Mintha egy új kerület épülne a városban, olyan lesz a szingapúri reptér új terminálja: szervesen kapcsolódik a városhoz, akár alterminálokra bontható, és felkészül az alternatív üzemanyaggal működő repülőkre is.
Szingapúr reptere amúgy sem érdektelen, amennyiben ott található a világ legmagasabb beltéri vízesése, a Safdie Architects által tervezett épületben; most azonban két másik építésziroda az épülő 5. terminál esetében megragadta a lehetőséget, és teljesen újragondolta, milyen is a viszonyunk a repterekhez. Ugyan a Kohn Pedersen Fox (KPF) és a Heatherwick Studio első látványterveiből ez annyira nem nyilvánvaló, mindenesetre
a cél a város kiterjesztése, miután eddig egy elszigetelt, a városhoz nem csatlakozó, kizárólag az utazás lebonyolítására szolgáló létesítményként gondoltunk a repterekre.
Az új terminál emberléptékű „mikro-falvak” kollekciója lesz, buja növényvilággal, és évi plusz 50 millió utas navigálását lehetővé tevő innovatív szervezéssel.
De a legfontosabb, hogy jól kapcsolódik majd Szingapúr többi részéhez, például egy külön földi közlekedési központtal a vasút, busz és más járművek számára.
A két iroda a „repülőtér mint város” néven emlegeti az új tipológiát, elvégre az elképzelésük szerint az 5-ös terminál olyan lesz, mint egy új kerület Szingapúrban, ahol folytatólagos a városi tájkép és lépték.
Ezen kívül a T5 szükség esetén működhet kisebb alterminálokra bontva – okulva a Covid-19 tapasztalataiból. Olyan terei lesznek, amelyeket vészhelyzetek esetén át lehet majd alakítani.
Azt meg már talán mondanunk sem kell, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében napelemeket, intelligens épületirányítási rendszereket és hőenergia-tárolással kombinált távhűtést alkalmaznak majd. Sőt, a T5 kompatibilis lesz az alternatív/fenntartható üzemanyagot használó repülőgépek számára is.
(Forrás: Designboom, látványtervek: KPF)
Ez is érdekelhet: