Hónapok óta promózták az új Explorer II-t, végül ezt sikerült kiadni. Meddig feszülhet még a Rolex-buborék?
A Rolex a világ legismertebb óramárkája. A gyártó a története során rengeteget tett azért, hogy elérje ezt a státuszt, elképesztő darabokat dobtak piacra, az óráikat elképesztő emberek hordták, mindeközben rendszeresen innováltak, képesek voltak modellről modellre megújulni. A Rolex az elmúlt szűk száz évben szimbólummá vált, a jólét, a siker és az elismertség szimbólumává.
Az elmúlt tíz évben a Rolex körül minden eddiginél nagyobb hype alakult ki, ez nagyban annak köszönhető, hogy az órás közösség kilépett a niche rétegből és elkezdett hatalmasra duzzadni.
A 2010-es évek elején az emberek még csak az órás fórumokon tudták egymással megvitatni hobbijukat. A WatchUSeek nevű blogon egymásra találtak azok az órabolondok, akik képesek voltak heteken át tartó bejegyzésfolyamokban vitázni Univers Genève Polerouter referenciaszámokról és számlapvariánsokról. De voltak specifikus blogok is, mint az Omega vagy a Rolex fórum, ahol hasonló diskurzusok mentek.
Ez a kicsi, de lelkes réteg mára akkorára nőtt, hogy kiterjedt órás tartalomgyár épült fel számukra az interneten. 2021-ben már nemcsak pár ezer tagos fórumok léteznek, hanem magazinok, híroldalak, youtuberek és podcasterek is, akiknek a tartalmait milliók fogyasztják nap mint nap.
Az órások száma megnőtt az elmúlt 10 évben, soha nem voltak annyian mint manapság, vagy legalábbis ekkora terük és választékuk tartalom terén egészen biztosan nem volt.
Az újonnan érkező tömeg elkezdett érdeklődni a márkák iránt, sokan pedig gyorsan a Rolex felé fordultak.
Paul Newman
Többen úgy vélik, hogy a Rolex-hype akkor gyorsult fel igazán, amikor Paul Newman Rolex Daytonája rekordösszegért kelt el a Phillips aukciósház New York-i árverésén.
Newman másik, szintén elárverezett Daytonájáról itt írtunk korábban:
A hype miatt a Rolex órák iránti kereslet brutálisan megnőtt, a felhajtás (ami persze nem csak a Newman-aukciónak köszönhető) pedig olyan folyamatokat indított be, aminek a végén sok órás kiábrándult a brandből.
Listaár, second hand, őrület
A jelenlegi helyzet szerint annak, aki népszerű Rolex-modellt szeretne vásárolni, legalább hónapokat kell várnia. És ez csak a belépő szintű órákra vonatkozik.
Az igazán "hot modellekért" várólistára kell kerülni.
A várólisták létezését a Rolex soha nem erősítette meg, többen úgy gondolják, hogy nem is léteznek várólisták, hanem a Rolex egész egyszerűen nem gyárt annyi órát, mint amennyien Rolexet szeretnének venni. Ezt az elméletet némileg igazolja, hogy a koronavírus-járvány miatt az órák gyártása tavaly huzamosabb ideig leállt, a másodlagos piacon az árakat ez még inkább felsrófolta. Az már persze nehezen ellenőrizhető, hogy tényleg a készlethiány nyomta fel az árakat, vagy csak a hír, miszerint készlethiány várható.
Akárhogy is, a gyakorlat azt mutatja, hogy valójában tényleg léteznek listák, vagy legalábbis van valamiféle szelekció vásárlók között.
Bonyolítja a történetet, hogy elvileg vannak úgynevezett prémium listák is, amikre úgy lehet rákerülni, hogy már vettünk az adott kereskedéstől más alapmodelleket vagy esetleg egyéb ékszert.
Röviden összefoglalva: lényegében akármilyen gazdag lehetsz, listaáron kereskedésből nem fogsz tudni csúcsmodellt venni egyik napról a másikra.
300 százalékos haszon
Nézzük a gyakorlatban, hogyan működik a second hand piac. Az egyik legnépszerűbb és legdrágább Rolex modell a másodlagos piacon a fehér számlapos, kerámia lünettás „Panda” Rolex Cosmpgraph Daytona. Ez az óra listaáron 13 100 euróba, vagyis közel 4,7 millió forintba kerül.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ezek az órák a világ legnagyobb online órapiacán, a Chrono24-en 30 ezer és 38 ezer euró közötti áron mozognak.
