Kis lépésekkel tesz a város egészének fejlődéséért a taktikai urbanizmus. A művelet itthon is terjed már, de Montrealban egy mindjárt háromévesre tervezett TU-val találkoztunk.
Számtalan olyan képet látunk a neten, ahol adott úton x éve még autók parkoltak, alig volt zöld meg szabad hely a gyalogosoknak, most viszont az utóbbiak győztek az előbbiek rovására: boldog, kisimult arcú emberek kávéznak, gyermekek sétálnak szülők kezébe kapaszkodva, burjánzik minden, és még a nap is kisütött. Ezek a képek a pár éve divatba jött irányzat, a taktikai urbanizmus (TU) jegyében készültek.
A TU gyorsan, könnyen, és sok érdekelt fél bevonásával megvalósított kísérlet magában a városban, sokszor csak átmeneti, mégis a hosszabb távú változás igénye mozgatja. Egy kisebb terület laborként működik a városban.
Logikusan két kimenetel lehetséges: működik a kísérlet, vagy nem. Ha nem, akkor nincs túl nagy veszítenivaló, az ideiglenes installáció hipp-hopp elbontható, a tanulságok levonhatóak, így ez is befolyásolhatja a városfejlesztést; ha viszont működik, az akár példát is jelenthet a város (sőt más városok) további fejlesztéseihez. Egy ilyen TU-ra remek és friss példa a közeli Montreal latin negyedében megvalósult fejlesztés.
Ám az Agora Maximus – a LAAB Collective és a Signature design communication közös fejlesztése – már a TU határait feszegeti, amennyiben rendkívül tartós, integrált, sűrűn beültetett modulokból áll, és a tervezők szándéka szerint azonnal a negyed új névjegyévé válik.
Az ambiciózus cél érdekében egy erőteljes, élénk átmeneti utcaképet terveztek, ami erősíti a negyed – a város francia intézményeinek alapító helyszíne – történelmi szerepét. Ezenkívül játékosságot és életörömet csempész a híres Saint-Denis utcába.
Egy olyan befogadó városi forma jött létre, ahonnan a nyári fesztiválok idejére gyalogosbaráttá alakított utca forgatagát élvezhetik a helyiek, mini teraszokról és kilátókról. A tér, ahogyan a neve is, a latin kultúra két klasszikusát, az Agorát és a Circus Maximust idézi; lényegében egy lineáris színpaddá alakítja át az utcát, modern, rugalmasan áthelyezhető, pixelszerű ülőkék és tárolók segítségével.
A montreali installáció többlépcsős kísérlet: idén nyáron leginkább a St. Sulpice könyvtár előtt jelent meg, de jövőre és 2024-ben végighúzódik majd a hosszú St. Denis utcán.
A pixelmodulok a Quartier Latin kulturális intézményeinek fő lépcsőházaira utalnak, befogadnak sok zöldet, maguk is a fesztiválok részévé válnak, de pihenőhellyé is a megfáradt nézelődőknek. Átgondolták a színkódokat is: a szürke illik az épített környezethez, a fehér a modernitást képviseli, a narancs kikacsintás az útburkolati jelek vizuális kódjára.
Az egyes platformokat pixelmintákból álló street art grafikák kötik össze az utca teljes hosszában, de nemcsak ez szórakoztatja a gyalogosokat, hanem a nagyobb üzletek kirakatainak vizuális-grafikus díszítése is. A pixelek acélból és fából készültek, öt különböző magasságban, úgy, hogy a következő két szezonban is használhatóak maradjanak – de akár teljesen más variációban, mint a galéria ábrái mutatják.
Michel Lauzon építész 2020-ban alapította meg a LAAB-ot a stratégiai tervezés szellemében, azaz a stratégiai tanácsadást és a dizájngondolkodást keresztezve. Ügyfélorientált, személyre szabott tervezést kínálnak elsősorban merész elképzeléseket megvalósítani akaró megrendelőkkel – fejlesztőkkel, márkákkal, bérlőkkel. Az Agora Maximus másik tervezőcsapata, a Signature design communication már 25 éves, elsősorban vizuális identitás és utcabútorok tervezésével foglalkozik, és fő célja élettel teli terek tervezése.
Taktikai urbanizmus itthon
Ha mélyebben is érdekel a TU, két nap múlva Budapesten, a KÉK közösségi irodájában (Bartók Béla út 10–12.) hallhatsz róla egy előadást. Október 21-én, 19 órától a milánói köztérfejlesztési program (Piazze Aperte, azaz Nyitott Terek) részleteit mutatják be, olyan altémakörökkel, mint köztér, innovació, klímaadaptáció és közösségi részvétel.
Az előadást Demetrio Scopelliti és Stefano Ragazzo, a Piazze Aperte programot a milánói önkormányzat számára kidolgozó Agenzia Mobilità Ambiente Territorio szakértői tartják.
(Fotók: Raphael Thibodeau)
Ez is érdekelhet: