Arra nem nehéz rájönni, amikor valamilyen járműre van szüksége a cégnek feladatai elvégzéséhez. Azt is egyszerűnek tűnik kitalálni, hogy ehhez mondjuk egy platós teherautó vagy egy dobozos kisáruszállító célszerűbb, de hogy pontosan milyen autótípust és milyen pénzügyi konstrukciót érdemes választani, már nehezebb kérdés. Most az utóbbit járjuk körül.

Találó kifejezés a haszonjármű: a lényege az, hogy minél kevesebb pénzből minél több pénzt termeljen. Bár a reflex – elsősorban a kis- és közepes vállalkozásoknál – még mindig az, hogy ha van rá pénz, a legjobb megvenni a kocsit, az adózási szabályok nem ennek a módnak kedveznek. 2008-tól személyautó beszerzésénél a bérbeadók visszaigényelhetik az áfát, 2012-től a bérbevevő is visszaigényelheti a magán és céges használat arányában, ez pedig az úgynevezett operatív lízinget, vagyis a flottakezelést hozza helyzetbe (hitelnél és saját üzemeltetésnél nincs visszaigénylés, pénzügyi lízingnél csak a beszerzés áfájára).

Míg Nyugat-Európában a céges autóflottáknál hetven–nyolcvan százalék az operatív lízing részaránya, Magyarországon nagyjából húsz százalék, bár folyamatosan nő. Nálunk ugyanis jelentősebb az emocionális kötődés az autókhoz, és él a szemlélet, hogy „az a biztos, ami az enyém”. Sokszor azonban a kényszer legyőzi ezt az elvet, több autó beszerzéséhez már gyakran nincs elég tőke, a kisebb vállalkozások, cégek hitelhez is nehezebben jutnak.

A flottakezelés részben a lízinghez hasonló: a járműveket a flottacég veszi meg, majd bérbe adja, a futamidő végén pedig visszaveszi. Az egyszerű pénzügyi konstrukciónál viszont jóval többet nyújt, a minőséget pedig már a magyar piac is egyre jobban értékeli és igényli. A flottacég ugyanis nem csak a vásárlásnál segít, hanem az összes olyan üzemeltetési feladatot is elvégzi, amit egy saját alkalmazottnak kellene – szervizelés, karbantartás, gumicsere, biztosításkezelés –, és többek között tanácsadással, assistance-szolgáltatással, bérléssel, statisztikai alapú visszajelzésekkel teszi teljes körűvé a szolgáltatást. Ennek előnyei persze már egy kisebb, néhány autóból álló flottánál is megjelennek, de számottevő megtakarítás húsz–harminc járműnél jelentkezik, ez már havi szinten is milliós tétel lehet. A költségek ráadásul évekre előre tervezhetők.

Néhány bekezdés alatt eljutottunk odáig, hogy – az elegendő tőke birtokában – legkedvezőbb és legolcsóbb megoldásnak látszó cégautó-vásárlásnál valójában nem csak kényelmesebb az operatív lízing, de tőkebefektetést sem igényel, és a teljes futamidőt tekintve is olcsóbb. A vásárlás, bérlés és pénzügyi lízing mellett tehát mindenképp érdemes a flottakezelést is számításba vennünk, ha céges autó kell a vállalkozás lendületben tartásához.

Flottakezelés a legjobbak igényei szerint

A 700 ezer gépkocsit bérbe adó francia Arval cégcsoport és magyarországi leányvállalata, az ISO 9001-es minőségbiztosítási és ISO 14001-es környezetvédelmi rendszerrel rendelkező Arval Kft. nem csak ügyfeleiért, hanem az élhető jövőért is mindent megtesz. Tanácsot ad a megfelelő járművek kiválasztásához, megvásárolja majd előre tervezhető költséggel bérbe adja és üzemelteti azokat, ellenőrzi az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő szervizpartnerek szolgáltatásainak színvonalát és szükségességét. Folyamatos visszajelzéseivel segíti ügyfeleit a gazdaságos gépjárműhasználati szokások kialakításában, aktív szén-dioxid-kompenzációs befizető, és világszerte kiemelt környezetvédelmi projektekben vesz részt. (x)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon