Sokáig úgy gondolták, hogy a ruhabérlés jó válasz lehet a divat fenntarthatósági válságára. Hát nem.

Az Environmental Research Letters finn tudományos folyóiratban publikáltak egy kutatást: a ruhák birtoklásának és ártalmatlanításának öt különböző módját vizsgálták, beleértve a bérbeadást, a viszonteladást és az újrahasznosítást. Megállapításuk szerint

mind közül a ruhabérlés a legrosszabb választás: annak van a legnagyobb hatása a klímára.

A ruhabérlés esetében az ide-oda szállítás és a tisztíttatás is terheli a környezetet, pedig már külön ágazattá nőtte ki magát, Gwyneth Paltrow vagy Ralph Lauren is beszálltak a bizniszbe. A GlobalData becslése szerint 2029-re az ágazat értéke 2,3 milliárd font (975 milliárd forint) lehet. A Világgazdasági Fórum viszont idén arra figyelmeztetett, hogy az ágazat a globális károsanyag-kibocsátás öt százalékáért felel.

Hogy bonyolultabb legyen a helyzet, a ruhabérlés esetenként mégis jó megoldás lehet. Egy, a témával foglalkozó szakértő, Dana Thomas szerint például jelentős események vagy esküvők esetében hasznos megoldás a vásárlás helyett. Az új tanulmány szerint ha a bérbeadó cégek úgy változtatnák meg a logisztikájukat, hogy az környezetbarátabbá váljon, a bérbeadás környezetvédelmi szempontból egy szintre kerülne a viszonteladással.

A tanulmány azt is megállapította, hogy a divatfogyasztás legfenntarthatóbb módja az, ha kevesebb darabot vásárolunk, és azokat a lehető leghosszabb ideig hordjuk.

Ezt mi is megmondtuk volna, de jó, hogy most már tudományosan is kimondták.

Ez is érdekelhet:

Folyatjuk a vizet, mintha nem lenne holnap

A magyarok nem nagyon takarékoskodnak a vízzel, ha mégis, akkor inkább anyagi okból.

(Forrás: MTI)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Vanessa választhat, hogy dalt vagy forgatókönyvet írjunk neki

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés