Egykor vágytunk rájuk, aztán semmire nem becsültük őket, mostanában pedig ismét nagy az érdeklődés irántuk, és ezzel együtt a ritkább darabok ára is. A korabeli szocialista autók közül választottunk ki tíz darabot.

Tatra 603

Nemcsak ma tűnik űrhajónak, annak számított 1956-ban is, amikor bemutatták, kanyarkövető középső fényszóróval, V8-as, léghűtéses farmotorral, áramvonalas és tágas karosszériával, száz lóerő körüli teljesítménnyel.

Trabant P50 Universal

Az aránytalan formájú, favázas P70-est 1957-ben váltó P50-es viselte először a Trabant nevet, a kombi 1960-ban mutatkozott be. Akkor még nem volt bántóan elavult a kétütemű motor, az egyszerű karosszéria részleteit is kidolgozták, egy kis család minden bizonnyal örömmel használta a később 500-asra keresztelt Trabit.

Volga M21

Az egyik legszebb szovjet kocsi az első GAZ, amely a Volga nevet viselte: az M21-es. A külsejében és műszakilag és ósdi M20-ast, vagyis a Pobjedát váltotta, új, hetven lóerős motort kapott, és még így is feleannyiba került, mint elődje. Nem úgy manapság, amikor egy szép példány ára több millió forint.

Lada Niva

Több igazi terepjárót is adott a Szovjetunió a világnak, de a leginkább személyautószerű az 1977-es bemutatásakor kifejezetten modernnek számító, önhordó karosszériájú, állandó összkerékhajtású Niva, amelyből mi a háromajtós ismerjük, de ötajtós, platós, dízel és egyéb változatok is készültek belőle.

Polski Fiat 125p

Egy csapásra a Merkur-kínálat legkorszerűbb autója lett a Fiat 125 licence alapján épített, de a korábbi Fürdőkád-Fiatok elavult hajtásláncát rejtő Polski Fiat 125p. Hatvan és hetvenöt lóerős motorjával, négy tárcsafékével, tágas és modern vonalú karosszériájával rögtön álomautó lett, de főleg állami vállalatok és taxicégek kaptak belőle, magánemberek alig.

Wartburg 311 Coupé

A Púposként emlegetett Wartburgból összesen tizenegyféle karosszériát gyártottak, a legszebb vonalú talán a kétajtós kupé, gyönyörű ívekkel, a kétszínű fényezést elválasztó díszcsíkkal. Ha nem értékeljük kellőképp, tegyük mellé utódját, a Kockát, és gondoljuk át megint a dolgot.

ZAZ–968

A zaporozsjei traktorgyár termékéhez képest kis túlzással még a Trabant is prémiumautónak számított. Nem igaz, hogy a T34-es tank indítómotorja hajtja, de az igen, hogy ritka rossz minőségű autó volt, bár a jól ismert, 968-as kopoltyús típus forgalmazását nem tiltotta be silány minősége miatt a Kermi, mint az előd 965-ösét.

Škoda 1000 MBX

A kétajtós kocsi (leszámítva a Trabanthoz hasonló minimálautókat) sportos, kecses, kívánatos. Pontosan ilyen a Škoda 1000 MB-ből készült kétajtós változat, az MBX is, amelyből alig több mint ezer darabot gyártottak.

GAZ–13 Csajka

A közvélekedéssel ellentétben nem a Csajka volt a szovjet autógyártás csúcsa, arra ott volt a ZiSZ majd a ZiL. Sirálynak nevezni sem túl találó egy öt és fél literes V8-as motorral hajtott bálnát, mégis ikon a sofőrös kocsinak szánt, ezért elöl szűkös, hátul viszont elképesztő helykínálatú GAZ–13-as.

ZiL–41047

A könnyen megjegyezhető nevű ZiL–41047 legnagyobb különlegessége, hogy bár technikailag a Szovjetuniót idézi, még néhány évvel ezelőtt is kapni lehetett, 7,7 literes V8-as motorral, háromfokozatú automata váltóval, 6,3 méteres hosszúsággal és 3,5 tonnás saját tömeggel.

Neked melyik a kedvenced?

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hathengeres turbómotorral már Európában is helyet követel a Ram 1500

Bruno Sacco, a legszebb Mercedesek atyja

Nem fog több taxit gyártani a Mercedes, pedig évtizedekig profin csinálták

További cikkeink a témában