Pofás városi kiskocsi, tömegeknek szánt kompakt jövőautó és amerikai dizájnparádé, iszonyú erővel. Három elektromos autó, három stílus, három világ.

Az elektromos autózás kora már nem a tétova kísérletezgetésről szól, teljes virágzatában kibomlott a műfaj. Aki 2020-ban családi használatra is alkalmas villanyautót keres, széles választékot talál. Méret, koncepció, dizájn, teljesítmény terén is nagyon különböző modellek várják a vevőket, a távol-keleti, az európai vagy az amerikai ipar termékei közül is ki-ki kénye-kedve szerint válogathat.

Ez a cikk, ez a videó nem egy klasszikus kategória-összehasonlító teszt. Ellenkezőleg: arra vállalkoztunk, hogy három nagyon különböző elektromos autóval bemutassuk, milyen elképesztően kibővült a spektrum. Íme, három válasz ugyanarra a kérdésre: milyen villanyautót lehet kapni normál, hétköznapi használatra egy hagyományos családi kocsi helyett?

Opel Corsa-e: 136 lóerő, 13,23 millió forint

Az Opel már a francia PSA-konszern gyámsága alatt készítette el a legújabb Corsát, amely igazából a Peugeot 208 testvérmodellje. Egy német autó, amely francia. Az elektromos változatba is a PSA egyen-technikája került: 50 kWh-s akkumulátor-csomag a padló alá és egy száz kilowattos villanymotor a kocsi orrába, amely az első kerekeket hajtja.

A több márkanév alatt, nagy sorozatszámban készülő műszaki tartalom visszafogott ár kialakítását teszi lehetővé. Kisautónak persze így is drága az elektromos Corsa, a családi használatra is alkalmas villanyautók között viszont tudásához képest kifejezetten olcsónak számít.

A Corsa-e divatos külsejű, tömegautósan egyszerű de csinos utasterű, praktikus, a hétköznapokban remekül használható kiskocsi, kellően tágas hátsó traktussal és csomagtérrel a családi használatra is. Igazán dicséretes, hogy mennyire ügyesen sikerült eldugni az óriási akkutömböt az autóban.

 

Kimagasló vezetési élményt nem érdemes várni tőle, de városi forgalomban nagyon fürge, gyors kanyarokban az alacsony súlypont miatt nagyon stabil. Nedves úton vagy kanyarokból kigyorsítva viszont azonnal jelentkezik a fronthajtás és a nagy tömeg hátránya: az azonnal elpörgő hajtott kerék. A műszerfal elrendezése, a menürendszer kialakítása elsősorban a meghagyott klasszikus klímakonzolnak köszönhetően logikusabb, praktikusabb a villanyautós átlagnál.

Volkswagen ID.3 Pro: 204 lóerő, 17,421 millió

Az első Volkswagen, amit kizárólag elektromos hajtásúnak terveztek. Az ID.3 jelenleg technikai értelemben csak egy méretben kapható, de a jelenlegi 58 kWh-s akku és 205 lóerős motor mellé hamarosan érkezik majd egy kisebb és egy nagyobb akku és egy gyengébb motor is a kínálatba.

A kompakt méretű testben remek a térérzet, jó a pakolhatóság, sok a rakodórekesz. Az általános minőségérzet viszont elmarad attól, amit a teljesítményadatok és az árcédula alapján várna az ember. Volt egy olyan érzésünk, hogy ezt a kocsit nem elsősorban családi autónak, inkább taxinak, bérautónak, car-sharing kocsinak tervezte a Volkswagen.

A vezetési élmény a farmotoros, hátsókerék-hajtású konstrukcióval és a nagy teljesítménnyel kiváló. A kocsi mozgása, viselkedése sportos, feszes, de ebben a műfajban már-már prémiumautós a nagy tengelytávnak, nagy tömegnek, adaptív lengéscsillapításnak köszönhetően. A menetstabilizáló elektronika és a teljesítményleadás kifinomult vezérlése remekül egyensúlyoz a biztonság és az élmény határán, de sportos üzemmódban egy kicsit több élénkséget, fickándozást azért elvártunk volna, hogy jobban kijöjjön a hátul hajtós karakter.

