Szeretjük az órákat, mert segítségükkel mindig pontosak lehetünk, de nem csak az időt mutatják, hanem viselőjük ízlését és céljait is. Tekints be velünk az órák szimbolikus világába!

Egy kínai órát kétezer forintért vehetsz meg, egy Patek Philippe-et legalább négymillióért. Mindkettő mutatja az időt, tehát funkciójának megfelel. Melyiket választanád inkább? Bár látatlanban válaszolok helyetted, azt gyanítom, hogy a másodikat. De gondolkoztál már azon, miért? Az rendben van, hogy szebb, igényesebb kidolgozású, van azonban még pár szempont.

A XXI. század eleje a megjelenés koraként mutatja be magát. Számít, hogy mi van rajtunk, és meg is ítélnek ezáltal. Az vagy, amit viselsz – jön a közhelyes megjegyzés –, de tetszik vagy sem, el kell fogadnunk, hogy ez így van.

Patek Philippe 5100R karóra; 13 319 800,- (Forrás: Chrono24.hu)

Az óra ilyen szempontból nézve a férfiak egyéniségét, boldogulási készségét és innovatív gondolkodását fejezi ki, mivel a ruházat kötöttségei erre nem adnak lehetőséget. Elvégre bizonyos pozíciókban nem megengedett a rövidnadrág és a teniszpóló, hacsak nem egy céges családi napról beszélünk. Ebből is következik, hogy az óraválasztás korhoz és státuszhoz köthető. Amellett, hogy az időt mutatja, azt is elmondja, ki vagy és hová tartasz.

Az érett férfiak már beleszoktak abba, hogy az óra nélkülözhetetlen a jó megjelenéshez, a fiatalabbak pedig illeszkednek ahhoz, ami elvárás. Mert lássuk be, elvárás azt mutatni, hogy egy férfi hova szeretne eljutni öt, tíz vagy tizenöt év múlva. Ennek egyik eszköze, ha a megjelenése igazodik ahhoz az életstílushoz, ahova tartozni szeretne, vagy már tartozik. És ebben az órának is nagy szerepe van. Mert kit venne fel a hr-es egy felelősségteli, vezetői pozícióba? Akinek kínai órája van vagy akinek – ha nem is Patek Philippe-je – egy Tissot-ja? Egyértelmű, hogy egy Tissot jobban kifejezi azt az életstílust, amit egy vezetőtől elvárunk.

Tissot karóra (T059.507.16.015.00); 174 800,- (Forrás: Borkutime.hu)

Persze nem lehet azt mondani, ez a világon mindenhol így működik. Európában és Észak-Amerikában a már említett nézet terjedt el, ezt az is mutatja, átlagosan hány órával rendelkeznek a férfiak. Olaszországban – ahol nagyon is számít a megjelenés – átlagosan nyolc órájuk van, ezzel szemben a sokkal lazábbnak tűnő Ausztráliában kettő. Persze a trendek előbb vagy utóbb mindenhova begyűrűznek, így várhatóan egyre több helyen jelenik majd meg az olasz átlag is. (Arra nem találtam adatot, a magyarok mennyire gyűjtik az órákat.)

Milyen jelentést hordoz a márka?

A kézzel készített, egyedi vagy limitált számú, nemesfémekkel vagy ékkövekkel díszített darabok jelentése a luxus, az egyediség, az innováció, a stílusosság és a műértés. És ezek már valóban művészi tárgyak, amit áruk is nagyon jól példáz. Forintban mérve milliós összegektől egészen a csillagos égig törnek, ezzel is mutatva, hogy aki ezeket az órákat megveszi, érti és érzi a manufaktúrák üzenetét. A legendás készítőknek pedig legendás darabjaik is vannak, amelyeket érdemes ismerni.

Szépen lefelé haladva ezektől a márkáktól, eljutunk a már megfizethetőnek mondható, de még így is több százezer forintos csodákig, amelyek még mindig ugyanazzal a jellemzőkkel ruházzák fel a férfit, aki hordja őket, mint a műkincsek. Vagyis egyediséget, innovációt, stílusosságot sugároz. Azt, hogy luxusterméknek tartjuk őket, a magyar viszonyok magyarázzák.

Longines karóra (L3.661.4.56.2); 632 800.- (Forrás: Royalora.hu)

A következő lépcsőfokon már a tömegtermelés darabjai vannak, még mindig a magas árkategóriában, jelentésük viszont itt vagy ott csorbulhat attól függően, kik is veszik meg. A társadalom különböző szubkultúrái olyan jelentéssel ruházhatják fel ezeket a termékeket, amit egy másik réteg nem tart magáénak, így el is utasítja magát a terméket. Erre pedig mindenképpen oda kell figyelni, ha órát vásárolunk.

A Rolex például az egyik legértékesebb darab volt a kilencvenes évek elején Amerikában, aztán részben a média, részben bizonyos szubkultúrák (fekete gengszterbandák) hatására a felsőbb rétegek teljesen eltávolodtak tőle. Hamisítványok jelentek meg, ami a márkának sem tett jót. Tény, hogy a Rolex kilábalt ebből a korszakból, de ha ma azt mondom, hogy „Van egy Rolexem!”, az első kérdés, hogy „És tényleg igazi? Biztos vagy benne?”

Érdemes az antik (vintage) órákról is beszélni. Itthon kicsi ennek a piaca, de külföldön nagyon is virágzó. Akik ismerik a régi nagy órákat, keresik és kutatják a még ép vagy renoválható darabokat. Ezzel adóznak a múlt nagyszerű, már kinccsé vált eszközei előtt. És nem csak a vitrinben, hanem a csuklójukon is tartják őket, ezzel is erősítve saját imidzsüket.

Bell & Ross WW1 Argentinum karóra – Vintage az 1920-as évekből; 962 289.-
(Forrás: Chrono24.hu)

Egy jó óra olyan értéket képvisel, ami a férfi egyéniségét is emeli, örök darab. Épp ezért nagyon fontos, hogy a hozzád leginkább illő, kifejező darabokba fektess be!

Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez
A rovat többi cikkéhez
A legendás gyártók ikonikus óráihoz

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Török idegsebész a nap csaja

A gasztronómia nagyágyúi mondják el, hogy küzdik le a másnaposságot

Egy lány Dortmundból

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés