Ugyan sokan nem akarnak tudomást venni róla, a kerékpárosokra ugyanúgy vonatkozik a KRESZ, mint a közúti közlekedés egyéb szereplőire.

Sajnos bármennyire is nem szeretnénk tudomást venni róla, amint a kertkapun kívülre toljuk a kerékpárunkat, máris részt veszünk a közúti közlekedésben és be kell tartani annak szabályait. Persze rendszám hiányában a garázdálkodó biciklisták sok mindent „megúszhatnak”, de ez még nem mentesít az összes járműre vonatkozó KRESZ betartása alól.

Elengedhetetlen tartozékok

A hatályos szabályok alapján a fehér (vagy kadmiumsárga) színű első és a piros hátsó lámpának, egy vagy két piros színű fényvisszaverőnek, a csengőnek, és legalább az első keréken sárga küllőprizmának, mind ott kell díszelegnie a drótszamáron, továbbá két egymástól független fékkel is kell rendelkeznie, mert hiányuk szabálysértésnek minősül és húszezer forintig (2012. április 15-től ötvenezer forintig) terjedő helyszíni bírsággal büntetendő.
Szerencsére a visszapillantó tükör, a sárvédő és a prizma csak javasolt tartozék, a fényvisszaverő mellényt pedig csak éjszaka és korlátozott látási viszonyok között kell kötelezően viselni lakott területen kívül.

Nemcsak a gépnek, hanem magának a kerékpárosnak is járművezetésre alkalmas állapotban kell lennie, hiszen az ittas állapot a bicikli vezetőjének józan ítélőképességét is veszélyezteti. Igaz ugyan, hogy sokan azért választják a fröccsözős nyárestéken a kétkerekű közlekedési eszközt, mert így legalább nem veszíthetik el a jogosítványukat, ittas vezetés esetén, pénzbírsággal azonban ők is sújthatók.

Hol és mennyivel?

A kerékpárok fő vonzereje abban rejlik, hogy szinte bárhova eljuthatunk velük, utunknak csakis a KRESZ szabhat határt. A kijelölt kerékpárutak használatára egyértelműen a kerékpárosok jogosultak, viszont ahol járda nincs, ott a gyalogosok a kerékpárúton is szabályosan közlekedhetnek. Aggodalomra adhat okot a „Gyalog- és kerékpárút” megjelölésű közlekedő-felület, hiszen itt a gyalogos, a kerekes szék és a kerékpár egyaránt jelen lehet. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el, a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt felén közlekedhet, ilyenkor tehát jogosan váltjuk ki járókelő-társaink rosszallását, ha a másik oldalra tévedünk.
Egyes esetekben – ha ezt tábla jelzi – a biciklisek jogszerűen hajthatnak az autóbusz sávban is. Ha a buszsávban nincs engedélyezve, akkor a kerékpáros a közvetlen mellette lévő sávban tekerhet, viszont nem egy életbiztosítás, ha jobbról a buszok, balról a száguldozó autók előzik a gyanútlan bicajost. Járdán csak ott szabad közlekedni, ahol az úttest kerékpár közlekedésre abszolút alkalmatlan, a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel, viszont a zebrán átkelve le kell szállni róla és tolva áthaladni. A tapasztalatok szerint járdán 2-3-szor veszélyesebb a kerékpáros közlekedés, mint az úttesten, mivel a gyalogosok mozgása sokkal kevésbé kiszámítható.

Igaz ugyan, hogy egyeseknek a 20 km/h is szélsebes vágtának számít, mégis szükséges korlátozni a maximum sebességet. Kerékpárral lakott területen belül legfeljebb 40 km/órával szabad közlekedni, azon kívül sisakban 50, sisak nélkül 40 km/h a megengedett sebesség, már ha valaki bírja tüdővel.

Ahol minden tilos

Magától értetődő, de mégis fontos kiemelni, hogy autópályán tilos kerékpározni, valamint a „Behajtani tilos” táblával jelzett utcákban is, kivéve persze, ha a bicikliseket egy külön tábla erre feljogosítja. De mi a helyzet az egyirányú utcákkal? A közhiedelemmel ellentétben, még akkor sem lehet egyirányú utcában a forgalommal szemben kerekezni, „ha elférünk az autó mellett”. Csak akkor szabad így behajtani, ha azt a kiegészítő tábla megengedi, mivel a keresztutcákból közlekedők nem számítanak a másik irányból száguldó kerékpárosra és az út lerövidítésének könnyen szomorú vége lehet.

Lesújt a törvény ökle

Tavaly áprilisban a rendőrség nagy erőkkel vonult ki a közutakra és grandiózus kerékpáros ellenőrző akciót végzett a balesetek megelőzése érdekében. Hetente több száz személyt igazoltattak és több millió forint összegű bírságot szabtak ki, aki pedig nem fogadta el a helyszíni bírságot, annak az ügye feljelentéssel végződött, de a legtöbb esetben a szabálysértés figyelmeztetéssel zárult. A leggyakoribb probléma a kerékpár kötelező tartozékainak hiánya, a kivilágítási szabályok, illetve az irányjelzési szabályok megsértése volt, de sok ittas kerékpározó is fennakadt az ellenőrzések során. Jász-Nagykun-Szolnok megyében pedig körözött személyeket is elfogtak a három hetes biciklis razzia során.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Több százezer horgászfelszerelés is lehet a magyarországi vizekben

További cikkeink a témában