Néhány típus sosem megy ki a divatból: összeszedtük azokat az autókat, amelyeket évtizedekkel ezelőtt kezdtek gyártani, de valahol még ma is árulják őket újonnan.

  1. 10 / 10
    Könnyű lenne összeszedni a világ leghosszabb ideig gyártott autóit. A Volkswagen Bogarat hatvanöt (1938–2003), a Minit negyvenegy (1959–2000), a Fiat 131-est módosításokkal ugyan, de harminchat évig gyártották különböző országokban. Ám bármilyen olcsó is a több évtizedes gyártás, a szigorodó környezetvédelmi szabályok, valamint az erősödő konkurencia lassan, de biztosan kiirtja a dinoszauruszokat. Jöjjenek hát az utolsók:

    Volkswagen Kombi, Brazília

    A T2-est 1976 óta gyártják a brazilok, Kombi néven. A jelenlegi verzió persze sokban különbözik az eredetitől, ám amikor Mexikóban 2003-ban leállt a Bogár gyártása, az utolsó tradicionális léghűtéses Volkswagen maradt a piacon. Ez mindössze két évig tartott, 2005-ben ugyanis a szigorított brazil szabályok miatt kénytelenek voltak a szintén helyben gyártott VW Fox egynégyes vízhűtéses motorjára váltani, a hangja tehát már nem olyan jellegzetes, mint régen. Nincs sok ideje hátra, a tervezett kötelező légzsák és ABS valószínűleg az utolsó szög lesz a koporsóban.

  2. 9 / 10

    Lada Niva, Oroszország

    A kocka Lada sem semmi a maga harminc évével, de a Niva rálicitál hárommal. A mai napig az egyik legjobb terepjáró, és mivel fő küldetése pont ez, az oroszok nem érezték szükségét a drasztikus átalakításnak. Az évek során ugyan hízott egy decit a motor, a karburátort pedig injektorra cserélték, ám ha valaki kipróbál egy új Nivát a régi után, nagyjából annyi különbséget fog érezni, hogy a már agyonszervózott kormánya miatt könnyebb vele parkolni, cserébe jóval kevesebb visszajelzést ad terepen. Aszfalton 130 a vége, aki ennél gyorsabban mer vele menni, hivatalosan is őrült.

  3. 8 / 10

    Morgan 4/4, Anglia

    Egyes vélemények szerint 1936 óta, valójában inkább 1955-től gyártják szinte változatlan formában a brit Morgan kétülésesét. Persze az eredeti, 1122 köbcentis Coventry Climax motort mára a Ford 16 szelepes, 1,6-os alumíniumblokkjára cserélték, megtriplázva az 4/4 erejét, és a váltó is a Mazdától érkezik, az ultrakönnyű sportautó maradt, ami mindig is volt: a klasszikus brit nyitott tetős. A Morgan szerint teljesíti a modern töréstesztek elvárásait. Hogy hogyan, azt jobb nem firtatni.

  4. 7 / 10

    Hindustan Ambassador, India

    Hiába az 1956-os Oxford Morris mása, az 1958 óta gyártott Ambassadorra mindenki indiaiként tekint. A gyár az "indiai utak királyaként" hirdeti, ami akár igaz is lehetett, hiszen amikor ősöreg BMC motorját az Isuzu 75 lóerős egynyolcasára cserélték, a leggyorsabb Indiában gyártott autóvá vált. Ekkora teljesítményhez már biztonsági öv is járt! Ami az extrákat illeti, azóta sem viszik túlzásba: a honlapjukon szétnézve olyan fantasztikus tételekkel találkozhatunk, mint a visszapillantó tükör, az átlátszó lámpabura vagy éppen a puha tapintású kilincs.

  5. 6 / 10

    Khodro Bardo, Irán

    Az angol Rootes Csoport maga is kivette a részét az átcímkézésből, hiszen ugyanazt az autót árulta Chrysler Hunter, Dodge Husky, Hillman Arrow, Hillman Break de Chasse, Hillman GT, Hillman Hunter, Hillman Hustler, Hillman Minx, Humber Sceptre, Singer Gazelle, Singer Vogue, Sunbeam Alpine, Sunbeam Rapier, Sunbeam Arrow, Sunbeam Break de Chasse, Sunbeam Hunter, Sunbeam Minx, Sunbeam Sceptre és Sunbeam Vogue néven is. Iránnak nagyon megtetszett ez a rendkívüli rugalmasság, így 1966–2005-ig ő is gyártani kezdte, Paykan néven. Bár azóta a szedánt sajnos lecserélték a Peugoet 405 helyi verziójára, a Samandra, a Bardo nevű furgon megmaradt a jó öreg brit alapokon. Gyári LPG-szettel is rendelhető!

