Gyorsabban apasztja a felszín alatti vizeket az élelemtermelés a világ sok táján, mint amilyen ütemben a természet azt pótolni tudná – állapította meg egy új tanulmány, melyről a BBC hírportálja számolt be.

A talajvizet főként a rizs-, búza- és kukoricaföldek, valamint gyapotültetvények öntözésére használják. A világon Pakisztán, az Amerikai Egyesült Államok és India exportálja a legtöbb, gyorsan apadó felszín alatti vízkészlettel öntözött élelmiszert. Az University College London kutatói szerint

az élelemellátás veszélybe kerül, ha nem védik meg a talajvizet, ugyanis az öntözésre használt víz mintegy 43 százaléka felszín alatti vízrétegekből származik, és nem folyókból vagy tavakból.

A felszín alatti rétegek közül soknak a vizét olyan gyorsan elhasználja a gazdaság, hogy azt az esők nem tudják pótolni.

A pakisztáni rizsföldeket szintén talajvízzel öntözik

A tudósok régóta tisztában vannak a talajvíz mennyiségének csökkenésével, az új tanulmány azonban azt kutatta, hogyan befolyásolja a mezőgazdasági termények kereskedelme a vízellátást. A világ lakosságának túlnyomó többsége olyan országokban él, amelyeknek szinte a teljes alapvetőélelmiszer-importja a nagyrészt talajvízzel öntöző országokból érkezik.

A kutatók azt találták, hogy az öntözésre használt, nem megújuló felszín alatti vizek mintegy 11 százaléka függ össze a világ élelmiszer-kereskedelmével.

Ennek kétharmada a már említett Pakisztán, India és az Amerikai Egyesült Államok között oszlik meg. A kétezres évek eleje óta egy évtized alatt Kína megduplázta a nem megújuló felszín alatti vizek használatát, de India és az Egyesült Államok is jelentősen megnövelte azt. A tanulmány a Nature tudományos lap friss számában jelent meg.

(forrás: BBC, Nature, MTI)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Egy lány Dortmundból

Tianna egyáltalán nem tud öltözködni

Négy étel, amivel megtisztíthatod a szervezeted az ünnepi kajálásoktól és italozgatásoktól

További cikkeink a témában
Luxus ízek, felejthetetlen pillanatok – Így válassz tökéletes szeszes italt karácsonyra
Hirdetés