A cél a környezet fokozottabb védelme.
Az Európai Bizottság szerint a szerdán közzétett javaslatok megerősítenék a fogyasztók védelmét a hiteltelen vagy hamis környezetvédelmi állításokkal szemben. Betiltanák a „zöldre mosást”, azaz
olyan marketing- vagy pr-stratégia alkalmazását, amellyel egy vállalkozás környezetbarátként, a környezetvédelemért felelősséget vállalóként tünteti fel magát, miközben ez nem mutatkozik meg működésében,
vagy a termékére, szolgáltatására vonatkozó, ilyesfajta állítások nem igazolhatók.
A bizottság javasolja a fogyasztói jogokról szóló irányelv módosítását:
a kereskedők kötelesek lennének tájékoztatni a fogyasztókat a termékek tartósságáról és javíthatóságáról.
Módosítanák a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvet is:
a termékjellemzők listája kibővülne a környezeti vagy társadalmi hatásokkal, valamint a tartóssággal és a javíthatósággal.
A tiltott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistája továbbá magába foglalná a termék élettartamát korlátozó tulajdonságok közlésének elmulasztását, valamint a termék környezetbarát voltára vonatkozó általános és félreérthető állításokat.
A bizottság javaslatait az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács és az Európai Parlament vitatja meg, ha elfogadják, akkor – miután a tagállamok átültetik a nemzeti jogrendjükbe – a fogyasztók jogsértések esetén jogorvoslatra lesznek jogosultak.
(Forrás: MTI)
Ez is érdekelhet: