Drága a benzin? Nincs parkoló? Itt a megoldás!
Drága az üzemanyag, nem csoda, hogy a kutaknál majdnem harmadával csökkent a forgalom az utóbbi évben. A rengeteg beígért P+R parkoló többségének még az alapját sem rakták le, a tömegközlekedés pedig negyvenéves lemaradásban van Budapesten. Mit lehet tenni? Két kerékre váltani! Amikor pedig kevés a bicikli, megtoldani néhány lóerővel.
A robogók térhódítása Európában sem véletlen. Bár felhasználási területük véges, nagyvárosi környezetben verhetetlenek. A hazai kínálat tengerében kerestünk néhány kikötési pontot.
A legolcsóbbak
A legendás Babettákat akár már tízezer forintért is megkaphatjuk, ám ha nem szeretnénk veteránozni, a konténerekben az országba árasztott huszonéves japán robogók tűnnek a leggazdaságosabb választásnak. Az ötven köbcentis kétütemű ereje nem tépi majd le a fejünket, cserébe bő negyvenezer forintért lesz egy elfogadható állapotú városi igáslovunk. A szakmai karrierjét érdemes ellenőrizni, hiszen egy kiszuperált futármotor nem biztos, hogy sokáig húzza majd alattunk. Az ilyen belépőszintű robogok újonnan kétszázezer forintnál kezdődnek, egy új árából akár négy használtat is elnyűhetünk tehát, nem törődve semmivel. Ha leszakad a burkolat egy zakózás után, nem gond, amúgy sincs annyi lóerőnk, hogy felesleges súlyt cipeljünk!
Az optimálisak
A következő árkategória 85–100 ezer forintos befektetést jelent. Ennyi pénzért már jó állapotú, és főleg változatos kínálat tárul elénk. Hogy olasz, francia vagy japán modellt választunk, csupán személyes preferenciánk kérdése, hiszen az apró esztétikai hibákat leszámítva minden esetben szinte tökéletes robogók várják, hogy a reggeli dugókat kikerülve úgy érjünk a munkába, hogy még egy kávé is beleférjen. Sebességünk is jelentősen javul ezen a szinten, mivel ennyiért már 70–100 köbcentis robogókat is kapni, lehet gyakorolni akár a Taxi első jelenetében látott figurákat is:
A divatosak
Ha robogó, akkor ugyebár a Vespa. Lányok esetében egy Luxy sisakkal. A legolcsóbb mai modell, az LX 50 négy lóerővel és 65 km/h végsebességgel 580 ezer forintba kerül. A legdrágább pedig egymillióval többe, igaz, a GTS 300 már tizenhét lóerős. Jóval olcsóbb megoldás egy régi Vespa felújítása, és logikusabb is, hiszen ez a szegmens a divatról szól, a régi Vespáknál szebbet pedig úgysem nyújthat a modern kor. Mégis fontos megjegyezni, hogy az igazán hozzáértők kénytelenek lesznek levadászni egy eredeti Lambrettát. Nem könnyű feladat, egy korabeli példány semmivel sem olcsóbb, mint egy modern Vespa, cserébe miénk lehet egy Bertone legszebb formatervei közül. Ha pedig egy nőnek felcsillan rá a szeme, biztosak lehetünk benne, hogy megér egy randit.
A sportosak
Akkor sincs ok az aggodalomra, ha valaki cikinek érzi a robogókat. Hasonló árú és teljesítményű modellek ugyanis akadnak sokkal vadabb csomagolásban is. Igaz, a csomagtérről le kell mondanunk, és az is elképzelhető, hogy egy izmosabb futárszökevény is állva hagy a lámpánál, de tanulómotornak ideális egy ilyen gép, és tényleg sokkal vagányabb, mint a legtöbb mai robogó. Ugyanez a krosszmotorokra is igaz, bár nem árt, ha a városba halkabb típust választunk. Motorozol? Igen! Ugye, jól hangzik? Ha úgy érezzük, mindent kihoztuk az ötven köbcentiből, szép fokozatosan lehet feljebb lépkedni. Egy 125-ös már komoly meglepéseket tud okozni.
A legkényelmesebbek
A BMW C1-et mindössze két évig gyártották, mivel a 2001-ben eladott tízezer példányt követően 2002-ben már csak kétezer talált gazdára. Erős túlzás lenne tehát azt állítani, hogy sikeres volt, de mindenképp érdekes ötlet a városi közlekedésre. Ezt ugyanis bukósisak nélkül is vezethetjük, köszönhetően a nyitott utastérnek és a biztonsági övnek. A BMW ABS-szel, ablaktörlővel és zenerendszerrel szerelte fel, még inkább a kétkerekű autó imázsra játszva. A kisebbik, 124 köbcentis modellt manapság négyszázezer forintért lehet beszerezni, és amellett, hogy itthon tényleg mentességet élvezhetünk vele a sisakhordás alól, biztonságosabb is egy normál robogónál, ráadásul a feltűnés is garantált.
Verdikt
A robogó egyre nagyobb szerephez jut a nagyvárosi forgatagban. Előnyei és hátrányai is világosak. Ha viszont valaki arra jut, hogy szükségtelen az autó a hétköznapokon, ám nem akar tömegközlekedni, ideális kompromisszumra lel a robogók világában. A kínálat óriási, vágyainknak egyedül a pénztárcánk szab határt. Hogy egy szexi veterán, vagy egy modern jármű megbízhatósága ér-e többet, mindenki maga döntse el.
Ha arra is kíváncsi vagy, mennyiért érdemes biciklit venni, akkor ezt a cikket se hagyd ki!