Masszív teherautóiról ismerjük az orosz Ural márkát, amely még mindig létezik. A legújabb projektjük egy olyan terepjáró szerelvény, amelynek mind a tíz kereke hajtott, és amit szinte megközelíthetetlen helyekre szánnak.
A második világháborúban hozták létre az Ural autógyárat, amely eleinte a szovjet haderő számára gyártott katonai járműveket, majd polgári célokra szánt teherautókkal bővítették a kínálatukat. A legújabb projektjük egy olyan monstrum, amelynek mind a tíz kereke hajtott, hogy nehezen megközelíthető helyekre is el tudjon jutni.
Az Ural járműve akár mínusz 50 Celsius-fokban is prímán működik, egy tankkal 500 kilométert tud megtenni, és 1,3 méter mély vízen is képes átkelni különösebb előkészítés nélkül.
A szerelvény egy hatkerekű vontató teherautóból és egy négykerekű vontatmányból áll, amit különböző feladatokra készíthetnek fel, lehet egészségügyi, oktatási vagy étkeztetési funkciója, olyan kietlen helyeken, ahol ezek a szolgáltatások másképp nem megoldhatók.
A szerelvény érdekessége, hogy a jobb terepjáró képesség érdekében mind a tíz kereke hajtott.
A hetvenes években készült már ilyen jármű a Szovjetunióban, a ZiL–137 funkciója elsősorban a nagyméretű ipari alkatrészek, akár rakéták szállítása volt. Abban a modellben a vontató járműről kardántengelyen jutott a hajtás a pótkocsi kerekére, az Ural azonban más megoldást választott.
A négy hátsó kereket egy 100 kilowattos dízelgenerátor hajtja, amely nagyobb teljesítményű, mint amit a kardános hajtás tudott volna biztosítani, ráadásul a pótkocsiban generátorként is működhet az áramellátás biztosítására.
Az Ural már teszteli a hatalmas járművet, a sorozatgyártása a tervek szerint 2024-ben indulhat.
Ez is érdekelhet: