Pintér Sándor belügyminiszter közölte, minek számít a roller, ebből pedig következik, hol és hogyan kell közlekedni vele.
Az egyik legújabb városi közlekedési eszköz az elektromos roller. Ezért a KRESZ-ben még nem szerepel, így viszont állandó vita forrása volt, minek számít, és miképp kell használni. Ha gyalogos, akkor alapvetően a járdán kell közlekednie, ha bicikli, akkor főleg az úttesten, ha segédmotoros kerékpár, akkor kizárólag az úttesten.
Szóba került, hogy módosítják a KRESZ-t, és beleírják, mi is a roller, aztán most úgy állunk, hogy mégsem módosítják most – a kérdés mégis eldőlni látszik. Pintér Sándor belügyminiszter ugyanis képviselői kérdésre írásban közölte:
„Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni.”
Ha pedig segédmotoros kerékpár, akkor bár a KRESZ szerint nem gépjármű, így is számos szabály vonatkozik rá:
- jogosítvány kell a vezetéséhez, amit legalább tizennégy éves kortól lehet szerezni
- csak becsatolt motorkerékpár-bukósisakban szabad vezetni
- tilos utast szállítani vele
- kerékpárúton szabad közlekedni vele
- kerékpársávon csak lakott területen kívül közlekedhet (tehát Budapesten például nem)
- buszsávban szabad vele közlekedni, ha azt a kerékpárok számára is engedélyezték
- a megengedett maximális sebessége 40 km/h
- zebra előtt öt méterrel és zebrán tilos vele megállni
A gyalogosok tehát ezentúl jogosan morognak majd a köztük rollerezőkre, az autósok viszont elvileg nem dudálhatják le őket az úttestről – nagy kérdés, mikor megy át ez a gyakorlatba. A belügyminiszteri válaszból azonban kikövetkeztethető, hogy megszaporodhatnak a rendőri ellenőrzések és intézkedések, ugyanis ezt írja Pintér:
„A Rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni.”
Arról nincs hír, készül-e valaki – a minisztérium, a rendőrség, a rollerkölcsönzök, önkormányzatok, bárki – tenni valamit, hogy a közlekedők, legfőképp a rolleresek is értesüljenek róla, hogyan szabad(na) rollerezni.
Ez is érdekelhet: