb autó lesz a Clio, mint amekkorának valós méretei alapján lennie kellene.

A ködlámpa: csodás kisplasztika és még a parkolóradar egyik szenzorát is sikerült elrejteni benne
Az ablakvonal, a küszöb, a rejtett kilincs - mennyi érdekes részlet!

Belül

Szerencsére belül is nagyobb, mint várnánk. Elöl passzos, de elegendő a hely, csak a pedálok vannak kicsit közelebb, mint kellene. A tesztautó fél-műbőr, fél-műbársony székei nagyon kellemes tapintásúak, tartásuk, komfortjuk viszont csak átlagos. Ami nem átlagos, az a műszerfal, különösen ebben a jól felszerelt Intens modellben.

A fehér betétek és a szellőzőrostélyok kis krómintarziái hihetetlenül elegánsak, a látványvilág abszolút prémium. Közelről megnézve itt-ott a részleteket azért feltűnnek a vékony, egyszerű műanyagok, de az összhatás még így is lenyűgöző és megunhatatlan.

Csak ha beülünk, akkor derül ki a keskeny térből és a túl közel lévő pedálokból, hogy ez egy kisautó műszerfala
Egy elegáns részlet: az indítógomb ilyen környezettel sokszor ilyen drága kocsiban is lehetne
A vezetéstámogatás panelje is szép, a krómbéléses szellőzők alatt, fehér környezetben igazán elegáns látvány

Az érintőképernyő erős, éles, szép színű képet mutat, mérete is pont elég egy ekkora kocsiba (képátló: hét coll). Pedig ez még nem is a csúcs. 200 ezer forintos felárért Arkamys hifivel együtt egy 9,3 collos, még nagyobb egység is rendelhető lenne. A tolatókamera szintén nem a csúcs, amit kérni lehet: felárért körpanorámás parkolórendszer is kapható a Clióhoz.

A klíma kezelése szerencsére a Clióban is teljesen elkülönül a menürendszertől, nem úgy, mint a másik két francia márka autóiban. A szabályzótárcsákba integrált kijelzők szépek és elegánsak, nem csoda: azok voltak már az Audiban is, ahol először láttunk ilyet. A kormány jó fogású, a kormánygombok elrendezésének logikája érthető, de a kormány mögötti infotainment-kezelő karocska továbbra is butácska és nehézkes megoldás, akkor is, ha új, szögletes dizájnt kapott az eszköz.

A Clio műszeregysége a legolcsóbb változatban analóg, mutatós órás, a legdrágábban pedig a navigáció képét is megjeleníteni képes 10 collos virtuális panel. Ebben a kocsiban a köztes megoldás szerepelt: digitális műszeregység, átlátható, érthető adatmegjelenítéssel.

Egyértelmű, könnyen átlátható és használható a klíma kezelőpanelje. Elegánsak, szépek a krómtárcsák a monokróm kijelzőkkel
A sebességadat lehetne nagyobb a műszeregységen

Az előző modell hátsó ülése nem vénnek való vidék, de az új Clióban egy átlagos alkatú, méretű felnőtt itt is simán bevállalhat akár hosszú utakat is. A 391 literes csomagtartó a kategóriában kifejezetten nagy, viszont a formája, kialakítása nem túl praktikus. Rövid és mély, magas rakodóperemmel, a hátsó ülések támláját ledöntve pedig lépcsős felületet kapunk. Ennél szinte minden konkurens szebb, elegánsabb, praktikusabb - bár gyakran kisebb rakteret kínál.

Támladöntéssel nagyon nem kapunk vízszintes, sík raktérpadlót
Balkezesek nem kaptak kapaszkodót az ötödik ajtóban. Fura, a Zoéban két fogantyú is van, tehát a Renault-nál van ember, aki tudja, hogy kéne ezt csinálni
A csomagtér rakodópereme nagyon magasan van, mintha egy fürdőkádba kellene pakolni

Technika

Az új Clio-generáció igazi műszaki érdekességét, az E-Tech hibridhajtást nem ebben a példányban, RRE-898-ban találjuk. Ez csak egy szokványos mai kisautó, egyliteres, háromhengeres turbómotorral, 100 lóerővel, ötfokozatú kézi váltóval. A futómű is átlagos, a feláras menetdinamikai programkapcsoló csak a motorvezérlésre és a menetstabilizálásra hat, a kocsi viselkedése lényegében nem változik Sportról Comfort programra váltva.

Érdekes, hogy hátul a katalógus szerint dobfékeknek kellene lenniük, de a tesztautón határozottan tárcsák voltak itt is. A rögzítőfék az alapmodellnél hagyományos mechanikus, a drágábbaknál elektromos.

A vezetéstámogatás a Cliónál a katalógusban tartalmazza az összes ma elvárható szolgáltatást, de furamód a sávtartó automatika és a követőradaros adaptív tempomat csak az 1,33 literes turbómotorhoz rendelhető meg. A tesztautóban a követőradar csak arra való, hogy segítségével a kocsi a műszerfalon megjelenítse a követett kocsi távolságát másodpercben, a sávtartás pedig csak a kormány rezgetésével és hangjelzéssel figyelmeztet a terelővonal megközelítésére, aktív sávtartás ebben a kocsiban nem volt. A gyalogosok, biciklisek elgázolását megakadályozó aktív vészfékezés ellenben alapfelszerelés minden új Clióhoz.