Az ID.3 gyenge pontja HMI, az ember-gép interface. Az érintésérzékeny felületek a klíma- és audiokonzolon, a kormány küllőin és a világítás vezérlésénél nem autóba valók, sok a tévesztés, mellényomás. A központi érintőképernyő túlkomplikált menüje, logikátlansága pedig végképp érthetetlen attól a gyártótól, amely korábban az ergonómia csúcsát volt képes produkálni a hétköznapi autók valamennyi kategóriájában. Ezzel együtt az ID.3 a maga buta modernségével szerethető tárgy, legalábbis azok számára, akiket akkor is lelkesít a modernség és a sci-fi-hangulat, ha mindez a funkcionalitás rovására megy.

Tesla Model 3 Performance: 513 lóerő, 25,445 millió forint

A prémium kompakt méretű Tesla gyökeresen más, mint bármi, amit az autóipar klasszikusai eddig produkálni tudtak az elektromos autózás műfajában. A kis Teslának vannak hibái, nyöszörgései, zörgései, vannak pillanatok, amikor nemcsak úgy néz ki, de úgy is viselkedik, mint egy kiforratlan tanulmányautó. Összességében viszont így is lenyűgöző az a high-tech hangulat és tiszta, sima, delfinszerű áramvonalasság, amit menetdinamikában, utastéri hangulatban és funkcionalitásban egyaránt nyújt.

Elöl nagyon tágas, a hátsó traktusban fejben kicsit passzos, a csomagtérben megint csak tágas, noha a szedánjelleg miatt nehézkesen pakolható autó a Model 3. Családi autónak is remekül megfelel, bár az igazi gyerekparadicsom a hamarosan európai verziójában is kapható szabadidő-változat, a Model Y lesz majd.

Ez a kocsi volt messze a legdrágább a három tesztautó közül, de ebben érződött a legjobbnak az ár-érték arány; elsősorban a hihetetlenül durva technika miatt. A kétmotoros, elöl-hátul hajtó csúcsmodell 513 lóerője félelmetes menetdinamikát képes produkálni, a Performance csomagos Model 3 túlzás nélkül szupersportautós képességekkel rendelkezik. A menüből elérhető Track üzemmódban a halka, finom Tesla megőrül és táncoló, toporzékoló bevadult csődörré változik, amit komoly kihívás és nagyszerű szórakozás az úton, (vagy inkább egy nyílt napos versenypálya széles, biztonságos aszfaltján) tartani.

Az érintőképernyő, pláne egy nagy érintőképernyő sosem lesz a legjobb megoldás egy mozgó, döcögő, billegő autóban az elektronika kezelésére, de ahogy a Tesla megcsinálta a menüt, az a legjobb, amit eddig láttunk ebben a témában. A funkciólista áttekinthető, logikus, a kezelés pedig a nagy kijelző szélére támasztott kézzel mindig kellően biztos.

(A teszt-Teslát a Magyar Autókereskedőház Zrt. bocsátotta rendelkezésünkre. Bár hivatalos Tesla értékesítés egyelőre nincs Magyarországon, ennél a cégnél nagyon is van lehetőség új Teslához jutni, akár azonnali fizetéses vásárlással, akár lízing vagy tartós bérlet keretében.)

Virágozzék minden virág az elektromos korban is!

Sokan attól tartottak, hogy az autózás elveszti minden varázsát, amikor eltűnik a motorhang, a turbósivítás, a pattogva hűlő fém hangja az autózásból. Meg attól is, hogy a villanykorszakban minden autó egyforma és unalmas lesz. Hát nem! Hatalmasak a különbségek, elektromos hajtással is valódi egyéniségek tudnak lenni az autók és továbbra is abszolúte lehet rajongani értük. Fronthajtás, hátsókerék-hajtás, 4x4, kis tévé, nagy tévé, közepes tévé, biztonságra, sportosságra vagy épp féktelen ficánkolásra hangolt technika: lesz mire figyelni, mit próbálgatni, miért lelkesedni és min gyűlölködni az autózás csendes, füstmentes de változatlanul izgalmas jövőjében is!

Azért van még izgalom a dízel- és benzinvilágban is:

Audi Q7 50 TDI és Porsche Cayenne Coupé GTS: variációk luxus-SUV-ra

Ugyanazokból a hozzávalókból főzték ezt az Audit és Porschét, mégis teljesen más lett a végeredmény.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában