A 40 évig elhagyatottan álló „amputált híd” az elvesztegetett lehetőségek szimbóluma volt, nemrég viszont Thaiföld első, folyó felett átívelő közparkja lett belőle.

Negyven évig elhagyatottan állt Bangkokban egy annak idején félbeszakadt beruházás, egy híd a Chao Phraya folyó felett. 1984-ben úgy tűnt, Thaiföldön épül majd Délkelet-Ázsia első légi vasútvonala, ám a tervezett Lavalin Skytrain – amely a már akkor is meglévő Phrapokklao híd két pályája között futott volna 8,5 méter szélesen és 280 méter hosszan – szerkezetkész állapotában félbemaradt a politikai huzavonák miatt. Az egykori szégyenfoltból viszont most a város egyik új látványossága lett: Thaiföld első parkosított hídja, a Chao Phraya Sky Park (CPSP).

Ilyen volt évtizedekig

A CPSP Bangkok legfontosabb történelmi részén fekszik, viszont a helyzetéből adódóan körpanorámát kínál, azaz a történelmi városmagra ugyanúgy rálátni onnan, mint a modern skyline-ra.

Egyszerre jó példa az elhanyagolt infrastruktúra helyrehozására, zöld közösségi tér, új turistalátványosság és találkozási pont.

Mivel a híd mindkét végén park van, létfontosságú sétáló zóna lett a műfajban nem éppen jeleskedő 5,6 milliós metropoliszban, amelynek népsűrűsége 5300 fő/km². A terület 40 évig a beteljesületlen álmokat és az elvesztegetett lehetőségeket szimbolizálta: a helyiek csak Saphan Duannak, azaz „amputált hídnak” nevezték.

Két parkot köt össze a CPSP
Gyalogos- és lelátó rész, zaj- és szennyezésszűrő is van az új hídon

Mindez remekül hangzik, ehhez képest az átalakítás ötlete szinte véletlenszerűen merült fel. A Bangkok belvárosát újragondoló Bangkok250 projekten számos intézmény és civil dolgozott, majd a meetingek egyikén egy hivatalnok a homlokára csapott:

„Tényleg, miért nem használjuk végre ezt az elhagyott hidat, hogy a gyerekeink a folyó felett sétálhassanak el az iskolába?”

Beindult az ötletelés, majd építészek és tájépítészek jöttek (a vezető tervezőket lásd lent), akik úgy döntöttek, hogy az újjászülető híd ne versenyezzen a szomszédos Memorial Híddal (Saphan Phut), hanem inkább egészítse ki azt. Az utóbbi az egyik legfontosabb nemzeti műemlék, az első autós híd a Chao Phraya folyón, Bangkok alapítója, I. Rama király tiszteletére.

A CPSP mögött a Memorial Bridge, két oldalt a napfelkelte és a naplemente szemlélésére kialakított hely
...és megindult a gyalogosforgalom

Eddig a Memorial Hídon tolongtak a turisták a sűrű forgalom mellett, mostantól viszont, a CPSP-től fotózva maga a Memorial Híd kerülhet rá a képekre, háttérben olyan ikonikus látnivalókkal, mint a Hajnal temploma (Wat Arun), a Fekvő Buddha temploma (Wat Pho) és a Wichai Prasit erőd. A másik irányban pedig a modern Bangkok üvegtornyai állnak.

De nem csak a várost lehet szemlélni: a tervezők két, egymásba fonódó utat rajzoltak a hídra, hogy minél hosszabban lehessen sétálni rajta, és növeljék a térérzetet. Jut hely a bicikliseknek és a kocogóknak is.

Felülnézetből a 280 méteres híd egy viszonylag rövid egyenes – gyalogosként viszont nem látszik egyik végpont sem: a tervezők, hogy kiterjesszék a park élményét, mindkét hídfőhöz kilátó lépcsőket emeltek. Középen a sétány felfut egy ívelt dombtetőre, ami mellett alacsony lépcsőfokokból ülőhelyeket alakítottak ki a különleges rendezvények számára.

Gondoltak a hozzáférhetőségre is: a parkba lifteket, síneket, kerekesszékes rámpákat és egyéb univerzális tervezési elemeket építettek be. A hely- és időbeli korlátok miatt a tervezők az összes hídpark-szerkezetet előregyártott GRC blokkokból álló moduláris rendszerrel építették meg, amivel spóroltak is.

Külön szempont volt a szél elleni védekezés, ezért az ültetési tervben a szélnek és a napfénynek jól ellenálló, kevés talajt és ápolást igénylő növényzettel számoltak.

Az ágak és a lombkoronák így nem terjeszkednek túlságosan, ami fontos a párhuzamosan futó autós híd biztonsága szempontjából. Másfelől a vegetáció színe évszakról évszakra változik, így a terület mindig más és más arcát mutatja.

A Chao Phraya Sky Park nemcsak jó példa egy fontos városi elem gyakorlatias és szimbolikus átalakítására, de meghatározó tapasztalat is a várostervezők, tájépítészek, építészek és mérnökök együttműködésében. A zöldfelület, a városi hősziget-hatás csökkentése szintén kiemelendő a trópusi környezetben.

Chao Phraya Sky Park
Közpark a folyó felett, 3800 m²
Megrendelő: Bangkok Metropolitan Administration (BMA)
Építészet: Chakdao Navacharoen
Tájépítészet: Kotchakorn Voraakhom
Átadás: 2020. június 10.

(Forrás, fotók: Landprocess)

Ez is érdekelhet:

Kanadában már majdnem stratégia a taktikai urbanizmus

Kis lépésekkel tesz a város egészének fejlődéséért a taktikai urbanizmus. A művelet itthon is terjed már, de Montrealban egy mindjárt háromévesre tervezett TU-val találkoztunk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Ahol a csúcsminőségű bútor életszemléletté nemesül
Hirdetés