Ez kis híján 300 százalékos haszonkulcsot jelent annak, aki listaáron hozzá tud jutni ezekhez az órákhoz és tovább is adja őket. A háromszoros haszon brutálisan nagy, ennyi pénzt talán csak az állami szinten működő korrupció, a kábítószerkereskedelem és a prostitúció képes csinálni. Az említett óra egyébként egy évvel ezelőtt 22 ezer euró környékén mozgott, 2018 áprilisában pedig még csak 18 ezerért árulták. A Chrono24 statisztikája szerint a legmeredekebben az elmúlt hónapokban drágult a fehér Daytona, nem véletlenül.
A Panda ára azért ugrott meg meredeken, mert azt pletykálták, hogy április elején a Rolex abbahagyja az 116500LN szériaszámú Cosmograph gyártását, ez pedig rendszerint az egekbe szokta repíteni a másodlagos piac számait.
A Rolex hivatalos bejelentéseire nem érdemes legyinteni, még akkor sem, ha lényegében soha nem mutatnak be semmi újat.
Discontinued
A Rolex rajongók minden évben úgy várják az új órák megjelenését, mint a karácsonyt, pedig a gyártó lényegében csak nagyon-nagyon ritkán mutat be új modellt. Persze a luxusórák piaca nem úgy működik mint például az okostelefonok piaca, nem lehet minden évben valami korszakalkotót kiadni, de azért sok brand képes rá, hogy meglepőt, vagy legalább érdekeset húzzon.
A Rolex nem tartozik ezen gyártók közzé, de nem azért, mert gonoszak, hanem mert az ő stratégiájuk sokkal nagyobb távlatokban működik.
A Rolex általában abbahagyja bizonyos modellek gyártását, hogy aztán évek múlva kis újításokkal visszahozza azokat. Ez a stratégia remekül működik, viszonylag kevés energiabefektetéssel jól tartják fenn maguk körül a hype-ot, viszont épp ez a stratégia a virágzó second hand piac melegágya.
Ezt az egész folyamatot hívják órás berkekben Rolex-buboréknak, ami egyre csak fújódik és nem úgy tűnik, hogy a közeljövőben ki fog durranni.
50. évforduló
A Rolex áprilisi 7-i eseménye kapcsán többen azt sejtették, hogy megújítják a Rolex Explorer II termékvonalat, mivel az említett modell megjelenésének idén van az ötvenedik évfordulója.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Rolex rendes esetben az efféle eseményeken azt jelenti be, hogy ezentúl más típusú fémszíjjal fognak árulni bizonyos modelleket. Most is volt egyébként hasonló bejelentésük: a GMT Master II-ket ezentúl nemcsak jubilee hanem oyster szíjon is meg lehet majd vásárolni a kereskedésekben. Már ha bárki megvehetné őket.
Bár senki nem várt sokat a gyártótól, de az évforduló miatt elindultak a spekulációk, hogy valamit kezdeni fognak az Explorer II-vel, ha már a Submariner 50. évfordulóján kiadták a zöld lünettás „Kermitet” (ami egyébként Kermitről, vagyis Breki békáról, a Muppet Show egyik karakteréről kapta a nevét).
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Rolex április 7-én végül bemutatta az új Explorer II-t, ami lényegében pontosan úgy néz ki, mint a már eddig is piacon lévő modell.
Az új modell megkapta az új GMT-szerkezetet és a tokfülek keskenyebbek lettek. A fekete verziónál annyi a változás, hogy a mutatók azon már nem feketék, hanem fémszínűek. Íme, a két új Explorer egymás mellett.
A rajongók, akik új modellekre számítottak, ismét csalódtak, pedig nagyok voltak az elvárások. Sokan arra számítottak, hogy a Rolex majd kerámia lünettával látja el az új Explorereket és hogy jön az Explorer 1-ből egy fehér számlapos verzió. Végül sajnos egyik sem valósult meg, jött viszont egy arany-acél Explorer I-es, ami azért verte ki a biztosítékot, mert az Explorer termékvonal lényege, hogy strapabíró és kemény legyen, az aranyról pedig ez nem annyira mondható el. De ezenkívül jött más bejelentés is az Explorer I kapcsán:
Tegnap a Rolex azt is bejelentette, hogy nem gyártják tovább a 39 milliméteres tokátmérőjű Explorer I-et, aminek hatására a belépő kategóriájú modellek ára elkezdett lassan, de biztosan emelkedni.
Aki kíváncsi rá, hogy a Rolex még milyen órákat mutatott be tegnap, az itt meg tudja nézni az összes új modellt. Bocsánat, pontosabban
„új modellt”.