A 6,3 négyzetméteres „kasznit”, ahogy Juhász Norbert jellemzi, 700 munkaórába és 900 ezerbe telt lakóotthonná alakítani. Jelenleg Marokkóban járnak vele.
Nem egy #vanlife projektet megosztottunk már a Player hasábjain: az utóbbi években úgy alakítják át a fiatalok mobilotthonokká a lehasznált furgonokat, mintha nem lenne holnap – de most először bukkantunk rá arra, hogy egy magyar páros is az örökké utazós, sufnituninggal felpumpált élet mellett döntsön.
Az Építészfórum.hu-n akadtunk rá Juhász Norbert és barátnője, Dóri meseautójára, ami egy tizenhat éves furgon, melyet közel öt hónap kitartó és költségkímélő munkával alakítottak 6,3 négyzetméteres utazó otthonná.
„A kaszni belseje PUR hab hőszigeteléssel lett kifújva (4-6 cm), a belső burkolat párnafákra helyezett OSB lapok. A bútorok váza részben bontott, részben új fenyő lécekből készült, belső polcok szintén OSB-ből, míg a látható burkolatok nyers MDF lapokból lettek kialakítva.”
„Három bútorelem alkotja a belsőt: az ágy, a konyha és a tárolószekrény. Előbbi kinyitható: kanapéból kétszemélyes ágy lesz, alatta 3 nagy méretű láda, mögöttük az elektromos rendszer foglal helyet. A konyhabútor munkalap alá rejtett gázfőzőt és az azt tápláló gázpalackot, mosogatókagylót, az ehhez tartozó csapot és a 70 literes tartályt, illetve pakolós helyet foglalja magába. A szekrény L alakú: alacsonyabb részén ülőfelület (előtte felnyitható asztal) található, mely alatt a hűtő bújik meg. A tároló többi részében ruhákat és egyéb használati tárgyakat lehet tartani.”
Az elektronikai rendszert és a rózsás gázfőzőt is egyszerűen megoldották, a kialakításnál pedig fő szempont volt, hogy nem akartak kívülről hivalkodó, kirablásra csábító lakókocsit csinálni – maradtak a feltűnésmentes külcsínnél és a nagyon praktikus, egyszerű belbecsnél. Valamint minél kevesebbet akartak az autóra költeni, hogy aztán több tartalék maradjon az útra.
És mennyibe került? Nos, Norbiék leírása szerint:
„A végszámla 2.100.000 Ft lett. Egy teljesen működő otthonért, ami lehet alpesi víkendház vagy spanyol tengerparti nyaraló – talán nem sok. Ha lebontjuk, jobban érzékelhetjük a dolgot:”
- Az egzakt átalakítás 900.000 Ft. Ha már van az embernek furgonja, ennyiből megúszhatja. Ebből az elektromos rendszer vitte el a legtöbbet, ami 440.000 Ft volt. Ha csökken az igényszint, csökken a költség, sok mindent ki lehet hagyni, amit mi bevállaltunk.
- A furgon 650.000 Ft volt. Ez aztán végképp változhat felfelé, lefelé is. Jól kell kifogni, kész.
- Egy 16 éves autóra biztosan kell még költeni. Ez volt számomra a legfájóbb kiadás 550.000 Ft-tal, de sajnos kihagyhatatlan, mert ha valami megadná magát útközben, húzósabb lenne a cech. Új gumik, új fékek, vezérműszíjcsere, műszaki vizsga, illeték, egy kis ez, egy kis az. Akinek van autója, tudja, mi pénzt el lehet tapsolni.
- nyilatkozza az Építészfórumon Norbi.
Mivel már nagyon sok munka nem igényel helyhez kötöttséget, így grafikusok, fordítók, írók, online kreatívok hordozható internettel és egy laptoppal a világ szinte bármely sarkából, vagy épp úton levés közben is tolhatják a melót – a magyar páros pedig szintén ezt teszi.
Már több, mint négy hónapja vannak úton, szállásra sehol nem kell költeniük és imádják a négykerekű, nomád életformát. Kalandjaikat itt tudod követni Facebookon! És innentől tényleg nincs mese, rinyálás meg fogszívogatós kommentek, hogy csak a nyugati országokban van pénz ilyen szabadéletes úri huncutságra, mert két fiatal magyar is megcsinálta teljesen elérhető áron. Pont.
(Via)