Érdekességek a jelentős drágulást hozó, elfogadott budapesti taxisrendelettel kapcsolatban.
Még barcelonai taxikat akartak Budapestre (aztán rendőrautó-festésűt, végül New York-i sárga lett), amikor a párhuzamokat kerestem a megélhetésükért aggódó taxisok és az utasokért aggódó főváros között. Várható módon nem született mindenki részéről jónak tartott terv, mindenesetre tény, hogy szeptembertől jelentősen drágul az immár fix árszabású szolgáltatás (450 forint lesz az alapdíj, 280 a kilométer- és 70 a percdíj), az engedélyek megújításának ütemében 2014. augusztus 31-éig egységes megjelenésűek lesznek a taxik, amelyeknek legkésőbb 2015 júliusától meghatározott tengelytávúnak és csomagtartójúnak, valamint nyáron légkondisnak, télen téli gumisnak kell lenniük, az autókban tilos lesz a dohányzás és kötelező a bankkártya-terminál.
Tulajdonképpen ennyi a lényeg, ez érinti az állampolgárokat – meg az, hogy szigorúbb ellenőrzési rendszert ígérnek –, nem elvárás, hogy mindenki a Fővárosi Önkormányzat oldalán kattintgassa végig az előterjesztést és bő tucatnyi mellékletét. Pedig felfedezhetők érdekességek bennük.
Képzelt taxi mint referencia
Az első, hogy mellnek rövidítik a mellékleteket (egy esetet kivéve a rövidítést jelző pont nélkül), elég bizarr a főváros hivatalos oldalán a „3 sz mell prezentáció” kifejezést olvasni. Ennél lényegesebb furcsaság a Vitézy Dávid Budapesti Közlekedési Központ-vezető prezentációjában és a nemzetközi arculati példáknál is Prága új taxijaként szereplő jármű. Az ugyanis annyira Prága új taxija, amennyire vízhajtású brutál-Merci az USA új rendőrautója. Mert mindkettő egy tervpályázat egyik műve, amiről az arculati mellékletnél szó sem esik, tehát az alapján egyértelmű, hogy létező és működő jármű, Vitézy pdf-jében pedig megemlíti ugyan a pályázatot, csak arról nem tesz említést, hogy nem követi majd gyártás a győztes tervet.
Érdekes még, hogy egy oldallal később azt írja, hogy „a nyugati példák alapján teljesen egységes, speciális, elektromos egyentípus bevezetése is felmerült, de ez sok évbe telik és a szolgáltatás változásra szorul”, mivel a felsorolt példák között a prágai koncepción kívül egyedül a – szintén terv fázisú – milánói taxik egyentípusúak és elektromosak. Csak remélni tudjuk, nem sok munkaórát töltöttek azzal, hogy megvitassák, bevezethető lenne-e nálunk a máshol sem létező rendszer.
Az autócsere ingyen van
Egy valamirevaló cég vagy intézmény nagy horderejű döntését hatásvizsgálat előzi meg. A Fővárosi Önkormányzat vitathatatlanul jelentős intézmény, ahogy a taxirendelet is egyértelműen jelentős változást hoz – készült is hatásvizsgálat. Elsőre talán ijesztő méretű adathalmaznak gondolnánk egy olyan hatásvizsgálatot, amely hatezer vállalkozót, több millió potenciális és több százezer valódi ügyfelet érint, gazdasági, társadalmi, környezeti hatásai vannak, adatokat és háttérinformációkat sorol, de tévednénk: a hatásvizsgálati lap esetünkben kényelmes sortávval másfél oldal.
Mondjuk nem is szükséges túlbeszélni a dolgot, ha az autójuk átfestésére vagy átfóliázására, jelentős részüknél pedig az autójuk lecserélésére kötelezett taxisok költségeiről annyit írnak, hogy "A vállalkozások pénzügyi terhei csökkennek, a gazdaságossági szint alatti szabad árképzés megszűnésével likviditásukra pozitív hatással van a rendeletben foglalt rendelkezések megvalósulása".
Összefoglalva: CTRL+C, CRTL+V
A 12 sz mell (hivatalos nevén 12 sz mell BKK utasokhoz intézett.pdf) elvileg – és az előterjesztés szerint – Budapesti Közlekedési Központ taxi utasokhoz intézett körkérdésének összefoglalója, amiből az ember arra következtetne, hogy volt egy felmérés, az azokra adott válaszokból levont következtetések alapján pedig készült egy rövid elemzés. Hát nem egészen. A kérdések a BKK Facebook-oldalán jelentek meg, amelynek alig több mint 16 ezer követője van, de nem izgatta őket különösebben az ügy, kérdéscsoportonként három–huszonegy hozzászólás érkezett. Talán a BKK-nál is belátták, ez még nem reprezentatív felmérésnek is picit sovány, ezért nem is bajlódtak semmilyen csoportosítással, netán összefoglaló készítésével, inkább kontrolcé-kontrolvével átkopizták az egészet a fejléces papírra.
Nem találok kifejezőbb részt a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztett, az utasok véleményét összefoglaló dokumentumból származó idézetnél írásom zárására: "Pál Nagy Chuck Norris az összes taxidrosztra beállna,egyszerre!!! 22 hours ago · Like · 1"