  6. 5 / 10

    Mercedes–Benz G–osztály, Ausztria

    A jó terepjárók frissítését nem szokták erőltetni, még akkor sem, ha egy Mercedesről van szó. A motorkínálaton mindig csiszolnak egy kicsit, hogy minden évben átcsúszhasson a szabályokon, és persze időközben készült maffiózó verzió az AMG jóvoltából (hogy csak a legszolidabb verziót említsük), ám a G–osztály hű maradt a gyökerekhez: egy katonai terepjáró annyi luxussal, amennyit a pénztárcánk enged. Nem sűrű látvány az utakon: hazai alapára huszonhatmillió forint, függetlenül attól, hogy a nyitott, vagy a zárt verzió a szívünk vágya. Az egy egész flottányi Lada Niva.

  7. 4 / 10

    SAIC Volkswagen Santana, Kína

    A második generációs Volkswagen Passatból majdnem ötmillió készült, Európán kívül Észak- és Dél-Amerikában is forgalmazták. Bár Németországban már 1988-ban leállították a gyártását, a braziloknál 2006-ig ment a futószalag. Kínában 1981 óta gyártják, és mivel nagyban hozzájárult az ország rohamos motorizációjához, nem csoda, hogy 3,2 millió készült csak az ázsiai verzióból. Jelenlegi formáját 2004-ben érte el, ami mellesleg a kínai gyár első teljesen önálló fejlesztése is volt. A pletyka szerint az idei az utolsó éve.

  8. 3 / 10

    Toyota Land Cruiser J70, Japán

    Bár a Land Cruiser széria már négy generációváltáson is átesett a J70 1984-es megjelenése óta, bizonyos piacok igényeinek nem felelnek meg a puhány modern verziók. Az igásló szerepét a J40-től örökölte a J70, és kétajtós, négyajtós, valamint platós verzióban is készül egyes dél-amerikai és afrikai piacokra, valamint Ausztráliába. 2007-ben esett át a legutóbbi ráncfelvarráson: az orrát az aktuális modellek arculatához igazították, és az ausztrálok kaptak bele egy Euro 4-et teljesítő V8-as turbódízelt. Afrikában maradtak a klasszikus sorhatos benzinesek és dízelek.

  9. 2 / 10
      

    Maruti 800, India

    Bár két éve beszélnek a gyártás leállításáról, a kis Suzuki valahogy mindig megússza. 2004-ben még India legjobban fogyó autója volt, ám azóta letaszította a trónról a Maruti Alto, mostanában pedig a Tata Nano szorongatja, amely amellett, hogy olcsóbb, még tágasabb is. A 800-as forgalmazását épp ezért több indiai nagyvárosban is beszüntették, és nem tervezik fejleszteni az új szabályok kedvéért, így nyilvánvaló, hogy legfeljebb néhány éve lehet hátra. Ettől függetlenül minden hónapban gazdára talál pár ezer darab. Ilyen sajtófotókkal nem is csoda!

  10. 1 / 10
      

    Land Rover Defender, Anglia

    Bár csak 1990 óta hívják Defendernek (korábban számkódos rendszert használtak, ám a Discovery bevezetésekor muszáj volt nevet adni neki), a Land Rover terepjáróját 1983-ban kezdték gyártani. Számtalan felépítménnyel és motorral készült,  és valószínűleg nincs olyan szeglete a Földnek, ahol ne jöhetne szembe, ám jövője kérdéses. Bár az emissziós szabályokat később is teljesítené, a gyalogosvédelem támasztotta modern igényeknek már nem tud megfelelni. Utódján dolgozik a Land Rover, ám a vásárlóközönség negatívan fogadta az ötletet, így a Land Rover most azt tervezi, hogy teherautóként forgalmazza majd, megkerülve a szigorú szabályokat.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés