Jövő hétvégén elrajtol a Forma–1 2023-as idénye, elmondjuk, mit érdemes tudni az új szezon változásairól.
Minden eddiginél hosszabb szezon
Idén a Forma–1 történetének valaha volt leghosszabb idénye vár a pilótákra, ugyanis rekordot jelentő 23 futamból fog állni. A megszokotthoz képest korábban szabadul el az őrület 2023-ban, ugyanis a szezon már március első hétvégéjén elrajtol Bahreinben; az utolsó versenyre pedig november 26-án kerül sor Abu-Dzabiban.
A versenynaptárral kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy
- idén nem a megszokott időben rendezik a Magyar Nagydíjat, ugyanis a rendszerint július végi-augusztus eleji mogyoródi futamot ebben az évben a július 23-i hétvégén bonyolítják le,
- egy év kihagyás után visszatér a menetrendbe a Katari Nagydíj is (a 2022-es labdarúgó-világbajnokság miatt maradt ki tavaly), illetve
- egy harmadik amerikai helyszín is becsatlakozik a száguldó cirkuszba, Austin és Miami mellett Las Vegas is otthont ad egy F1-futamnak.
Kétszer több sprintfutam
A sportágban a 2021-es idény óta van jelen a sprintfutam, azóta szezononként három kvalifikációs versenyhétvégét rendeztek, idén viszont már hat lesz belőle: az Azeri Nagydíjon, az Osztrák Nagydíjon, a Belga Nagydíjon, a Katari Nagydíjon, az Amerikai Nagydíjon és a Brazil Nagydíjon is találkozhatunk ezzel a formátummal.
Így néz ki egy sprintfutamos hétvége: A pénteki, három részre tagolt, kieséses rendszeren alapuló időmérő edzés a szombati sprintfutam rajtrácsát határozza meg, ami viszont a vasárnapi hagyományos futam rajtrácsáról dönt. A szombati ∼100 kilométeres (kábé 30 perces) sprinten az első nyolc helyzett világbajnoki pontokat is kap (8-7-6-5-4-3-2-1).
Egyedi időmérő két versenyhétvégén is
Idén kísérleti jelleggel megváltoztatják két időmérő lebonyolítását. Ezeken is maradni fog a 2006-ban bevezetett három részre osztott kvalifikáció, azonban csak a meghatározott gumikat lehet majd használni – jelenleg ugye minden csapat szabadon választhatja ki, melyik abronccsal küldi ki autóit az egyes kvalifikációs szakaszokra. Az új elképzelés szerint a Q1-ben kemény-, a Q2-ben közepes-, a Q3-ben pedig lágykeverékű gumik kerülhetnek fel az autókra.
Pilóták és csapatfőnökök jöttek-mentek
Nagy volt a mozgolódás a pilóták között, mindössze négy csapat vág neki a tavalyi idényhez képest változatlan felállással, csak az Alfa Romeo, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull tartotta meg a versenyzőit:
- Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü
- AlphaTauri: Cunoda Júki, Nyck de Vries
- Alpine: Esteban Ocon, Pierre Gasly
- Aston Martin: Fernando Alonso, Lance Stroll
- Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr.
- Haas: Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg
- McLaren: Lando Norris, Oscar Piastri
- Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell
- Red Bull: Max Verstappen, Sergio Pérez
- Williams: Alexander Albon, Logan Sargeant
A tavalyi névsorhoz képest idén nem találkozhatunk Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Mick Schumacher és Nicholas Latifi nevével – a négyszeres világbajnok nyugdíjazta magát a tavalyi szezon végén, míg a többieknek egyszerűen nem jutott ülés. A listában viszont ismét ott van a nagy öreg Nico Hülkenberg (Haas), aki két idény kihagyás után tér vissza az F1-be, ezen kívül három újoncot is láthatunk majd Oscar Piastri (McLaren), Nyck de Vries (AlphaTauri) és Logan Sargeant (Williams) személyében.
Csapatváltók:
- Fernando Alonso az Alpine-tól az Aston Martinhoz igazolt Sebastian Vettel helyére, míg
- Pierre Gasly az AlphaTauritól az Alpine-hoz szerződött a spanyol utódjául.
A csapatfőnöki fronton is átrendeződtek kissé a dolgok: a Ferraritól távozott Mattia Binotto, helyére Frédéric Vasseur érkezett az Alfa Romeótól, akit Alessandro Aluni Bravi pótol. Kisebb meglepetésként szolgál az is, hogy a Williams megkaparintotta Jost Capito helyére a Mercedes egyik kulcsemberét, a csapat vezető stratégáját, James Vowlest. A McLaren házon belül oldotta meg a távozó Andreas Seidl pótlását, ugyanis előléptették Andrea Stellát.
A 2023-as mezőny csapatfőnökei:
- Alfa Romeo: Alessandro Aluni Bravi
- AlphaTauri: Franz Tost
- Alpine: Otmar Szafnauer
- Aston Martin: Mike Krack
- Ferrari: Frédéric Vasseur
- Haas: Günther Steiner
- McLaren: Andrea Stella
- Mercedes: Toto Wolff
- Red Bull: Chris Horner
- Williams: James Vowles
Szabályváltozások
A 2022-es szezonban az F1 történetének legnagyobb változását hozó szabálycsomagot kapott a sportág, idén azonban csak kisebb módosításokkal kellett számolniuk a csapatoknak. Nézzük a fontosabbakat:
- A tavaly sok fejfájást okozó delfinezés (autók pattogása) elkerülése érdekében megemelték a szívóhatású padlólemezek és a diffúzor földtől számított magasságát (előbbi esetében 15 milliméterről, utóbbinál 10 milliméterről van szó), illetve a pattogás, azaz az autók függőleges irányú mozgásának pontosabb mérése érdekében több szenzort helyeztek el a versenygépeken.
- A kilátás javításáért és a holttér csökkentésért nagyobbak lettek a visszapillantó tükrök.
- Az idei évre (2014 óta először) csökkentették az autók minimális tömeghatárát, amit 798 kilogramm helyett csak 796 kilogramm.
- Öt helyett már hat különböző keverékű gumi lesz.
(Fotó: Formula1.com, Getty Images)
Ez is érdekelhet: