Sokáig úgy gondolták, hogy a ruhabérlés jó válasz lehet a divat fenntarthatósági válságára. Hát nem.
Az Environmental Research Letters finn tudományos folyóiratban publikáltak egy kutatást: a ruhák birtoklásának és ártalmatlanításának öt különböző módját vizsgálták, beleértve a bérbeadást, a viszonteladást és az újrahasznosítást. Megállapításuk szerint
mind közül a ruhabérlés a legrosszabb választás: annak van a legnagyobb hatása a klímára.
A ruhabérlés esetében az ide-oda szállítás és a tisztíttatás is terheli a környezetet, pedig már külön ágazattá nőtte ki magát, Gwyneth Paltrow vagy Ralph Lauren is beszálltak a bizniszbe. A GlobalData becslése szerint 2029-re az ágazat értéke 2,3 milliárd font (975 milliárd forint) lehet. A Világgazdasági Fórum viszont idén arra figyelmeztetett, hogy az ágazat a globális károsanyag-kibocsátás öt százalékáért felel.
Hogy bonyolultabb legyen a helyzet, a ruhabérlés esetenként mégis jó megoldás lehet. Egy, a témával foglalkozó szakértő, Dana Thomas szerint például jelentős események vagy esküvők esetében hasznos megoldás a vásárlás helyett. Az új tanulmány szerint ha a bérbeadó cégek úgy változtatnák meg a logisztikájukat, hogy az környezetbarátabbá váljon, a bérbeadás környezetvédelmi szempontból egy szintre kerülne a viszonteladással.
A tanulmány azt is megállapította, hogy a divatfogyasztás legfenntarthatóbb módja az, ha kevesebb darabot vásárolunk, és azokat a lehető leghosszabb ideig hordjuk.
Ezt mi is megmondtuk volna, de jó, hogy most már tudományosan is kimondták.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: MTI)