Az Renault Clio műszaki adatait és árlistáját tartalmazó katalógus ide kattintva tölthető le pdf-ben.

A hátsó ajtó nyílásszöge nem támogatja a gyerekülés-berakást, pakolást

Vezetési élmény

A pici, alapjárat-közelben és nagy fordulaton kissé nyers háromhengeres turbómotor és az ötfokozatú, rövid utakon járó, meglepően pontosan megvezetett karú váltó összhangja kiváló. Az ezres, százlovas kézi váltós Clio a könnyű, kis homlokfelületű testben képes összehozni a paradoxont: a kocsi jól megy és keveset fogyaszt, még akkor is, ha kihasználjuk, hogy jól megy. Csodát persze nem kell várni, a 11,8 másodperces 0-100 nem épp sportautós adat, de ebben az is benne van, hogy a kettes már jóval 100 km/h előtt leforog.

Városban autózva a nyomatékos motorral kimondottan dinamikus és gyors a Clio ezzel a műszaki konfigurációval. Autópályán pedig a hosszú ötödik miatt nem üvölt nagyon a motor. A végsebesség 187 km/h, ami meglepően magas érték, a 130-as sztrádatempóhoz pedig még épp 3000 alatti fordulatszám tartozik. A fogyasztás ennek megfelelően vegyes üzemben, sok autópályával sem emelkedett 5,5 liter fölé, de sok odafigyeléssel, kevés sztrádával a mai kis városi forgalom mellett a 4-gyel kezdődő érték sem lenne irreális!

A kormányzás és a futómű már közel sem ilyen élénk és életteli. Előbbi kissé döglött és steril, utóbbi jellegtelen, nem kényelmetlen de nem is dinamikus. A Cliót ráadásul durva alulkormányzottság jellemzi. Kanyarban gázelvételre már lendül is ki a feneke. De nem ám játékos, szándékolt, kontrollált módon, hanem mint ahogy egy zsák krumpli lódul ide-oda egy csomagtartóban. Igazán kíváncsiak vagyunk, hogy oldják majd fel ezt a buta orrnehézséget a mérnökök az RS-ben!

Az utastér még nagy tempónál is csendes egy kisautóhoz képest. A középszintű audiorendszer hangja elfogadható, a klímakomfort jó. A biztonsági és vezetéstámogatási rendszerek normálisan működnek. A Clióban kellemes élmény utazni és vezetni sem rossz, de a hangsúly ebben a kiskocsiban sosem ezekre a dolgokra esik. A Clio lényege a hangulat, a dizájn, a stílus: kívül-belül mindig öröm ránézni, ettől lesz különleges, nem a technikától.

Egy kis fém a pedálokon, pár fehér betét és máris különleges hangulatot kap az olcsó kisautó-belső

Milyen Cliót vegyek?

A képeken szereplő kocsi a kicsi de erős motorral, a látványos, elegáns, bár nem túl gyerekálló beltérrel és a sok extrával csak egy konfiguráció a számtalan koktélváltozat közül, ami kikeverhető a Clio hozzávalóiból. És ez így együtt listaáron kb. 5,7 millió forintba kerül.

A 65 lóerős szívómotoros, fapados, analóg műszeres alaptól a 133 lóerős RS Line-ig vagy az automata váltós dízel igavonókig szabadon variálhatók a technikai elemek. Hamarosan jön majd az E-Tech hibrid is, az elektronikai és kényelmi extralistát is hosszan lehet pipálgatni. A Clio igazán jól testre szabható autó.

A menürendszer átgondolt, a megjelenítés átlátható, logikus. Az új Renault-k kezelhetősége felzárkózott a Hyundai-Kia és a Ford szintjéhez

Nem csak a formába lehet beleszeretni, a tartalom is kiváló és épp csak itt-ott, foltokban süt át egy kicsit az egészen a rideg valóság, a költséghatékonyságra törekvés, a spórolni akarás a gyártó részéről. Az új Clio egy igazán remek francia kisautó, a műfaj legjobb hagyományaival. Küldjük mindenkinek, aki szereti, és mindenkinek úgy, ahogy szereti!

Kis Renault-t akarsz, de inkább a crossover-vonal híve vagy? Olvasd el, mit tud a Captur:

Meghízott, de ettől csak csinosabb lett a Renault Captur

Csinos, kívánatos kis kocsi jó áron, sok érdekes extrával. A bemutatón vezettük benzinnel és dízellel is, de villannyal még nem - arra kicsit várni kell.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Shaquille O'Neal kupét építtetett magának ebből az autóból

Felnőttméretű játékautót alkotott a Toyota

Nem az a meglepő, ki vezeti az F1-es kereseti listát, hanem az összeg, amit kap

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés